کد مطلب: ۴۷۶۹۲۷

تازه‌ترین نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد:

۴خبر خوب و یک خبر بد برای بایدن

۴خبر خوب و یک خبر بد برای بایدن

جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در ۴ ایالت چرخشی (Swing states) از ترامپ پیش است. او حتی در یکی از ایالت‌ها که ترامپ در سال ۲۰۱۶ توانسته بود نتیجه را به سود خود کند، جلو افتاده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در ۴ ایالت چرخشی (Swing states) از ترامپ پیش است. او حتی در یکی از ایالت‌ها که ترامپ در سال ۲۰۱۶ توانسته بود نتیجه را به سود خود کند، جلو افتاده است.

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، جو بایدن در ایالت‌های مینه‌سوتا، نوادا، نیوهمپشایر و ویسکانسین به ترتیب با اختلاف ۹، ۴، ۳ و ۵ از ترامپ پیش افتاده است.

در حالی که در سال ۲۰۱۶ هیلاری کلینتون در سه ایالت ابتدایی به ترتیب با اختلاف ۲، ۲ و یک بر ترامپ پیروز شده بود اما با اختلاف یک امتیاز ویسکانسین را به ترامپ واگذار کرده بود. در واقع حمله مداوم ترامپ در طول هفته‌های گذشته علیه بایدن اثری نداشته و او نتوانسته است در ایالت‌های چرخشی اوضاع را به سود خود کند.

نتایج نظرسنجی صورت گرفته توسط نیویورک‌تایمز و کالج سیه‌نا نشان می‌دهد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده در ایالت ویسکانسین؛ جایی که با شعار نظم و قانون قصد داشت از دست بایدن خارج کند، از نامزد دموکرات‌ها عقب افتاده است. او در ایالت ویسکانسین با ۵ امتیاز از جو بایدن نامزد دموکرات‌ها عقب افتاده است. در ایالت همسایه یعنی مینه‌سوتا نیز از اختلاف ۹ امتیازی رنج می‌برد.

او تمایل داشت تا این ایالت تقریبا دموکرات را در آستانه انتخابات به سمت خود بکشاند. با این حال دونالد ترامپ توانسته است پس از ناآرامی‌ها در ویسکانسین اوضاع خود را در نزد سفیدپوستان جمهوری‌خواه بهتر کند. اما در هر دو ایالت میانه غربی به انضمام دو ایالت نوادا و نیوهمپشایر که نبرد کمتری در آن مشاهده می‌شود، ترامپ نتوانسته است آسیب‌پذیری اساسی سیاسی خود را بهبود بخشد. به جز اینها، شهرت وی به ضد زن بودنش و اینکه او نتوانسته است از عهده هدایت بیماری پاندمی ویروس کرونا بر آید، بر میزان نامحبوبیت‌اش افزوده است.

جا گذاشتن ترامپ در این ۴ ایالت از سوی کارزار انتخاباتی ترامپ بسیار مهم است، شاید که بتواند شانس انتخاب مجدد وی را در انتخابات سوم نوامبر بالا ببرد. او در سال ۲۰۱۶ از میان ۴ ایالت یاد شده در سه ایالت به هیلاری کلینتون باخت، اما در ویسکانسین به سختی توانست این ایالت را از دست نامزد دموکرات‌ها خارج کند.

در حالی که نامزدی دونالد ترامپ از دو ماه پیش مشخص شده بود، نظرسنجی نیویورک‌تایمز حکایت از این دارد که ترامپ از آن روز نتوانسته است به موفقیت سیاسی بزرگی نائل شود. رای‌دهندگان در ویسکانسین و مینه‌سوتا بر سر این سوال که به کدام نامزد باید اعتماد شود، به دو دسته تقسیم شده‌اند: عده‌ای که خواهان نظم و قانون دونالد ترامپ شده‌اند و عده دیگری که خواهان عدالت نژادی در ایالات‌متحده هستند.

اما این نظرسنجی نشان می‌دهد که احتمالا رای‌دهندگان به‌دلیل برنامه‌های بهتر در حوزه عدالت نژادی، مهار ویروس کرونا و ایجاد وحدت در کشور، جو بایدن، معاون سابق ریاست‌جمهوری دوره باراک اوباما را ترجیح می‌دهند. به‌عنوان مثال در حوزه مسائل نژادی در مینه‌سوتا و ویسکانسین ۵۶ درصد گفته‌اند به بایدن اطمینان دارند، در حالی که این رقم برای نامزد جمهوری‌خواهان به ۳۷ درصد می‌رسد.

در موضوع ویروس کرونا ۵۲ درصد به بایدن و ۴۱ درصد به ترامپ اطمینان داشته‌اند. در باب متحد کردن ایالات‌متحده ۵۳ درصد به بایدن و ۳۸ درصد به ترامپ اطمینان داشته‌اند. در موضوع اداره کردن اعتراض‌ها ۵۱ درصد به بایدن و ۴۲ درصد به ترامپ اعتماد داشته‌اند. درخصوص موضوعات دیگر از جمله مهار جرم و جنایت ۴۸ درصد به بایدن و ۴۶ درصد به ترامپ اطمینان داشته‌اند. حتی درباره موضوعی همچون نظم و قانون هر چند اختلاف ترامپ با بایدن زیاد نیست اما بایدن با یک درصد اختلاف از نامزد جمهوری‌خواهان پیش است. در این خصوص ۴۸ درصد مردم این دو ایالت گفته‌اند به بایدن و ۴۷ درصد گفته‌اند به ترامپ اطمینان دارند. بایدن اما در تنها مساله‌ای که از ترامپ عقب افتاده، اقتصاد است. ۵۰ درصد مردم این دو ایالت درباره اداره بهتر اقتصاد کشور به ترامپ اعتماد داشته‌اند، در حالی که این رقم برای بایدن به ۴۵ درصد می‌رسد.

اما موضوع مهم اینکه ترامپ در چهار موضوع اول اصلا به رقم ۴۵ درصد نزدیک نمی‌شود و تنها در سه موضوع مربوط به جرم و جنایت، نظم و قانون و اقتصاد از ۴۵ درصد فراتر رفته است. بایدن اما مهم‌ترین قدم خود را در ایالت ویسکانسین برداشت. کارزار انتخاباتی او از ماه ژوئن به این سو، چنین پیشرفتی را مشاهده نکرده بود. در ایالت ویسکانسین او با ۴۸ درصد بر ترامپ ۴۳ درصدی غلبه کرده است.

این تحول در شرایطی رخ می‌دهد که ترامپ در هفته‌های اخیر حملات خود را علیه بایدن افزایش داده بود و «جوی خواب‌آلود» را خطر بزرگ برای ایالات‌متحده آمریکا معرفی کرده است. برای مثال نامزد دموکرات‌ها در ایالت مینه‌سوتا که در هفته‌های اخیر محل اعتراض‌های شدید مسائل نژادپرستانه بوده است با اختلاف ۹ درصدی از ترامپ پیش است. از زمان ریچارد نیکسون در سال ۱۹۷۲، تاکنون هیچ نامزد جمهوری‌خواهی نتوانسته است در انتخابات مجدد رای مردم مینه‌سوتا را به‌دست آورد. ترامپ در سال ۲۰۱۶ نیز در این ایالت رقابت را با اختلاف ۵/ ۱ درصد به هیلاری کلینتون باخته بود.

پیش‌بینی می‌شود در هفته‌های پیش‌رو، حملات ترامپ علیه بایدن افزایش یابد، اما مهم‌ترین دردسر ترامپ هم‌اینک بیماری کرونا است که بیشترین تلفات را در این کشور برجا گذاشته است.

کریس روترفرود ۵۱ ساله از مینیاپولیس که به خاطر ناآرامی‌ها به‌عنوان یک جمهوری‌خواه از ترامپ حمایت کرده بود، می‌گوید: «به‌خاطر دروغ‌های پیاپی که رئیس‌جمهوری می‌گوید به او رای نخواهد داد.» به باور این فرد جمهوری‌خواه آمریکا به‌دلیل بیماری پاندمی و ناآرامی‌ها به شدت به دردسر افتاده است. او می‌گوید به‌رغم اینکه ترامپ برای او فرد مهمی است اما ممکن است به بایدن رای بدهد، اگر وی بتواند قول بدهد آرامش را به آمریکا بازگرداند.

خبر بد برای بایدن

سیاهان برای انتخاب نامزد دموکرات جایگاه مهمی دارند. اما بی‌عدالتی نژادی موضوعی است که این اقلیت آمریکایی را می‌آزارد؛ به‌گونه‌ای که در انتخابات سال جاری این موضوع به سوژه داغ بین دو نامزد تبدیل شده است. کشته شدن سیاه‌پوستان به دست نیروهای پلیس سفید پوست، در چند وقت اخیر به موضوع بی‌عدالتی در آمریکا دامن زده است.

این ناآرامی‌ها، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده را مجبور کرده است به شعار «نظم و قانون» پناه بیاورد و جو بایدن، رقیب برجسته دونالد ترامپ بر سر موضوعی همچون عدالت نژادی، رئیس‌جمهوری آمریکا را به چالش کشیده است. اما در کمتر از دو ماه مانده به انتخابات و در بحبوحه رواج بیماری پاندمی ویروس کووید-۱۹ که نرخ بالای بیکاری را رقم زده است، هنوز این عوامل موجب نشده است که سیاهان برای حضور در انتخابات انژری لازم را به دست آورند. البته یک نظرسنجی نشان می‌دهد به‌دلیل عملکرد بد ترامپ، ۷۸ درصد از سیاهان از جو بایدن حمایت می‌کنند.

راوی پری، استاد و صاحب کرسی علوم سیاسی در دانشگاه هاروارد به الجزیره می‌گوید: «سیاهان از جو بایدن حمایت خواهند کرد. اما تفاوت‌هایی در شور و شوق سیاهان دیده می‌شود. برای مثال زنان سیاه‌پوست چندان شور و شوق حضور در انتخابات را ندارند. همچنین جوانان سیاه‌پوست از بایدن حمایت می‌کنند اما آن شور لازم را برای حضور در انتخابات ندارند.» هر دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اوایل ماه جاری میلادی از کنوشا، جایی که یک جوان سیاه‌پوست به ضرب گلوله‌های یک پلیس سفیدپوست فلج شده است، دیدار داشته‌اند.

بایدن پس از دیدار با خانواده قربانی خشونت‌های نژادی، یعنی جیکوب بلیک در یک کلیسا گفت که او به آمریکا کمک خواهد کرد تا بر این نژادپرستی سیستماتیک غلبه کند. در مقابل ترامپ بدون آنکه نامی از جیکوب بلیک بیاورد، هرگونه نژادپرستی سیستماتیک در آمریکا را رد کرد و با شعار نظم و قانون خواستار مهار معترضان شد. داده‌های موجود نشان می‌دهد که از دهه ۱۹۶۰ به این سو، سیاهان از نامزد دموکرات‌ها حمایت کرده‌اند و هر وقت مشکلات نژادی در آمریکا پیش آمده است آنها بیشترین رای خود را به نامزد دموکرات‌ها داده‌اند.

حضور قوی سیاهان در انتخابات منجر به انتخاب باراک اوباما، به‌عنوان نخستین رئیس‌جمهور سیاه‌پوست آمریکا شد اما در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶، میزان شور و اشتیاق سیاهان برای حضور در انتخابات کاهش یافت. این در حالی است که در انتخابات سال جاری دونالد ترامپ قصد دارد آرای بیشتری از سیاهان را به سبد خود واریز کند. در سال ۲۰۱۶ نزدیک به ۸ درصد از مردان سیاه‌پوست به ترامپ رای دادند. بنابر یک نظرسنجی صورت گرفته در حال حاضر ۱۳ درصد از مردان سیاه‌پوست از ترامپ حمایت می‌کنند.

ترنس وودبری، متخصص نظرسنجی دموکرات‌ها می‌گوید که داده‌های اخیر نشان می‌دهد نیمی از سیاه‌پوستان از بایدن حمایت خواهند کرد و برخی دیگر نیز گفته‌اند به ترامپ رای خواهند داد یا ترجیح می‌دهند در روز انتخابات در خانه‌های خود بمانند.

سیاهان انتظار دارند که بایدن قول دهد تا بودجه پلیس کاهش یابد. در یک نظرسنجی مشخص شده است که ۷۰ درصد سیاهان خواستار کاهش بودجه پلیس شده‌اند. چنین اتفاقی منجر به از دست دادن رای سفیدپوستان میانه‌رو می‌شود. به‌نظر می‌رسد بایدن در یک دوراهی سخت‌گیر افتاده است.

در این زمینه داده‌ها نشان می‌دهد اگر میزان مشارکت سیاهان در سال ۲۰۱۶ بیشتر بود و به جای ۹۰ درصد، ۹۵ درصد سیاهان در دو ایالت میشیگان و پنسیلوانیا به هیلاری رای می‌دادند، آرای این دو ایالت نیز به دموکرات‌ها تعلق می‌گرفت.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.