کد مطلب: ۳۴۷۴۸۷

یک کارشناس بانکی در گفتگو با تجارت‌نیوز مطرح کرد:

نرخ سود سپرده بلندمدت تا اردیبهشت تغییر نکند

نرخ سود سپرده بلندمدت تا اردیبهشت تغییر نکند

یک کارشناس امور بانکی حذف سود سپرده کوتاه‌‍مدت از سوی بانک مرکزی را اقدام مطلوبی ارزیابی کرد و گفت: تا اردیبهشت ماه سال آینده نباید نرخ سود سپرده‌های بلندمدت را پایین آورد.

به گزارش تجارت‌نیوز، پس از آن که بانک مرکزی در تصمیمی نرخ سود سپرده کوتاه‌مدت را از اول بهمن ماه سال جاری حذف کرد، نگرانی‌ها برای خروج سپرده‌ها از بانک‌ها قوت گرفت؛ چرا که از نگاه برخی فعالان بازار و کارشناسان اگر سپرده‌ها از بانک‌ها خارج شود وارد بازارهای دیگر مانند ارز، طلا و بازار سرمایه می‌شود و می‌تواند تبعاتی به همراه داشته باشد.

کارشناسان دو اتفاق را در سپرده‌های بانکی پس از ماه‌شمار شدن سود روزشمار پیش‌بینی و عنوان کرده‌اند که تغییر سود سپرده از روز‌شمار به ماه‌شمار تاثیری در میزان سپرده‌ها نخواهد داشت و حتی می‌تواند به نفع با‌نک‌ها باشد و در نتیجه تداوم این سیاست، نرخ سود تسهیلات بانکی کاهش می‌یابد.

کامران ندری، کارشناس امور بانکی تصمیم بانک مرکزی را مبنی بر حذف سود روزشمار اقدام مطلوبی ارزیابی کرد و گفت: تصمیم بانک مرکزی برای حذف سود کوتاه‌مدت تصمیم صحیحی بود. نرخ سود روزشمار برای افرادی که سپردها‌یشان ماندگاری ندارد توجیهی نداشت.

وی درباره نرخ سود بلندمدت گفت: درباره نرخ سود سپرده‌های بلندمدت نباید سخت‌گیری شود. نرخ سود بلندمدت اگر کاهش پیدا کند این خطر را دارد که انتقال به بازار سکه، طلا و ارز که شبیه هم حرکت می‌کنند بیشتر شود.

میزان نرخ سود سپرده تا اردیبهشت ۹۸

کامران ندری عنوان کرد که نباید نرخ سود سپرده‌های بلندمدت را کاهش داد.

وی در این باره ادامه داد: در شرایط فعلی نرخ سود سپرده بلندمدت می‌تواند تعیین‌کننده باشد. اگر سود سپرده بلندمدت کاهش پیدا کند به احتمال زیاد شاهد حملات سفته‌بازانه به بازارهای طلا، سکه و ارز خواهیم بود.

ندری مسئله‌ چاپ پول را به شکل مقطعی توجیه‌پذیر عنوان کرد و گفت: برخی بانک‌ها نرخ سود بلندمدت را با چاپ و خلق پول پرداخت می‌کنند، این کار اگر به صورت موقت و کوتاه‌مدت یاشد توجیه دارد.

این کارشناس بانکی از لزوم تصمیم‌گیری بر پایه شرایط اقتصادی گفت: نکته مهم این است بانک مرکزی باید متناسب با شرایط اقتصادی، سیاست خود را عوض کند. در شرایط فعلی یعنی دو ماه مانده به پایان سال 1397، این سیاست کارآمد است و امکان دارد در سال جدید شرایط تغییر کند. نرخ سود می‌تواند سه ماهه باشد و بعد از آن تمدید شود، دلیلی ندارد که حتما بلندمدت باشد. برای سه ما هم نباید سود روزشمار داده شود و کسی که می‌خواهد زودتر از سررسید سپرده پول خود را بردارد بنابراین نباید سودی دریافت کند. بلکه باید سپرده‌ها در داخل بانک باقی بماند.

وی ادامه داد: بانک مرکزی باید سیاست‌های پولی موقتی و متناسب با شرایط را در نظر بگیرد. با کاهش نرخ سود بلندمدت از 20 به 15 درصد این احتمال وجود دارد که تمایل و انگیزه برای انتقال سرمایه به بازار ارز و طلا افزایش یابد.

ندری درباره آینده نرخ سود بلندمدت گفت: حداقل برای سه ماه آینده یعنی تا اردیبهشت ماه سال 1398 نرخ سود بلند‌مدت را نباید دستکاری کرد و پایین آورد، پس از آن نیز باید متناسب با شرایط آن موقع برای سه ماه فرضا تا تابستان تصمیم‌گیری کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.