کد مطلب: ۳۴۲۲۸۸

سومین سکوی فاز ١٤ پارس جنوبی امسال آماده نصب می‌شود ​

سومین سکوی فاز ١٤ پارس جنوبی امسال آماده نصب می‌شود ​

مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی پیشرفت عملیات بخش حفاری طرح توسعه فاز ۱۴ را ۸۳.۶ درصد عنوان کرد و افزود: سکوی ۱۴B تا پایان امسال نصب می‌شود.

مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی از بارگیری و نصب سکوی ۱۴B تا پایان امسال خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز، به نقل از وزارت نفت؛ حمیدرضا مسعودی، پیشرفت عملیات بخش حفاری طرح توسعه فاز ۱۴ را ۸۳.۶ درصد عنوان کرد و افزود: عملیات حفاری روی موقعیت سکوی ۱۴B دومین موقعیت اصلی این فاز به پایان رسیده و با توجه به اینکه مشبک کاری و تمیزکاری چاه‌ها در جریان است، انتظار می‌رود عملیات تکمیلی حفاری در موقعیت این سکو تا پایان بهمن ماه نهایی شود.

وی اظهار کرد: این سکو هم‌اکنون در یارد شرکت مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) در بندرعباس حدود ۹۲.۵ درصد پیشرفت دارد و به محض پایان عملیات تکمیلی چاه‌ها و ترک دکل، برای نصب آن اقدام خواهد شد.

مجری طرح توسعه فاز ١٤ پارس جنوبی، با اشاره به پیشرفت ۹۳ درصدی بخش سکوهای تولیدی فاز ۱۴ پارس جنوبی افزود: کار ساخت دومین سکوی اقماری این طرح با پیشرفت فیزیکی ۸۸ درصد در یارد شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) در بوشهر درحال اجراست و خوشبختانه با توجه به اقدام‌هایی که برای تامین کالا و تجهیزات سکوی D۱۴ انجام شده است، انتظار می‌رود این سکو هم تا پایان امسال آماده نصب شود.

وی پیشرفت خطوط لوله طرح توسعه فاز ۱۴ را، ۹۱.۶ درصد اعلام کرد و افزود: عملیات لوله‌گذاری ۲ رشته خط لوله زیردریایی و خطوط درون میدانی این طرح به‌طول ۲۳۰ کیلومتر و بهره‌برداری از خطوط لوله مرحله نخست زیر دریایی و درون میدانی (۱۴A و ۱۴C) پایان یافت.

به گفته مسعودی، عملیات پیش‌راه‌اندازی و راه‌اندازی خطوط لوله دوم طرح شامل خط لوله میانی دو سکوی اصلی ۱۴B و اقماری ۱۴Dو همچنین خط لوله دوم طرح به پالایشگاه خشکی درحال انجام است.

در طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی، هم اکنون دو سکو هر کدام با ظرفیت برداشت روزانه ۱۴ میلیون مترمکعب ترش غنی در مدار تولید است و نیمی از ظرفیت بخش فراساحل این طرح شامل برداشت روزانه ۲۸ میلیون متر مکعب گاز از حوزه فراساحلی این طرح به بهره برداری رسیده است.

مسعودی، با تاکید براینکه طرح توسعه فاز ۱۴ در شرایطی فراتر از انتظار به تولید روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب گاز ترش غنی از بخش فراساحل خود رسیده است، گفت: فاز ۱۴ پارس جنوبی به تولید رسیده و عملیات پیچیده نصب و راه‌اندازی سکوهای تولیدی انجام شده است.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.