کد مطلب: ۷۰۶۴۹۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

واردات ماشین‌آلات چگونه افزایش یافت؟/ بالا بردن آمار واردات با ترخیص ماشین‌آلات فرسوده

واردات ماشین‌آلات چگونه افزایش یافت؟/ بالا بردن آمار واردات با ترخیص ماشین‌آلات فرسوده

در حالی آمارها از رشد سه برابری واردات ماشین آلات معدنی در چهار ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد که بنا به اعلام انجمن واردکنندگان ماشین‌آلات معدنی، این رشد در پی ترخیص ماشین‌آلات مستعمل از گمرک بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بنا بر آمار گمرک، طی چهار ماهه نخست سال جاری، در مجموع حدود ۳۴ میلیون دلار ماشین آلات معدنی و راهسازی وارد کشور شد. این آمار نشان می‌دهد که واردات ماشین آلات طی این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش بیش از سه برابری داشت.

بر اساس این آمار، بیش از ۹۰ درصد واردات ماشین آلات در بخش انواع بیل‌مکانیکی و لودر بود. این درحالی است که معادن به تجهیزات بروزتر و تخصصی‌تری نیاز دارد.

از سمت دیگر، بیشترین میزان واردات ماشین آلات معدنی از امارات بود. اما کشورهایی نظیر آلمان، مالزی، ژاپن، کره‌جنوبی نیز به مبادی واردات ماشین آلات در سال جاری اضافه شدند. این در حالی است که در سال گذشته واردات تجهیزات فقط از کشورهای چین، امارات، ترکیه و عمان انجام گرفته بود.

لازم به توضیح است که امارات و عمان تولیدکننده ماشین آلات معدنی نیستند و بیشتر نقش کشور ذینفع را در واردات به ایران داشته‌اند. اما این سوال مطرح می‌شود چگونه با توجه به محدودیت‌های واردات ماشین‌آلات معدنی، واردات با رشد سه برابری همراه شد؟

آمار ماشین آلات معدنی افزایشی نداشت

عبدالرضا صالحی، دبیر انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین آلات سنگین معدنی، ساختمانی و راهسازی در گفتگو با تجارت‌نیوز در خصوص افزایش واردات تجهیزات ماشین آلات معدنی عنوان کرد: افزایش آمار واردات ماشین آلات معدنی در چهار ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱، بیشتر مرتبط با ترخیص ماشین آلاتی مستعملی است که در گمرک رسوب شده بودند.

وی ادامه داد: در این مدت، آمار واردات ماشین آلات معدنی نو نسبت به سال گذشته افزایشی نداشته است. اما برای مثال واردات ماشین آلاتی مانند بیل مکانیکی افزایش شش برابری داشته است که بیشتر ماشین آلات مستعملی است که از طریق پیمانکاران و یا معدنکاران وارد کشور شد.

او دلیل عدم افزایش واردات ماشین آلات معدنی را سخت‌تر شدن ثبت سفارش ذکر کرد و گفت: حتی واردات آن دسته از ماشین آلات معدنی که سال‌های گذشته امکان واردات آن وجود داشت سخت‌تر شده و برخی دیگر امکان واردات آن وجود ندارد.

صالحی خاطرنشان کرد: هنوز موضوعی مبنی بر آزادسازی واردات ماشین آلات معدنی وجود ندارد و تنها ماشین آلاتی وارد کشور می‌شود که تولید مشابه داخلی ندارد. این در حالی است که حتی اگر تولیدکننده‌ای ماشین آلاتی را حتی به عنوان نمونه بسازد، حتی اگر به تولید انبوه نیز نرسد وزارت صمت به دلیل تولید مشابه داخلی مانع واردات آن می‌شود.

دور زدن تحریم از طریق عمان و امارات

دبیر تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین آلات سنگین در پاسخ به این سؤال که واردات ماشین‌آلات معدنی از کشوری مانند امارات و عمان که سازنده نیستند، چگونه انجام می‌شود، توضیح داد: کشورهایی مانند عمان، قطر و امارات کشورهای مبدأ واردات هستند که از طریق نمایندگی‌هایی که در این کشورها فعال هستند اقدام به خرید ماشین آلات معدنی می‌کنیم.

او در پایان سخنان خود تحریم‌های داخلی را به‌مراتب سخت‌تر از تحریم‌های خارجی برشمرد و گفت: متأسفانه بانک مرکزی برای واردات ماشین آلات معدنی یکسری قیدوبندها می‌گذارد که شرایط واردات را سخت می‌کند. این در حالی است که اگر اجازه واردات از ارز اشخاص یا صادرکنندگان معادن و یا اعتباری که خود واردکنندگان نزد سازندگان دارند، داده شود واردات در این بخش سهل‌تر خواهد شد.

برای مطالعه بیشتر گزارش واردات ماشین‌آلات معدنی قانونی اما غیرممکن است را تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.