کد مطلب: ۶۷۹۶۵۸

به گزارش تجارت‌نیوز؛

ادامه روند صعودی نرخ بهره بین بانکی / واکنش تورم و بازارها چه خواهد بود؟

ادامه روند صعودی نرخ بهره بین بانکی / واکنش تورم و بازارها چه خواهد بود؟

نرخ بهره بین بانکی در پایان هفته سوم تیر ماه به ۲۰٫۹۵درصد رسید. اما نرخ بهره بین بانکی چیست و تغییرات آن چه تاثیری بر بازارها و متغیرهای کلان اقتصادی دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، گاهی اوقات بانک‌ها در دوره‌های مالی کوتاه مدت مثل روزانه یا هفتگی، با کسری یا مازاد نقدینگی مواجه می‌شوند. بانک‌هایی که با کسری نقدینگی روبرو می‌شوند، برای به تعادل رساندن حساب‌های خود از بانک‌های با مازاد نقدینگی، وام‌هایی با سررسید کمتر از یک هفته دریافت می‌کنند. سود این وام‌ها، نرخ بهره بین بانکی نامیده می‌شود.

با اعلام بانکی مرکزی ، نرخ بهره بین بانکی اقتصاد ایران که از اواخر سال گذشته روندی صعودی را طی کرده است، در ۱۶ تیر ماه، با ثبت رقم ۲۰٫۹۵درصد، به بیشترین میزان خود از دی ماه سال گذشته رسید. همچنین این رقم در مقایسه با تیر ماه سال ۱۴۰۰، سه درصد افزایش یافته است. در گراف زیر، روند تغییرات نرخ بهره بین بانکی در یک سال گذشته نمایش داده شده است.

بهره بین بانکی

تاثیر این تغییرات بر بازارها چیست؟

حجت الله فرزانی، کارشناس بانکی، در گفتوگو با تجارت نیوز، درباره تاثیر تغییرات نرخ بهره بین بانکی بر تورم و بازارهای سرمایه، طلا، ارز و … توضیحاتی را ارائه کرد.

فرزانی در ابتدا اذعان کرد: در اقتصاد ایران، نرخ سود تسهیلات توسط شورای پول و اعتبار مشخص شده و دستوری است. اما نرخ بهره بین بانکی بر متغیر‌های پولی دیگری تاثیرگذار است که نرخ بهره حقیقی اقتصاد را دستخوش تغییر می‌کنند.

وی افزود: وقتی نرخ بهره بین بانکی افزایش پیدا کند، هزینه بانک‌ها برای تامین کسری منابع از این طریق افزایش یافته و به همین دلیل آنها برای تامین مالی به روش‌های دیگر از جمله فروش اوراق بدهی روی می‌آورند. به این ترتیب افزایش عرضه اوراق بدهی منجر به کاهش نرخ تنزیل این اوراق می‌شود. بنابراین با کاهش جذابیت اوراق بدهی، منابع مازاد سفته بازان به سوی بازار‌های موازی مثل طلا، دلار و بورس سرریز می‌شوند.

نرخ بهره بین بانکی و تورم

این کارشناس بانکی در ادامه با تاثیر تغییرات نرخ بهره بین بانکی بر کنترل تورم اشاره کرد و اظهار کرد: این تاثیرگذاری به این موضوع برمی‌گردد که عملکرد بانک مرکزی در واکنش به این تغییر چگونه باشد. اگر بانک مرکزی به این بازار ورود کرده و منابع را با نرخ بهره بالا جمع‌آوری کند، باعث کاهش نقدینگی در اختیار بانک‌ها خواهد شد.

فرزانی در پایان خاطرنشان کرد: به این ترتیب، تغییرات در نرخ بهره بین بانکی می‌تواند به عنوان یک سیاست پولی انقباضی عمل کند و روی کنترل نقدینگی و تورم تاثیرگذار باشد. بنابراین باید به این موضوع توجه کنیم که سیاست بانک مرکزی در شرایط کنونی به چه شکی است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    «افزایش عرضه اوراق بدهی منجر به کاهش نرخ تنزیل این اوراق می‌شود. بنابراین با کاهش جذابیت اوراق بدهی، منابع مازاد سفته بازان به سوی بازار‌های موازی مثل طلا، دلار و بورس سرریز می‌شوند.»دقیقاً برعکس گفته. افزایش عرضهٔ اوراق بدهی باعث میشه قیمت اوراق پایین بیاد و نرخ تنزیل بیشتر بشه. در واقع وقتی پول در بازار بین‌بانکی گرون بشه، بانک‌ها حاضر میشن سود بدون ریسک بیشتری برای تأمین نقدینگی خودشون بدن و افزایش سود بدون ریسک باعث خروج پول از بازارهایی مثل بورس، ارز و طلا میشه.