کد مطلب: ۳۶۵۷۴۱

گفتگوی تجارت‌نیوز با الیاس حضرتی:

هشدار یک عضو شورای پول درباره کاهش نرخ سود / تصمیمی نگیریم که بازارها تخریب شوند

هشدار یک عضو شورای پول درباره کاهش نرخ سود / تصمیمی نگیریم که بازارها تخریب شوند

عضو شورای پول و اعتبار گفت: چناچه سپرده‌های مردم از بانک‌ها به سمت بازار سرمایه حرکت کند به طور حتم توفیقاتی حاصل شده است، اما اگر سپرده‌ها به سمت بازارهای موازی حرکت کرده و باعث ایجاد حباب کاذب در آن بازارها شود، آن زمان نقش تخریبی کاهش نرخ سود در بازارهای دیگر به گونه‌ای خواهد بود که مجدد مسئولان مجبور خواهند شد که نرخ سود بانکی را افزایش داده و حتی به 20 درصد هم برسانند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی در یادداشت اینستاگرامی خود درباره نرخ سود بانکی با اشاره به اینکه بانک مرکزی در سال جاری بر تغییر ترکیب ترازنامه خود (پایه پولی) تاکید دارد، نوشته است: تغییر ترکیب ترازنامه بانک مرکزی هم‌زمان با کنترل اضافه‌برداشت بانک‌ها، افزایش خالص ذخایر ارزی بانک مرکزی به دلیل تعدیل نرخ‌ها، افزایش فروش ارز توسط توسعه صادرکنندگان تحقق خواهد یافت. این روش برای اقتصاد مناسب است و می‌تواند منابع ریال لازم جهت کارکرد بهتر اقتصاد و رونق تولید از ناحیه رشد پایه پولی را فراهم آورد. در شرایط حاضر افزایش نرخ سود کارکردی جز افزایش هزینه‌های تولید و فشار بیشتر بر ترازنامه بانک‌ها نخواهد داشت.

سوالی که مطرح می‌شود این است که کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی چه تاثیری بر وضعیت اقتصادی ایران خواهد گذاشت؟

الیاس حضرتی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: اگر تصمیم جامعی گرفته نشود و در یک برنامه کامل موضوعات دیده نشود، بدون شک مشخص نخواهد بود که بتوان نتیجه مطلوبی از مجموعه اقدامات خود گرفت.

حضرتی e1498300526889

عضو شورای پول و اعتبار می‌گوید: اگر سپرده‌ها به سمت بازارهای موازی حرکت کند، آن زمان نقش تخریبی کاهش نرخ سود بانکی در بازارهای دیگر به‌گونه‌ای خواهد بود که مجدد نرخ سود بانکی به 20 درصد خواهد رسید.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کاهش نرخ سود بانکی جز ضروری‌ترین موضوعاتی است که در اقتصاد ایران هم در بحث نقدینگی و هم در بحث هزینه تمام شده تولید و هم در بحث خدمات بسیار موثر است.

نماینده مردم تهران در مجلس دهم افزود: اگر بازار پولی مدنظر مسئولان قرار گیرد و به دنبال آن بازار مالی، بازار خودرو، بازار مسکن ، بازار ارز و سکه در تصمیمات آنها لحاظ نشوند قطعا بخشی از این نقدینگی به سایر بازارها سرازیر خواهد شد و اخلال ایجاد خواهد کرد و به دلیل اینکه اخلال ایجاد کرده است، مجبور خواهیم شد که دوباره برنامه قبلی را اجرا کنیم و از تصمیم گرفته‌شده برگردیم، همان طور که در زمان آقای سیف شاهد این موضوع بودیم.

این عضو شورای پول و اعتبار تصریح کرد: ضرورت دارد که تمام بازارها و تمام پدیده‌های مرتبط با این موضوع لحاظ شوند، به‌طوری که با کاهش نرخ سود بانکی سرمایه‌های سرگردان در کجا سرازیر خواهند شد؟ در کجاها ایفای نقش می‌کند و در کجا سازنده است و در کجاها سازنده نیست؟

حضرتی ادامه داد: اگر توانستیم در این برنامه مجموعه سپرده‌ها و پول و نقدینگی موجود را به سمت منافع ملی یعنی تولید داخلی هدایت کنیم، بدون شک موفق شده‌ایم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: چناچه سپرده‌های مردم از بانک‌ها به سمت بازار سرمایه حرکت کند، به‌طور حتم توفیقاتی حاصل شده است، اما اگر سپرده‌ها به سمت بازارهای موازی مانند بازار مسکن، خودرو، طلا و ارز حرکت کرده و باعث ایجاد حباب کاذب در این بازارها شود، آن زمان نقش تخریبی کاهش نرخ سود بانکی در بازارهای دیگر به‌گونه‌ای خواهد بود که مجدد مسئولان مجبور خواهند شد که نرخ سود بانکی را افزایش داده و حتی به 20 درصد هم برسانند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • بی نام

    چراسودبانکی را بالا نمیبرید تا با سرمایه های مردم درجهت اقتصاد کشورپیشرفتی حاصل بشه سود بانکی راپایین بیارید سرمایه های مردم از بانکها کشیده وسرگردون درجهت خرید سکه و…..دوباره التهاب در بازار مسکن و سکه وارز درست میشه نکنه وقتی به جای خطرناک رسید یکی رااعدام وسودبانکی رو بالا مبرید وبه قول خودتون التهاب بازار فروکش کرد ودر آخرکار آمریکاست از یه سوراخ چند بار باید گزیده شید

  • حسینی

    شما شک نکن قطعا به سمت بازار کاذب میره و من خودم شخصا میرم یا تو خونه سرمایه گذاری میکنم یا رو دلار

  • احمدی

    شما شک نکن قطعا به سمت بازار کاذب میره و من خودم شخصا میرم یا تو خونه سرمایه گذاری میکنم یا رو دلار