کد مطلب: ۳۷۵۴۲۱

واردات قطعات خودرو نصف شد

واردات قطعات خودرو نصف شد

بر اساس گزارش گمرک، واردات قطعات منفصله برای تولید خودروی سواری و همچنین قطعات یدکی ۵۹ درصد به نسبت مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت.

گمرک آمارهای صادرات و واردات مربوط به فروردین سال ۹۸ را منتشر کرد. بر اساس گزارش گمرک، در بخش صادرات و واردات خودرو، قطعات منفصله برای تولید خودروی سواری و همچنین قطعات یدکی به ترتیب شاهد افت ۵۸ و ۵۹ درصدی به نسبت مدت مشابه سال گذشته هستیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در این ماه در مجموع، ۲۹ میلیون و ۳۹۰ هزار و ۹۰۰ دلار انواع خودرو، قطعات منفصله و لوازم یدکی از طریق گمرکات به کشور وارد شده است. این میزان واردات در شرایطی است که شاهد بودیم طی مدت مشابه سال ۹۷، در مجموع ۶۸ میلیون و ۹۰۰ هزار و ۵۲۰ دلار انواع خودرو و قطعات مرتبط با آن به کشور وارد شد.بنابراین به نسبت سال گذشته شاهد افت ۵۹ درصدی در بخش واردات خودرو و قطعات متعلق به آن بوده‌ایم.

چند نکته درباره واردات این افت در بخش واردات خودروی CBU پررنگ تر است. در اولین ماه سال‌جاری شاهد هستیم که ۳۳۵ دستگاه انواع خودروی سواری از گمرکات کشور ترخیص شده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته، در مجموع هزار و ۲۶ دستگاه انواع خودروی سواری به کشور وارد شده بود. بنابراین در بخش واردات خودرو به کشور در اولین ماه سال‌ جاری به نسبت مدت مشابه سال ۹۷، شاهد افت 67/5 درصدی هستیم. دلیل اصلی این مساله ممنوعیت واردات خودرو به کشور است که از ابتدای تیرماه سال گذشته اعمال شده است.

از دیگر نکات با اهمیت در ارتباط با واردات خودرو، قطعات منفصله و قطعات یدکی، خروج این بخش از فهرست اقلام عمده وارداتی به کشور است. پیش از این همواره شاهد بودیم که خودرو و قطعات منفصله برای تولید خودروهای سواری با ساخت داخل کمتر از ۳۰ درصد در رتبه اول تا سوم فهرست کالاهای عمده وارداتی به کشور قرار داشت. اما در اولین ماه سال‌ جاری مشاهده می‌شود که این دست از کالاها جایی در میان لیست اقلام عمده وارداتی ندارند. خروج خودرو و قطعات منفصله از لیست اقلام عمده وارداتی بی‌ارتباط با کاهش تولید خودروهای مونتاژی در خطوط تولید دو خودروساز بزرگ کشور و همچنین افت ۹۲ درصدی تولید شرکت‌های خصوصی که اکثرا محصولات برندهای چینی را مونتاژ می‌کردند، نیست. البته جدول ارائه شده توسط گمرک مرتبط با واردات، حاوی اطلاعات دیگری نیز هست. به‌عنوان نمونه در شرایطی که صنعت خودروی کشور سایه تحریم را بالای سر خود می‌بیند و خطوط تولید خودروسازان در این شرایط خلوت شده است، وزارت صمت به‌عنوان سیاست‌گذار کلان بخش خودرو افزایش عمق داخلی‌سازی را به‌عنوان راهکار مقابله با کاهش افت تولید در دستور کار قرار داده است حال آنکه آمارهای گمرک از وابستگی خودروهایی همچون پراید و تیبا به قطعات خارجی حکایت دارد. به‌طور مثال شاهد هستیم که در فروردین‌ماه سال‌ جاری ۸۹ هزار و ۸۸۰ کیلو گرم پلوس تیبا وارد گمرکات کشور شده است.

پاکستان مقصد اول صادرات

همان طور که اشاره شد، بخش صادرات نیز در اولین ماه سال‌ جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته با افت همراه بوده است. طی فروردین‌ماه سال‌ جاری در مجموع یک میلیون و ۸۹۰ هزار و ۱۹۰ دلار انواع قطعات از کشور صادر شده است. این میزان صادرات در شرایطی است که در مدت مشابه سال گذشته در مجموع ۴ میلیون و ۴۸۳ هزار و ۳۳۶ دلار انواع قطعات خودرو از گمرکات سراسر کشور به سمت کشورهای مقصد بارگیری شده بود. در همین حال براساس آمارهای ارائه شده هیچ خودرویی در فروردین امسال صادر نشده است.

اما از مقاصد عمده واردات خودرو، قطعات منفصله و قطعات یدکی به کشور می‌توان چین و امارات متحده را نام برد. این دو کشور در فروردین‌ماه سال گذشته نیز رتبه‌های اول و دوم بخش واردات به کشور را به خود اختصاص داده بودند. در بخش صادرات قطعات خودرو نیز در سال‌جاری دو مقصد پاکستان و عراق رتبه‌های اول و دوم را به خود اختصاص داده‌اند. این در حالی است که سال گذشته عراق رتبه اول را در بخش واردات قطعه از کشور داشت و افغانستان دوم بود.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.