کد مطلب: ۷۶۱۶۰۱

دلار چند نرخی در سیاست‌های بانک مرکزی

دلار چند نرخی در سیاست‌های بانک مرکزی

به گفته یک کارشناس اقتصادی نظارت بر بازار ارز و کنترل آن بر عهده بانک مرکزی است و با وجود اینکه نرخ دلار 4 نرخی شده است، اگر بخواهد می‌تواند با توجه به اختیاراتی که دارد بازار ارز را بهتر کنترل کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، یک کارشناس اقتصادی بر این باور است که اگر بانک مرکزی بخواهد می‌تواند بازار ارز را کنترل کند، چراکه می‌تواند با توجه به اختیاراتی که دارد برخورد کند؛ ولی آن اراده و فعل خواستن را ندارد.

رئیس‌کل بانک مرکزی در نخستین اظهارات خود پس از تصدی سمت جدید با بیان اینکه سیاست ما سیاست تثبیت نرخ ارز خواهد بود، قیمت دلار نیمایی را ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد! محمدرضا فرزین در حالی اقدام به تعیین قیمت دلار نیمایی کرده است که این قیمت، اصولا بر اساس عرضه و تقاضا در سامانه نیما کشف می‌شود و تاکنون دولت مدعی عدم دخالت در تعیین آن بوده است!

آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه بی‌شک شباهتی در بین ارز ۴۲۰۰ تومانی و ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی وجود دارد، گفت: «در گذشته نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را دولت انتخاب کرد و در حال حاضر نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی را دولت انتخاب کرده‌ و تنها افزایش نرخ اتفاق افتاده‌است که برای گروه‌های کالایی مجاز تخصیص داده می‌شود.»

بغزیان در ادامه گفت: «تفاوت موجود به بازار آزاد باز می‌گردد و اختلاف قیمتی که در آن زمان وجود داشت و در حال حاضر وجود دارد. در حال حاضر ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان، ۳۴ تا ۳۸ هزار تومانی، ۴۳ هزار تومانی و ۴۶ هزار تومانی در بازار داریم.»

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه کالاها بر اساس نرخ ارز آزاد قیمت گذاری می‌شوند، تصریح کرد: «حتی واردکننده‌ای که با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان کالا وارد می‌کند، آن را با ارز آزاد می‌فروشد و قیمت‌گذاری آن براساس نرخ ازاد ارز است. تنها تفاوتی که می‌شود بین ارز ۴۲۰۰ تومانی و ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی ایجاد کرد، نظارتی است که باید صورت گیرد.»

وضعیت نظارت بر واردات کالا چگونه است؟

بغزیان در ادامه با اشاره به اینکه باید در حوزه تخصیص ارز نظارت شود، متذکر شد: «ما باید بر واردات کالاها نظارت کنیم؛ در گذشته کالا با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شود و در اوایل اجرایی شدن این طرح با همان قیمت به بازار عرضه می‌شد، اما بعدها با بالا فتن نرخ ارز در بازار آزاد سواستفاده‌هایی صورت گرفت و دیگر نمی‌صرفید که کالاها با نرخ ارز دولتی قیمت‌گذاری شوند و در نتیجه افزایش قیمت‌ها اتفاق افتاد.»

وی با اشاره به اینکه تا دیر نشده بانک مرکزی باید از صرف تا صد تخصیص ارز را مورد نظارت قرار دهد؛ گفت: «اگر از زمان واردات کالا تا عرضه آن در بازار آزاد نظارتی از سوی بانک مرکزی صورت نگیرد، ما دوباره رانتی را در بازار ایجاد می‌کنیم.»

این کارشناس اقتصادی افزود: «در زمان ارز ۴۲۰۰ تومانی ما مافیای ارز را نداشتیم که در حال حاضر داریم و در نتیجه آقای فرزین در حال حاضر باید حریف این گروه شود و باید آن‌هایی را که بازارسازی می‌کنند و جریان‌سازی می‌کنند را شناسایی کرده و با آن‌ها برخورد کند وگرنه ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی نیز به سرنوشت ارز ۴۲۰۰ تومانی دچار خواهد شد.

وی تاکید کرد: به نظر من اگر بانک مرکزی بخواهد می‌تواند بازار ارز را کنترل کند، چراکه می‌تواند با توجه به اختیاراتی که دارد برخورد کند؛ ولی آن اراده و فعل خواستن را ندارد. چراکه برخورد با بازارسازان جرات می‌خواهد، بازارسازانی که ممکن است حتی در بانک مرکزی و یا صرافی‌ها وجود داشته باشند.

منبع: خبرآنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.