خبر مهم:

کد مطلب: ۷۸۳۶۴۴

بررسی ادعای جدید بانک مرکزی:

وضع اقتصاد بهتر شده است؟

وضع اقتصاد بهتر شده است؟

بانک مرکزی رشد اقتصادی در پاییز سال جاری را 5.3 درصد اعلام کرد. به این ترتیب رشد اقتصادی در 9 ماهه امسال به 3.7 درصد رسید. آیا وضع اقتصاد بهتر شده است؟ اطلاعات مرکز آمار چه تصویری از اقتصاد نشان می‌دهند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از آنکه مرکز آمار ایران در روز شنبه (20 اسفند ماه) گزارش خود از آمار رشد اقتصادی مربوط به پاییز سال 1401 را منتشر کرد، بانک مرکزی نیز در روز گذشته آمار و اطلاعات مربوط به این شاخص را از زبان معاون اقتصادی روی وبسایت خود قرار داد.

بر اساس اعلام پیمان قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی، رشد اقتصادی کشور در حالی در سه ماهه سوم سال 1401 نسبت به قیمت سال پایه 1395 به 5.3 درصد رسید که این میزان در مدت مشابه سال گذشته 4.8 درصد بود.

وی همچنین رشد اقتصادی در پاییز سال جاری را به گروه‌های اقتصادی گوناگون تفکیک کرد و گفت: رشد گروه‌های کشاورزی، نفت، صنایع و معادن، صنعت و خدمات به ترتیب معادل 1.1 درصد، 15.4 درصد، 8.9 درصد، 11.6 درصد و 3.3 بوده است.

به این ترتیب در 9 ماهه سال جاری رشد اقتصادی با نفت به 3.7 درصد و رشد بدون نفت به 3.2 درصد رسیده است.

دیروز هم جزئیاتی از رشد اقتصادی 9 ماهه اقتصاد ایران توسط این نهاد منتشر شد که نشان می‌داد عملکرد رشد اقتصادی بر حسب گروه فعالیت‌های اقتصادی در نه‌ماهه سال ۱۴۰۱ حکایت از این دارد که رشد ارزش افزوده گروه‌های خدمات، صنایع و معادن، نفت و گاز و کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۲.۸، ۵.۶، ۹.۳ و ۱.۱ درصد بود که به ترتیب از سهمی معادل ۱.۶، ۱.۳، ۰.۷، و ۰.۲ واحد درصد در رشد اقتصادی نه‌ماهه سال ۱۴۰۱ برخوردار بوده‌اند.

علت تفاوت آمار بانک مرکزی و مرکز آمار چیست؟

در حالی بانک مرکزی آمار رشد اقتصادی را منتشر کرده است که بار دیگر یک اختلاف آماری با گزارش اخیر مرکز آمار دارد.

مطابق گزارشی که مرکز آمار از رشد تولید ناخالص ملی 9 ماهه سال 1401 منتشر کرده بود، رشد اقتصادی با نفت در این مدت 3.3 درصد و بدون نفت 2.9 درصد ثبت شده بود که این ارقام به ترتیب 0.4 درصد و 0.3 درصد کمتر از آماری است که بانک مرکزی منتشر کرده است.

البته به نظر می‌رسد که ریشه این اختلاف آماری بین مرکز آمار و بانک مرکزی، متفاوت بودن سال پایه در محاسبات این دو مرجع است. چراکه بانک مرکزی سال پایه را سال 95 در نظر گرفته اما مرکز آمار با سال پایه 1390 محاسبات خود را انجام داده است.

از سوی دیگر طبق گزارش مرکز آمار، رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی منفی 4.3 درصد، گروه صنایع و معادن 5.3 (شامل: استخراج نفت خام و گاز طبیعی 5.6 ، سایر معادن 0.9 ، صنعت 5.1 ، انرژی 9.5 و ساختمان 2.2 - درصد) و فعالیت‌های گروه خدمات 2.6 درصد نسبت به نه ماهه سال 1400 رشد داشته‌اند.

رشد اقتصادی باز هم به هدف‌گذاری برنامه ششم نرسید

هفته گذشته بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی بار دیگر قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه برای 6 ماه تمدید کردند. به این ترتیب، برنامه ششم توسعه که مربوط به سال 1396 تا 1400 بوده، به دلیل اینکه برنامه هفتم تاکنون به دست مجلس نرسیده، تا شهریور ماه سال آینده تمدید شد.

همچون دیگر برنامه‌های توسعه بعد از انقلاب، هدف‌گذاری متوسط رشد اقتصادی در برنامه ششم توسعه نیز به طور سالانه معادل هشت درصد بود. با این حال با ثبت رشد اقتصادی 3.7 درصدی به روایت بانک مرکزی و 3.3 درصدی به روایت مرکز آمار، به نظر نمی‌رسد که اقتصاد کشور امسال هم به این هدف دست پیدا کند.

حال باید دید که در برنامه توسعه هفتم که همچنان در گیرودار تحریر و تصویب است، هدف‌گذاری برای رشد اقتصادی با توجه شرایط کنونی کشور تعدیل خواهد شد یا بار دیگر شاهد هدف‌گذاری سلیقه‌ای و دور از دسترس هشت درصدی خواهیم بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    تغییر قیمت رو با دیروز محاسبه نمی کنند و پایه قیمت پارسال را با امسال در نظر گرفته و اختلاف را درصدگیری میکنند که دلار 30 تومانی شد 60 که میشه 100 درصد بعد اومد روی 40 که میشه 67درصد کاهش نسبت به پایه 30 تومن یا 34 درصد افزایش نسبت به پایه 30. حالا پراید پارسال حول و حوش 160 بود که الان شدش 355 میشه 120 درصد و پایین نیومد. پس هر کی دلار خرید ضرر کرد چرا چون تورم پراید و کلا خودرو چند برابر دلار شده و بخش خودروسازی در حال بلعیدن ذخیره ارزی بقیمت ناچیزه پس قیمت را تورم خودرو تعیین و مسبب اصلی بی ارزشی اسکناس ریال شده است مورد دیگر وانت گاوی نیسانه که پارسال بودش 180 الان شده 580 تا 600 که میشه 222 درصد تورم که تورمش منتقل میشه به هرچی که باید حمل کرد به پست و همه چیز.پس الان اقتصاد را بانک مرکزی مشخص نمیکند و فرمون افتاده دست دلالای به اصطلاح موبایل و خودروساز که ارز را بقیمت ناچیز می گیرند و چندین برابر قیمت جهانی میدن تو بازار و قدرت اسکناس ریال را چندین برابر کاهش می دهند.

  • ناشناس

    اگر باگ مرکزی نتونه تورم دلار رو از پراید و خوروسازی بیشتر نگه داره روزی خواهد رسید که خودروسازی دلار رو به قیمت ناچیز می گیره و خودرو را به مانند امروز از 6 تا 20 برابر می فروشه و دوباره میره دلار به قیمت ناچیز از 6 تا 20 برابر می خره و صاحب کل درآمد ارزی ایران میشه. پایین امدن دلار روی پراید 350 میلیونی که با دلار 45 تومانی میشه 7700 دلار هیچ اثری نداره مگه اینکه خودروی 7700 دلار وارد بشه و یا بهتر اینکه توسط کارخونه خارجی ساخته بشه و با همان دلار 45 تومانی وارد بازار بشه که نمیشه و در کمترین حالتش در 3 برابر ضرب میشه. پس وقتی اجناس در چند برابر قیمت واقعیشون داره فروخته میشه مخصوصا خودرو دیگه دلار نیست که قیمت را داره تعیین می کند دلار فقط داره بصورت ناچیز میره تو جیب دلال موبایل و خودرو و لوازم و … و در چند برابر قیمت ریخته میشه تو بازار که باعث میشه اسکناس ریال رو چندین برابر ضعیف میکنهپس اگر دلار بالا نره به سود کسایی که دارن کل ذخیره ارزی رو ناچیز از ان خود می کنند و فحششون رو برای سرکاری گذاشتن عوام به دلال دلار می دهند. چیزایی بعنوان رشد مطرح میشه دراصل تورمه و شما برای یک چیز یکسان و حتی بدتر از لحاط کمی و کیفی پول بیشتری پرداخت می کنی . رشد مال زمانیه که تورم مانند چین به 1.6 و مانند ژاپن به 3 درصد برسد اما رشد به بالای 4 برود