کد مطلب: ۲۹۵۴۴۶

نابسامانی در بازار لوازم خانگی ادامه دارد

نابسامانی در بازار لوازم خانگی ادامه دارد

ممنوعیت واردات لوازم خانگی و امتناع تولیدکنندگان از عرضه محصول به بازار دست به دست هم داده تا نابسامانی در بازار لوازم برقی خانگی ادامه یابد؛ یا اجناس به قدری گران است که مشتری قدرت خرید ندارد و یا هیچ کالایی برای فروش وجود ندارد.

با اینکه انتظار می‌رفت با کشف کالاهای احتکار شده و تزریق آن به بازار، کمی از مشکلات بازار لوازم خانگی کاسته شود، اما با سر زدن به مراکز عمده فروش این محصولات روشن می‌شود که هنوز نه کالایی هست و نه خریداری و می‌توان گفت که فروشندگانی که مجبورند اجاره مغازه و هزینه‌های دیگر را سر موعد بپردازند، مشتریانی که قدرت خرید با نرخ‌های جدید را ندارند و حتی کارگرانی که از راه نان می‌خورند، همه از این شرایط ناراضی هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز، در طول چند ماه اخیر بازار لوازم خانگی به سرعت از رشد قیمت‌ها تاثیر گرفت اما این همه ماجرا نبود؛ به موازات افزایش قیمت‌ها شاهد کاهش عرضه کالا به بازار بودیم؛ پس از آن با انتشار فهرستی از دریافت کنندگان ارز دولتی از سوی بانک مرکزی، مشخص شد که بسیاری از واردکنندگان لوازم خانگی به میزانی که ارز دریافت کرده اند، کالا وارد کشور نکرده‌اند.

سوء استفاده واردکنندگان از ارز تخصیصی و مدیریت منابع ارزی در مواجهه با تحریم های آمریکا، دولت را بر آن داشت تا در تیرماه 1339 قلم کالا را در فهرست کالاهای ممنوعه وارداتی قرار دهد که برخی اقلام لوازم خانگی برقی نیز مشمول این ممنوعیت شد.

در هفته های اخیر پیام های رسیده از هموطنان به ایرنا نشان می داد که فروشگاه های زنجیره ای چند ماهی است که لوازم خانگی عرضه نمی نند و قفسه این فروشگاه‌ها خالی است؛ خبرنگار ایرنا برای بررسی موضوع سری به چند فروشگاه زنجیره ای بزرگ در سطح شهر زد؛ در این فروشگاه‌ها مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی به وفور وجود داشت و حتی تابلوهای تخفیف 40 تا 50 درصدی نیز نصب شده بود و مردم با دقت مشغول انتخاب اقلام مورد نیاز خود بودند اما سالن فروش لوازم خانگی خلوت بود و تنها چند نفر مشغول تماشای چند قلم جنس باقیمانده بودند.

به طور تقریبی بیشتر قفسه های ظروف آشپزخانه خالی بود و مسئول سالن می گفت که بیشتر آنها فروش رفته و تنها این چند قلم باقی مانده است. روی لوازم خانگی برقی نیز برچسب «فروش نداریم» نصب شده بود.

«بابک قربانی» یکی از کارکنان فروشگاه به خبرنگار ایرنا گفت: در سه ماه گذشته لوازم خانگی 50 تا 60 درصد افزایش قیمت داشت و بعد از آن به ما اعلام کردند که دیگر فروش نداریم چون کالایی در انبار نیست.

وی درباره اینکه چرا موجودی در انبار ندارند، اظهار داشت: می گویند نزدیک 20 روز است که کارخانه‌ها تعطیل هستند و واردات نیز ممنوع شده بنابراین طبیعی است که کالایی برای عرضه نداشته باشیم.

این فروشنده در پاسخ به اینکه چرا کالاهای نمونه را نمی‌فروشید؟ گفت: بیشتر ظروف آشپزخانه در قفسه‌ها را فروختیم اما اجازه فروش نمونه‌های یخچال، تلویزیون و لباسشویی را نداریم.

در این پیوند «منصور عالی پور» نائب رییس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای گفت: در تامین و عرضه مواد غذایی و اقلام اساسی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای مشکلی نداریم و بلکه این مواد از تنوع زیادی نیز برخوردار هستند.

وی افزود: چند ماهی است که در تامین لوازم خانگی داخلی و خارجی مشکل داریم و انبارها خالی است.

عالی پور بیان کرد: بیشتر شرکت‌ها اعلام می‌کنند که به دلیل مشکلات ارزی و ممنوعیت واردات قادر به تامین کالای مورد نیاز فروشگاه‌ها نیستند.

نائب رییس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره ای تصریح کرد: ما نمی‌توانیم نمونه‌های موجود در فروشگاه‌ها را بفروشیم زیرا فضای آنها خالی می‌ماند.

منبع:‌ ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.