کد مطلب: ۳۴۰۱۰۳

مروری بر روزنامه‌های سه‌شنبه ۱۱ دی ماه ۱۳۹۷

انتقاد روحانی از بارور کردن ابرها / وداع با رشد مثبت اقتصادی

انتقاد روحانی از بارور کردن ابرها / وداع با رشد مثبت اقتصادی

روزنامه ایران به انتقاد رئیس‌جمهور از طرح بارور کردن ابرها اشاره کرده و کیهان به نقل از نمایندگان مجلس روایت می‌کند که هزینه‌های جاری دولت بودجه را گروگان گرفته است. دنیای اقتصاد پیش‌بینی نه چندان مثبت مرکز پژوهش‌ها از رشد اقتصادی سال آینده را به تصویر کشیده و خراسان به دستگیری 11 نفر از اخلال‌گران بازار ارز پرداخته است.

این روزها بحث‌های فراوانی پیرامون بودجه شکل گرفته، از بودجه برخی از نهادها و سازمان‌ها تا حجم‌ قابل توجه بودجه جاری کشور به محل بحث و تحلیل کارشناسان مختلف تبدیل شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، روزنامه کیهان صبح امروز در گزارشی اظهار می‌کند که « هزینه‌های جاری دولت بودجه کل کشور را گروگان گرفته است. » این روزنامه به نقل از یکی از نمایندگان مجلس روایت می‌کند که باید سهم صندوق توسعه ملی را به‌گونه‌ای افزایش می‌دادیم تا سهم درآمدهای نفتی در هزینه‌های جاری کشور کم شود اما این میزان وابستگی در حال افزایش است.

کیهان همچنین به نقل از نماینده مجلس روایت می‌کند که برخی برآوردها تا 66 هزار میلیارد تومان غیرواقع‌بینانه در سقف درآمدی پیش‌بینی می‌کنند و معمولا صددرصد درآمدهای نفتی پیش‌بینی‌شده در بودجه محقق نمی‌شود. این نماینده مجلس در ادامه به رشد قابل توجه بودجه شرکت‌های دولتی انتقاد می‌کند و می‌گوید: بودجه عمومی پنج درصد اما بودجه شرکت‌ها 50 درصد رشد کرده است یعنی شرکت‌های دولتی از این وضع به‌هم‌ریخته اقتصادی و تورم سود کرده‌اند، در حالی که رشد اقتصادی منفی است.

کیهان همچنین به سخنان یکی دیگر از نمایندگان مجلس اشاره می‌کند و می‌نویسد: در محقق کردن درآمدهای نفتی دچار مشکل می‌شویم صادرات روزانه یک و‌ نیم میلیون شبکه‌ای نفت در بودجه پیش‌بینی شده است، در حالی که به سمت صادرات سه میلیون بشکه در روز پیش می‌رفتیم.

روزنامه خراسان نیز به « دستگیری شبکه انتقال ارز 4200 تومانی به خارج از کشور » اشاره کرده است. اشاره این روزنامه به اقدام وزارت اطلاعات در استان کردستان است که در خلال آن 11 نفر از اخلال‌گران بازار ارز دستگیر شده‎اند.

خراسان به نقل از اطلاعیه وزارت اطلاعات می‌نویسد: این شبکه معادل چهار هزار و 700 میلیارد تومان ارز دولتی را به بهانه واردات کالاهای ضروری مردم از کشور خارج و در برخی از کشورها سرمایه‌گذاری کرده‌اند که با هوشیاری سربازان گمنام امام زمان (عج) در دام افتادند.

آن‌گونه که خراسان روایت کرده این شبکه با استفاده از کارت‌های بازرگانی شرکت‌های صوری، جعل پیش‌فاکتور برای ثبت سفارش واردات کالا و برخی ترفندهای دیگر اقدام به این کار کرده بودند.

« حراست از آب » تیتری است که روزنامه ایران برای اظهارات حسن روحانی در جمع مدیران وزارت نیرو انتخاب کرده است. حسن روحانی در این سخنانی با اشاره به طرح بارور کردن ابرها که متعلق به زمان رژیم گذشته بوده، به این طرح انتقاد کرد و به تعبیر او این راهکار «شاهانه» عملی نشده و نیست.

آن‌گونه که ایران روایت کرده حسن روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به احتمال کشت فراسرزمینی برنج اشاره کرده و می‌گوید: در سفر به تایلند، نخست‌وزیر این کشور پیشنهاد کشت برنج از سوی ایران در زمین‌های کشاورزی این کشور را ارائه کرد. در تایلند زمین‌های کشت برنج سالانه 3 تا 4 نوبت کشت می‌شود و باید محاسبه کنیم که آیا کشت برنج در داخل کشور به نفع ما هست یا باید آن را به کشت فراسرزمینی تبدیل کنیم.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات دولت در زمینه دریاچه ارومیه می‌پردازد و اضافه می‌کند: اقدام دولت در احیای دریاچه ارومیه 14 میلیون جمعیت ایران را نجات داد و اگر روند سابق ادامه پیدا می‌کرد، دریاچه ارومیه خشک می‌شد و گرد و خاک حاصل از آن کشاورزی را در این مناطق از بین می‌برد و زندگی مردم را دچار مشکل می‌کرد.

« دو سناریوی رشد در سال آینده » عنوان گزارشی است که روزنامه دنیای اقتصاد به نقل از مرکز پژوهش‌های مجلس کار کرده است. دنیای اقتصاد می‌نویسد: مرکز پژوهش‌های مجلس در دو سناریو با در نظر گرفتن آمار لایحه بودجه سال آینده، برآورد جدیدی از نرخ رشد اقتصادی سال ۹۸ منتشر کرد. در گزارش اخیر بازوی پژوهشی مجلس، رشد اقتصادی سال آینده در خوش‌بینانه‌ترین حالت منفی 4.5 درصد و در بدبینانه‌ترین حالت منفی 5.5 درصد خواهد بود.

این روزنامه ادامه می‌دهد: این نهاد پژوهشی پیش‌تر در گزارشی، رشد اقتصادی ۹۸ را حداقل منفی 5.5 و حداکثر منفی 3.8 درصد پیش‌بینی کرده بود. گزارش اخیر نشان می‌دهد که در برآورد جدید، رقم رشد اقتصادی بدبینانه تغییر نکرده، اما برآورد از رشد اقتصادی خوش‌بینانه کاهش پیدا کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    رشد مثبت اقتصادی به رشد اقتصادی منفی 3.6 درصد تبدیل شده. خب؟