کد مطلب: ۷۴۹۷۱۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

توقف صعود نرخ بهره بین بانکی با تداوم دخالت‌های بانک مرکزی

توقف صعود نرخ بهره بین بانکی با تداوم دخالت‌های بانک مرکزی

روند صعودی نرخ بهره بین بانکی در سومین هفته دی ماه متوقف شد و این نرخ به 21.03 درصد کاهش یافت. اما دلیل این افت چه بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک مرکزی جدیدترین بروزرسانی آمار نرخ بهره بین بانکی و حداقل نرخ توافق بازخرید یا ریپو را منتشر کرد. آماری که نشان دهنده توقف روند صعودی نرخ بازار شبانه با تداوم دخالت‌های بانک مرکزی در این بازار است.

روند تغییرات نرخ بهره بین بانکی

روند تغییرات نرخ بهره بین بانکی

کاهش میلیمتری نرخ بهره بین بانکی

بر اساس آماری که بانک مرکزی منتشر کرده، میانگین موزون نرخ بهره بین بانکی در سومین هفته از دی ماه سال 1401 با کاهش اندک 0.01 واحد درصدی مواجه شده است. به این ترتیب نرخ بازار شبانه در پایان هفته منتهی به 21 دی ماه به 21.03 درصد رسید.

از سویی دیگر، حداقل نرخ توافق بازخرید که با نرخ ریپو نیز شناخته می‌شود، بدون تغییر نسبت به هفته گذشته در عدد 21 درصد ثابت ماند. این در حالیست که حداقل نرخ ریپو از 16 شهریور ماه به این سو، تنها در یک هفته تغییر کرده و در باقی هفته‌ها رقم 21 درصد را ثبت کرده است.

صعود پایان یافت

کاهش نرخ بهره بین بانکی در هفته گذشته، پس از آن بود که این نرخ 16 آذر ماه روندی صعودی را آغاز کرده بود. روندی که باعث شد نرخ بازار شبانه پس از 20 هفته، بار دیگر وارد کانال 21 درصد شود.

با این وجود، افت میانگین موزون نرخ بهره بین بانکی در هفته گذشته باعث توقف این روند صعودی شد. موضوعی که می‌توان علت آن را در فعالیت‌های بانک مرکزی در بازار بین بانکی جستجو کرد.

از سرگیری حضور بانک مرکزی در بازار شبانه

شاید بتوان دلیل اصلی صعود نرخ بهره بین بانکی در هفته‌های اخیر را توقف دخالت‌های بانک مرکزی در این بازار دانست.

بازاری که سازوکاری را فراهم می‌کند که بانک‌ها نقدینگی مورد نیاز خود را از دیگر بانک‌ها و با سررسید بسیار کوتاه‌مدت و معمولا یک روزه تامین کنند. با این حال بانک مرکزی می‌تواند با دخالت در این بازار و عرضه منابع خود در آن، نرخ بهره بازار بین بانکی را کنترل کند.

در هفته‌های گذشته، دخالت‌های بانک مرکزی در بازار شبانه کاهش قابل توجهی پیدا کرده بود و حتی در مواردی متوقف شده بود. با این وجود، این دخالت‌ها در دو هفته اخیر باردیگر از سر گرفته شده است.

به طوری که در هفته دوم دی ماه، هزار و 560 میلیارد تومان و در هفته گذشته، هزار و 290 میلیارد تومان توسط بانک مرکزی به بازار بین بانکی تزریق شد. همین موضوع باعث کاهش سرعت رشد نرخ بهره بین بانکی و بالاخره افت این نرخ شد.

بازگشت به سیاست تورم‌زا

افزایش نرخ بهره بین بانکی یکی از ابزارهایی است که می‌تواند تا حدودی سبب مهار تورم شود. افزایش این نرخ از یک سو با کاهش انگیزه مردم در خرید دارایی‌هایی مثل سهام، ارز، طلا و… تورم را کاهش می‌دهد و از سویی دیگر با افزایش هزینه خلق پول برای بانک‌ها، سبب می‌شود که عرضه پول، به عنوان عامل اصلی تورم کاهش یابد.

رشد نرخ بهره بین بانکی در هفته‌های گذشته، گرچه اندک بود اما امیدها به اقدام بانک مرکزی در جهت کنترل تورم را زنده کرده بود. با این حال به نظر می‌رسد که بانک مرکزی به سرکوب این نرخ با وجود افزایش تورم روی آورده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.