کد مطلب: ۴۷۳۶۷۴

۲۰ نکته که باید در هنگام خرید و یا اجاره خانه به آن توجه داشته باشید

۲۰ نکته که باید در هنگام خرید و یا اجاره خانه به آن توجه داشته باشید

می‌دانیم که خرید آپارتمان یا اجاره خانه همیشه دارای استرس و دغدغه‌های زیادی است، در این مقاله با رعایت 20 نکته به شما کمک می‌کنیم تا بهترین انتخاب را با توجه به بودجه خود داشته باشید.

در فصل تابستان بازار مسکن و بازدید از ملک تا حدودی به تکاپو می‌افتد. یک انتخاب مناسب و رعایت قواعد خرید خانه می‌تواند باعث رضایت و آسایش خاطر بلندمدت شما شود و نادیده گرفتن این نکات هنگام بازدید ساختمان می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان شما را پشیمان کند.

می‌دانیم که خرید آپارتمان یا اجاره خانه همیشه دارای استرس و دغدغه‌های زیادی است، با رعایت 20 نکته زیر به شما کمک می‌کنیم تا بهترین انتخاب را با توجه به بودجه خود داشته باشید. قبل از هر چیز می‌توانید با جستجو در وب‌سایتهای حوزه املاک مانند ایزی تو بیزی محله و محدوده ملک خود را انتخاب کنید.

1- کوچه: ممکن است بعضی کوچه‌ها باریک باشند و در نتیجه عبور و مرور در آن دشوار شود. این موضوع به خصوص هنگام اسباب‌کشی، پارک خودرو مهمان یا … می‌تواند اهمیت زیادی پیدا کند. اگر ساختمان پزشکان یا رستورانی در آن کوچه‌ قرار داشته باشد احتمالا باید انتظار سر و صدای زیادی از آن کوچه داشته باشید.

2- همسایه‌ها: داشتن همسایه‌ی خوب نقش مهمی جهت آرامش داشتن در خانه دارد. حین بازدید از ملک در این مورد تحقیق کنید. از خود همسایه‌ها در مورد آن محله پرس‌وجو کنید. بازدید از ملک به دفعات و در زمان‌های مختلف هم می‌تواند در این زمینه موثر باشد. اگر خانه مورد نظر آپارتمانی باشد، حین بازدید از ملک به تمیز بودن راهروها و میزان سر و صدای موجود در ساختمان توجه کنید.

3-‌ آرامش و آسایش: اگر شما فرد آرامی هستید و به دنبال جایی می‌گردید که پس از یک روز شلوغ بتوانید به آن بازگردید، دقت کنید که خیابان‌های مرکز شهر معمولا شلوغ‌ترین مناطق هستند.

همسایگی با مدارس، بیمارستان‌ها، ساختمان‌های دولتی و مراکز تجاری، می‌تواند آرامش شما را تهدید کند.

4- دسترسی به وسایل حمل‌ونقل عمومی: دسترسی به ایستگاه‌های تاکسی، اتوبوس‌های شهری و حتی مترو اهمیت بالایی دارد. بعضی مواقع ممکن است کسانی که خودروی شخصی دارند نیز، به هر دلیلی از جمله ترافیک، ترجیح دهند که با تاکسی، مترو یا اتوبوس رفت و آمد کنند.

5- امکانات رفاهی: اینکه مجبور نباشید برای هر خرید ساده‌ای سوار ماشین شوید یا مسافت زیادی را بپیمایید در بلندمدت تاثیر زیادی روی رضایت شما از محل زندگی‌تان خواهد داشت. از همین رو، هنگام بازدید از ملک و در حال گذر از محله، دقت کنید که چند سوپرمارکت، میوه فروشی، نانوایی و مواردی از این دست در آن محله وجود دارد. برای بعضی دیگر قابلیت دسترسی به درمانگاه‌ها مهم است.

6- عرض ورودی ساختمان: اگر برایتان مهم است، مبلمان، کتابخانه، کمد، یا یخچال ساید بای سایدتان به راحتی از ورودی ساختمان رد شود دقت کنید که عرض ورودی باید حداقل ۱۱۰ سانتی‌متر باشد.

7- وضعیت واحدها در هر طبقه: تعداد طبقات آپارتمان و نیز تعداد واحدهای هر طبقه اهمیت به‌سزایی دارد. تعداد واحدهای کمتر مساوی است با سر و صدا و خرابی کمتر و بهداشت محیطی بیشتر.

8-عرض راه‌پله‌ها: عرض راه‌پله‌ها جهت جابه‌جایی وسایل و اسباب‌کشی اهمیت زیادی دارد. در اکثر ساختمان‌ها، اجازه نمی‌دهند که وسایلتان را با آسانسور جابه‌جا کنید. ممکن است اندازه‌ی آسانسور نیز کوچک باشد یا حتی خراب شود. به همین دلیل، حین بازدید از ملک توجه کنید که عرض راه‌پله‌ها می‌بایست حداقل ۹۰ سانتی‌متر باشد.

9- وضعیت ایمنی ساختمان: اگر قصد خرید ملکی را داریم که کار ساخت آن کاملا تمام شده است، سخت می‌توان از وضعیت ایمنی ساختمان به طور کامل مطمئن شد. هنگام بازدید از ملک یک کارشناس خبره با خود به همراه ببرید تا بتواند اطلاعات ساخت را از مالک جویا شود.

10- حفظ حریم خصوصی: مشرف نبودن درهای ورودی به یکدیگر، عایق صدا بودن و پنجره‌های دوجداره می‌توانند در حفظ حریم شخصی شما موثر باشند. یکسان نبودن دیوار اتاق خواب بین دو واحد یا نداشتن دیوار مشترک با واحد همسایه در حفظ حریم شخصی بسیار موثر است.

سایت ایزی تو بیزی

11- پارکینگ: یکی از مهم‌ترین مسائل مربوط به آپارتمان‌نشینی پارکینگ است. مسقف بودن پارکینگ یا اینکه در فضای باز باشد اهمیت زیادی دارد. پارکینگ مسقف به دلیل حفظ خودروی شما از آفتاب، باران یا برف ارجحیت دارد‌.

همچنین، هر چه شیب ورودی پارکینگ کمتر باشد، آن پارکینگ مناسب‌تر ساخته شده است.

12-‌ کنتور آب، برق و گاز: فراموش نکنید که حتما در مورد مجزا بودن کنتور آب و برق و گاز جویا شوید. اگر کنتورها جدا نبود حتما از مدیر ساختمان یا مشاور املاک در خصوص نحوه محاسبه هزینه‌ها بپرسید.

13- شارژ ماهیانه: در نظر داشته باشید که قرار نیست هر چه شارژ ماهیانه کمتر باشد، یک امتیاز محسوب گردد. مبلغ شارژ ماهیانه باید با نیازها و مخارج ساختمان، ساکنین و شما هماهنگی داشته باشد. در غیر این صورت هنگام بروز هر گونه مشکل اعم از خرابی و تعمیرات همه اهالی آپارتمان با مشکل مواجه می‌شوند.

14- بهترین طبقات در آپارتمان: معمولا طبقات اول و آخر بدترین طبقات و طبقات میانی برای زندگی بهتر هستند. در طبقه اول رفت و آمد بیشتر اتفاق می‌افتد و نیز امنیت پایین‌تری نسبت به سایر طبقات دارد. طبقه آخر نیز در برابر گرما و سرما آسیب‌پذیرتر است. همچنین به هر دلیلی اگر آسانسور مشکلی پیدا کند یا برق برود، ساکن طبقات بالا باید پله‌های زیادی را بگذراند.

15- آشپزخانه: از آنجایی که خانم‌های خانه‌دار زمان زیادی را در آشپزخانه صرف می‌کنند، نورگیر بودن آشپزخانه سبب می‌شود احساس بهتری هنگام کار داشته باشند. حین بازدید از ملک حتما دقت کنید که اتصالات مربوط به سینک، ماشین لباسشویی، اجاق گاز و پکیج یا آبگرمکن به درستی و در جای مناسبی تعبیه شده باشد تا زمان نصب این وسایل با مشکل مواجه نشوید.

16- سیستم سرمایش و گرمایش: حتما به صورت کامل سیستم سرمایشی و گرمایشی را هنگام بازدید از ملک برای خرید بررسی کنید. استفاده از سیستم‌های برقی در شهرهایی که تعرفه مصرفی برق کمی ندارند می‌توانند در ماه‌های بسیار گرم یا بسیار سرد جیب شما را به راحتی خالی کند. اگر ملک مورد نظر از کولر آبی یا بخاری استفاده می‌کند حتما از مناسب و باز بودن مجاری آن‌ها مطمئن شوید.

17- نورگیر بودن ملک: نور طبیعی و روشنایی خانه هم بر روی خلق و روحیه افراد اثر مثبتی می‌گذارد و هم از نظر زیبایی شناسی و نیاز کمتر به مصرف برق می‌تواند مفید باشد. هنگام بازدید از ملک برای خرید یک بار در ظهر و یک بار در غروب از خانه بازدید کنید. بهترین نورگیری را ابتدا ملک‌های جنوبی و سپس ملک‌های شمالی دارند.

18- کف‌پوش: هر کف‌پوشی روش‌های شست و شو، مراقبت و ظاهر متفاوتی دارد. از مزایا و معایب جنس‌های مورد استفاده برای کف‌پوش مطلع شوید تا بتوانید با دید بازتری برای خرید خانه اقدام کنید.

19- بالکن: قسمت بالکن در آپارتمان‌ها می‌تواند نقش مهمی ایفا کند. در صورتی که بالکن در کنار آشپزخانه باشد می‌تواند کمک بزرگی برای پخت و پز باشد و یا می‌تواند به محلی برای پرورش گل و گیاه تبدیل شود.

20- دیوارپوش‌ها : جنس، رنگ و کیفیت دیوار پوش یک خانه تاثیر زیادی بر افرادی که وارد آن ملک می‌شوند دارد. در حال حاضر دیوارپوش‌هایی که قابل شستشو نیستند محبوبیت زیادی ندارند و سختی زیادی برای مالک یک ساختمان دارند.

پس قبل از هر کاری می توانید با جستجو در وب‌سایتهای حوزه املاک نسبت به محدود کردن منطقه و مشخصات مورد نظر برای جستجو اقدام کنید. ما در وب‌سایت ایزی تو بیزی با امکاناتی که برای جستجوی ملک فراهم شده، به شما کمک می کنیم، تا بتوانید ملک مورد نظرتان را به راحتی پیدا کنید.

post insta 22

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    شماره ۲۱ رو هم اضافه کنید که دقت شود حداقل بیش از نیمی از واحدهای ساختمان متعلق به یکنفر نباشد چون آنها رو اجاره میده و حاضر نیست در هزینه کرد مشارکت کند

    • مهدی ریزوندی

      ای ول عجب نکته مهمی گفتی، کاملا موافقم