کد مطلب: ۳۱۴۲۵۲

سلسله گزارش‌های نقادانه تجارت‌نیوز از کارنامه عملکرد بانک‌ها و شرکت‌ها

بانکی که ۲.۴ هزار میلیارد به «ثامن» وام داد/ این بانک خودش ۲ هزار میلیارد بدهی دارد

بانکی که 2.4 هزار میلیارد به «ثامن» وام داد/ این بانک خودش 2 هزار میلیارد بدهی دارد

اعطای سپرده 2.4 هزار میلیارد تومانی به شرکت تعاونی اعتباری ثامن با سررسید یک‌ساله، رشد 729 درصدی مطالبات از بانک‌ها و رسیدن این رقم به سه هزار میلیارد تومان، مطالبه سه هزار میلیارد تومانی از بانک مرکزی، رشد 420 درصدی بدهی به بانک‌ها و رسیدن این رقم به دو هزار میلیارد تومان تنها بخشی از کارنامه بانک انصار در سال 1396 است.

تجارت‌نیوز در سلسله گزارش‌هایی با عنوان « کارنامه » با نگاهی نقادانه به بررسی کارنامه عملکرد بانک‌ها و شرکت‌های مختلف می‌پردازد. کارنامه سال 1396 بانک انصار حاوی نکات قابل توجهی است.

بانک انصار در آبان ماه سال 1389 در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری به ثبت رسید و شخصیت حقوقی آن شکل گرفت و به‌ عنوان یازدهمین بانک خصوصی کشور فعالیت خود را آغاز کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، بر اساس گزارش‌های منتشره از سوی سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران (کدال)، بانک انصار طبق گزارش عملکرد واقعی منتهی به پایان سال 1396 معادل یک هزار میلیارد تومان سرمایه را به ثبت رسانده است.

طبق صورت‌های مالی منتشره، بانک انصار در پایان سال 1396 دارای 35.9 هزار میلیارد تومان دارایی بوده که در مقایسه با سال 1395 با 34 درصد رشد مواجه بوده است.
بازده دارایی‌ها در بخش سود تسهیلات اعطایی نشان داده‌ می‌شود که برای بانک انصار در پایان سال 1396 با افزایش 15 درصدی نسبت به سال 1395 به 3.5 هزار میلیارد تومان رسیده است.

از 35.9 هزار میلیارد تومان دارایی بانک انصار تا پایان سال 1396، 54.8 درصد از آن به صورت وام‌ و مطالبات در دست اشخاص غیردولتی بوده است.
همچنین بانک انصار در سال 1396 بیش از سه هزار میلیارد تومان از بانک‌ها و موسسات اعتباری مطالبه داشته که این میزان در مقایسه با سال 1395 معادل 729 درصد رشد داشته است.

از 3.4 هزار میلیارد تومان مطالبه بانک انصار از بانک‌های دیگر 2.4 هزار میلیارد تومان آن مربوط به اعطای سپرده و خطوط اعتباری به شرکت تعاونی اعتباری ثامن از محل بازار بين بانکی با سررسید يکساله در چارچوب توافقات صورت گرفته، جهت ساماندهی آن شرکت تعاونی است.

بانک انصار در سال ۱۳۹۶ بیش از سه هزار میلیارد تومان از بانک‌ها و موسسات اعتباری مطالبه داشته که این میزان در مقایسه با سال ۱۳۹۵ معادل ۷۲۹ درصد رشد داشته است.

بانک انصار هیچ مطالبه‌ای از دولت نداشته و همچنین به بخش‌های دولتی (به غیر از بانک‌ها) هیچ نوع تسهیلاتی پرداخت نکرده است.

همچنین این بانک تا پایان سال 1396 در قسمت دارایی‌های خود 478 میلیارد تومان در بخش بازار سهام و سایر اوراق بهادار سرمایه‌گذاری داشته که نسبت به سال 1395 به میزان 16 درصد آن را کاهش داده است.

انصار 1 3

بانک انصار در سال 1395 و 1396 به طور مستقیم هیچ سرمایه‌گذاری در بخش املاک نداشته اما در جریان پروژه‌های بلندمدت خود در پروژه ساختمانی شرکت سرمایه‌گذاری ایرانیان اطلس شامل پروژه‌های اطلس پلازا سرمایه‌گذاری داشته است.

از پروژه‌های تکمیل شده و به فروش رفته بانک انصار در سال‌های گذشته می‌توان به برج اطلس کرمان (به ارزش 14 میلیارد تومان)، ملک سحر تبریز (به ارزش 700 میلیون تومان) و زمین‌های رشیدیه تبریز-باغمیشه (به ارزش 101 میلیارد تومان) اشاره کرد.

بانک انصار ۲٫۴ هزار میلیارد تومان سپرده به شرکت تعاونی اعتباری ثامن از محل بازار بین بانکی با سررسید یکساله در چارچوب توافقات صورت گرفته، در جهت ساماندهی آن شرکت تعاونی پرداخت کرده است.

موجودی نقد بانک انصار در سال گذشته روند رو به رشدی داشته، به طوری که موجودی نقد این بانک در دوره مذکور 687 میلیارد تومان بوده که در مقایسه با سال 1395 معادل 34 درصد افزایش داشته است.

در بخش سود و زیان، درآمد مشاع بانک (درآمد به پشتوانه سپرده‌های مردم) در پایان سال گذشته به چهار هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به سال 1395 با رشد هفت درصدی مواجه بوده است. از این میزان سود به دست آمده حدود 84 درصد آن به سپرده‌گذاران پرداخت شده و 16 درصد آن سهم بانک بوده است.

قسمتی از درآمد مشاع که مربوط به سود به دست آمده و دریافت جریمه‌های دیرکرد از دریافت کنندگان تسهیلات بانکی است در سال 1396 با 15 درصد رشد به 3.5 هزار میلیارد تومان رسیده است.

بانک انصار هیچ بدهی به بانک مرکزی ندارد بلکه بیش از سه هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی طلبکار است.

سود حاصل از سرمایه‌گذاری و سپرده‌گذاری‌های بانک انصار در سال 1396 حدود 460 میلیارد تومان بوده که نسبت به سال 1395 کاهش 30 درصدی داشته است.

در مجموع کل درآمدهایی که در سال 1396 مختص به بانک انصار بوده به 1.5 هزار میلیارد تومان می‌رسد که در مقایسه با سال 1395 معادل 13 درصد رشد داشته است.

صورت مالی بانک انصار نشان می‌دهد این بانک در پایان سال گذشته معادل 95 درصد دارایی خود یعنی 34 هزار میلیارد تومان بدهی داشته است.

رشد سپرده‌های بانکی

بانک انصار در دوره مذکور به بانک‌ها و موسسات اعتباری بیش از دو هزار میلیارد تومان بدهی داشته که نسبت به سال 1395 معادل 420 درصد افزایش داشته است.

این در حالی است که بانک انصار هیچ بدهی به بانک مرکزی ندارد بلکه بیش از سه هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی طلبکار است.

بیشترین سهم از بدهی‌های بانک انصار مربوط به سپرده‌های بلندمدتی است که افراد حقیقی و حقوقی درقالب سرمایه‌گذاری در اختیار این بانک قرار داده‌اند.

در سال 1396 میزان سپرده‌گذاری در بانک انصار 21.4 هزار میلیارد تومان بوده که در مقایسه با سال 1395 با افرایش روبرو بوده است.

سپرده‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت بانک انصار در سال 1396 نسبت به سال 1395 حدود چهار هزار میلیارد تومان معادل 22 درصد افزایش داشته است.

همچنین 25.8 درصد از بدهی‌های بانک انصار معادل 8.8 هزار میلیارد تومان متعلق به سپرده‌های دیداری و پس‌اندازی افراد بوده که در سال گذشته نسبت به سال 1395 با رشد چشمگیری همراه بوده است.

سپرده‌های دیداری و پس‌اندازی این بانک در سال 1396 نسبت به سال 1395 حدود 2.6 هزار میلیارد تومان رشد داشته است.

با افزایش سپرده‌های بانکی در سال 1396 روند اعطای تسهیلات طی دوره مذکور نیز افزایش داشته و مانده تسهیلات بانک در پایان سال 1396 نسبت به سال 1395 با رشد 12 درصدی همراه بوده است.

سود خالص بانک انصار در سال 1396 معادل 284 میلیارد تومان بوده که نسبت به سال 1395 هفت درصد رشد داشته است.

به میزان مطالباتی که احتمال وصول آن تشخیص داده نشود ذخیره مطالبات مشکوک‌الوصول در نظر گرفته می‌شود که در بانک انصار در پایان سال گذشته بیش از 340 میلیارد تومان در نظر گرفته شده که در مقایسه با سال 1395 معادل 37 درصد رشد داشته است.

از متغییر هزینه مطالبات مشکوک‌الوصول به عنوان نقطه ابهام بانک‌ها نام برده می‌شود زیرا بانک‌ها باید براساس میزان تعهد مشتریان در بازپرداخت وام‌ها ذخیره در نظر بگیرند. به گفته کارشناسان بانکی، برخی بانک‌ها برای اینکه سود بالاتری را اعلام کنند این میزان ذخیره را در نظر نمی‌گیرند و با نرخ سود بالاتر قرارداد مشتریان را تمدید و بحران را به آینده منتقل می‌کنند.

در بخش سرمایه و حقوق صاحبان سهام، بانک انصار تا پایان سال 1396 دارای یک هزار میلیارد تومان سرمایه بوده که نسبت به سال 1395 معادل 25 درصد رشد کرده است.

سود خالص بانک انصار در سال 1396 با توجه به درآمد 1.5 هزار میلیارد تومانی و هزینه 1.2 هزار میلیارد تومانی معادل 284 میلیارد تومان بوده که نسبت به سال 1395 هفت درصد رشد داشته است.

این بانک با نماد معاملاتی «وانصار » با سرمایه‌ای به حجم یک هزار میلیارد تومان در بورس اوراق بهادار در حال فعالیت است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علی رمضانی

    کاش واقعیت شبیه این بود. متاسفانه صورت مالیایی که بانکها ارائه میدن قابل اعتنا نیست. وضع از اینی که هست خرابتره قربان

  • ناشناس

    بعدش همین بانک که قراره با بقیه بانکهای نظامی تجمیع بشه تا چند وقت دیگه، شروع کرده به تبلیغات