کد مطلب: ۳۰۴۶۶۳

مروری بر روزنامه‌های ‌سه‌شنبه ۳ مهر ماه سال ۱۳۹۷

نگرانی دلالان ارزی از کاهش قیمت دلار/ارزهایی که در «سامانه نیما» عرضه نمی‌شوند

نگرانی دلالان ارزی از کاهش قیمت دلار/ارزهایی که در «سامانه نیما» عرضه نمی‌شوند

آفتاب یزد می‌گوید دلالان نگرانند که اتفاقات مثبت احتمالی در نیویورک باعث کاهش قیمت دلار شود. ایران به نقل از رئیس‌جمهور می‌نویسد که ترامپ باید جبران کند. ابتکار پایین بودن کرایه و گران بودن قطعات یدکی را دو دلیل اعتراض دوباره کامیون‌داران دانسته است. در نهایت خراسان به نقل از رئیس بانک مرکزی روایت می‌کند که صادرکنندگان ارز خود را در سامانه نیما عرضه نمی‌کنند.

درست در روزهایی که حسن روحانی در نیویورک به سر می‌برد و برخی گمانه‌زنی‌ها نیز در خصوص گفتگو احتمالی بین ایران و آمریکا وجود دارد، در روز گذشته رکورد 16 هزار تومانی قیمت دلار ثبت شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، این روزها هر اتفاقای که در نیویورک و در مجمع عمومی سازمان ملل در مورد ایران رخ دهد، در بازار فردوسی تهران خود را بر روی تابلو صرافی‌ها نشان می‌دهد. صحبت‌های حسن روحانی در سازمان ملل، امکان گفتگو میان ایران و و آمریکا در کنار صحبت‌های دونالد ترامپ موضوعاتی هستند که می‌توانند بر قیمت دلار در کشور تاثیر بگذارند.

روزنامه آفتاب یزد در همین خصوص اعتقاد دارد که دلالان بازار ارز نگران دیدار احتمالی و گفتگو میان ایران و آمریکا هستند. چرا که این دیدار احتمالی باعث ریزش قیمت دلار خواهد شد. موضوعی که به ضرر دلالان خواهد بود.

آفتاب یزد با عنوان « نگرانی دلالان ارز از اتفاقات مثبت احتمالی »، می‌نویسد: دلالان عمده ارز نگرانند که تحولات احتمالی مثبت در نیویورک تاثیر بسزایی بر قیمت ارز بگذارد و باعث ریزش شدید و یکباره نرخ آن گردد. در اصل کوچکترین دیداری میان روحانی یا یکی از مقامات حاضر در جمع همراه او و نمایندگان دول تحریم‌کننده رخ دهد، به احتمال زیاد این مساله می‌تواند نرخ دلار را تا اندازه قابل‌توجهی تعدیل نماید.

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: این ریزش یکباره و ضرر هنگفت ریسکی نیست که دلالان بازار بخواهند بپذیرند. به همین خاطر به زعم کارشناسان این واسطه‌ها تلاش دارند تا با التهاب‌آفرینی هر چه بیشتر در بازار، نرخ را تا آنجا که می‌توانند افزایش دهند.

روزنامه خراسان نیز با عنوان « افسار گسیخته‌تر » به قیمت بالای نرخ ارز پرداخته است. این روزنامه روایت می‌کند که رئیس بانک مرکزی از صادرکنندگان بابت عدم عرضه ارز صادراتی خود انتقاد کرده است.

خراسان در همین خصوص به نقل از همتی می‌نویسد: از ابتدای امسال تا 23 شهریور حدود 22.7 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی انجام شده که تاکنون تنها چهار میلیارد دلار آن به سامانه نیما تزریق شده است. با این حال، آنگونه که این روزنامه از همتی روایت کرده، بانک مرکزی قرار است سیاست‌های جدیدی را در خصوص بازار ارز دوباره وضع کند.

اما از موضوع ارز بگذریم، روزنامه ابتکار به بررسی مشکلات کامیون‌داران پرداخته و با تیتر « خودروهای سنگین روی دست‌انداز گرانی » عنوان می‌کند که مشکلات آنان هنوز پابرجا مانده است.

آنگونه که خراسان به نقل از کارشناسان این حوزه روایت کرده گران شدن لوازم یدکی ماشین‌های سنگین باعث شده تا آنان ترجیح دهند کامیون خود را در پارکینگ‌ها خاموش نگه دارند. از طرف دیگر کامیون‌داران اعتقاد دارند که با این وضعیت، پایین بودن کرایه نیز وضعیت دیگری است که با آن روبرو هستند.

در نهایت روزنامه ایران با عنوان « روحانی:ترامپ جبران کند » به دیدار حسن روحانی با مدیران رسانه‌های آمریکایی اشاره می‌کند که رئیس‌جمهور در این دیدار گفته بود ترامپ اقدامات بسیار نادرست خود علیه ملت ایران از جمله خروج از برجام، تحریم و تهدید و دخالت در امور داخلی ما را جبران کند.

آنگونه که ایران روایت کرده حسن روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تمایل دارید تحت هر شرایطی با ترامپ دیدار کنید، می‌گوید: دیدار خود به تنهایی موضوعیت ندارد، چرا که دیدار زمانی انجام می‌شود که ما امید داریم اختلافات کمتر شده و به نکات مثبتی دست خواهیم یافت. اما امروز نسبت به رفتار رئیس جمهوری امریکا هیچ امیدی نداریم و هیچ خاصیت و اثری در این کار نمی‌بینیم. اما اگر روزی ببینیم امریکا صادقانه به دنبال بازسازی روابط است، آن زمان تصمیم خواهیم گرفت و فضای تازه‌ای خواهیم داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.