کد مطلب: ۶۱۰۳۳۴

مهلت ثبت‌نام وام اجاره تمدید شد؟

مهلت ثبت‌نام وام اجاره تمدید شد؟

پرداخت وام اجاره مسکن متوقف شد. روند پرداخت وام اجاره مسکن که از سال گذشته و با هدف حمایت از مستاجران از سوی دولت مصوب شد، در حالی متوقف شده است که آمارها نشان می‌دهد تنها ۲۵۰ هزار خانوار مستاجر از این تسهیلات بهره‌‌مند شده‌‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ثبت‌نام متقاضیان وام کمک ودیعه مسکن در ساعت ۲۴، ۳۰ آذرماه به اتمام رسید و با اینکه پیش‌بینی می‌شد مهلت ثبت‌نام برای متقاضیان تمدید شود این اتفاق نیفتاد.

آنگونه که دنیای اقتصاد گزارش می‌دهد، بنا بر آمارهای رسمی، هم‌‌اکنون حدود ۹‌‌ میلیون و ۵۰۰‌‌ هزار خانوار ایرانی از کل نزدیک به ۲۵‌‌میلیون خانوار، اجاره‌‌‌‌نشین هستند. در واقع حدود ۳۸‌‌درصد از کل خانوارها، مستاجرهای بازار مسکن هستند.

از این تعداد هم حداقل ۴۰‌‌ درصد یعنی حدود ۳‌‌میلیون و ۸۰۰‌‌ هزار مستاجر در کشور، در گروه مستاجرهای کم‌‌درآمد و نیازمند به حمایت قرار دارند. آمارها اما نشان می‌دهد از این تعداد تنها ۲۵۰ هزار نفر یعنی چیزی معادل ۵/ ۶ درصد از خانوارهای مستاجر نیازمند وام اجاره، موفق به دریافت این تسهیلات شده‌‌اند.

روز گذشته خبرگزاری مهر در گزارشی از توقف پرداخت وام اجاره مسکن خبر داد و نوشت: بر اساس اعلام معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی امکان ثبت نام برای تسهیلات ودیعه مسکن در سال جاری سلب شده و به نظر می‌رسد در سال آینده هم این تسهیلات پرداخت نشود.

براساس این گزارش، با تصویب نشست ۲۳ خرداد امسال ستاد ملی مقابله با کرونا، ثبت‌‌نام از متقاضیان وام کمک ودیعه مسکن از ۲۶ خرداد آغاز شده بود و تا ساعت ۲۴ آخرین روز پاییز (۳۰ آذر ۱۴۰۰) ادامه پیدا کرد.

در حالی که پیش از این برخی پیش‌بینی‌‌ها از تمدید نام‌نویسی در سامانه تسهیلات ودیعه مسکن حکایت داشت، اما نهایتا معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از بسته بودن سامانه مذکور و عدم تمدید ثبت نام وام ودیعه مسکن خبر داد.

به‌ویژه که تمدید ثبت نام وام ودیعه مسکن نیاز به صدور مجوز قانونی از مرجع ذی‌ربط (ستاد ملی مقابله با کرونا) داشت که پیش از این یک بار در ۱۷ مهر امسال این مجوز صادر شد اما در حال حاضر برای تمدید ثبت نام در این سامانه، مجوزی صادر نشده است.

از سوی دیگر، بانک مرکزی می‌گوید تاکنون تعداد افراد واجد شرایط که پرونده آنها از وزارت راه و شهرسازی به بانک‌های عامل ارسال شده، حتی از سقف اعتبارات مذکور (۱۰ هزار میلیارد تومان) معادل ۱۲ هزار میلیارد تومان هم فراتر رفته و مجموع رقم تسهیلات برای مستاجرانی که وام را دریافت کرده‌‌اند به علاوه واجدان شرایطی که در لیست انتظار هستند، به معادل ۲۲ هزار میلیارد تومان می‌‌رسد.

این گزارش می‌‌افزاید: اعطای تسهیلات کمک ودیعه مسکن برای نخستین‌بار در ستاد ملی مقابله با کرونا سال گذشته (تیر ۱۳۹۹) برای کمک به مستاجران آسیب‌دیده از شرایط کرونا تصویب، ابلاغ و پرداخت شد؛ برای دومین بار هم در سال جاری این تسهیلات بار دیگر با مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا به بانک‌های عامل ابلاغ شد.

سال گذشته، این تسهیلات قرار شد تا سقف ۲۰ هزار میلیارد تومان با نرخ سود ۱۳ درصد و تلفیقی از منابع داخلی بانک‌ها و باقی‌مانده برداشت یک میلیارد یورویی از صندوق توسعه ملی برای جبران خسارات کرونا و ارائه تسهیلات به کسب و کارها، اعطا شود.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، از ۱۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده به عنوان سقف پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن در سال ۱۴۰۰ تاکنون مبلغ ۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به ۱۹۰ هزار نفر پرداخت شده است.

همچنین حدود ۶۰ هزار نفر به مبلغ دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان نیز در بانک‌ها پذیرش شده و در مرحله اخذ این تسهیلات هستند. پرداخت میزان باقی مانده از کل مبلغ در نظر گرفته شده (۴۰۰ میلیارد تومان) تا پایان بهمن ماه انجام خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خودتون مسخره کردیدکدوم وام منکه بعدکلی امضابازی وهزینه های بیجابهم گفتن بهت تعلق نمیگیره

  • ...

    همش دروغ ما ک ثبت نام کردیم هنوز نتونستیم بگیریم هر بانکی ک میریم میگن وام نمیدین.هزینه بیخودی نکنید

  • ناشناس

    من دوماه پیش همه کاراش کردم ولی هیچی به هیچی

  • هدیه

    همش دروغ ما ک نگرفتیم بعد این همه کاغذ بازی هزینه.همش میگن ما وام بودجه نداریم.