کد مطلب: ۶۴۴۳۲۰

بازار مسکن درحال خروج از رکود است؟

بازار مسکن درحال خروج از رکود است؟

متقاضیان مسکن در سال گذشته منتظر علامت‌های کاهشی در این بازار ماندند اما اکنون آمار بانک مرکزی که نشان می‌دهد قیمت مسکن افزایشی ۶ درصدی داشته. نگرانی‌هایی برای آنها فراهم کرده است. آیا بازار اکنون در وضعیت خروج از رکود قرار دارد و زمان خوبی برای اقدام متقاضیان است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بسیاری از متقاضیان مسکن در سال گذشته خریدی نکردند و منتظر علامت‌های کاهشی در این بازار ماندند اما هم اکنون ارائه آمار از سوی بانک مرکزی با در رابطه با افزایش شش درصدی قیمت مسکن نگرانی‌هایی برای آنها فراهم کرده است.

به نقل از خبرنگاران‌جوان ، این در حالی است که بسیاری از مسئولان دولتی از جمله وزیر راه وشهرسازی و همچنین معاون مسکن وساختمان این وزارتخانه وعده‌هایی در رابطه تثبیت قیمت مسکن داده بودند.

طبق اعلام آخرین آمار بانک مرکزی که مربوط به اسفند ۱۴۰۰ می‌شود، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران به حدود ۳۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده. این رقم حاکی از افزایش ۶.۲ درصدی نسبت به ماه قبل است.

این رقم نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۱۶ درصد افزایش داشته. اما در مقایسه با رشد نقطه به نقطه اسفند ۱۳۹۹ (معادل ۹۳.۷ درصد) به مراتب کمتر بوده است. این موضوع نشان دهنده کند شدن رشد قیمت مسکن در سال ۱۴۰۰ است و می‌تواند سیگنال مثبتی برای بازار باشد.

شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران نیز در اسفند ۱۴۰۰، معادل ۴۵.۸ درصد نسبت به ماه مشابه پارسال افزایش پیدا کرده است.

چه خبر از خرید و فروش در بازار مسکن؟

عبدالله مشکانی، کارشناس بازار مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: افزایش معاملات حجم بیشتری داشته است. افزایش قیمت مسکن باعث شده عده زیادی دیگر توان خرید آن را نداشته باشند، اما بالا رفتن قیمت‌ها ناشی از بالا رفتن رشد نقدینگی است.

او ادامه داد: آینده بازار مسکن وابستگی زیادی به برجام دارد. برجام می‌تواند به تورم در ایران جهت دهد و باید بینیم این توافق درنهایت به نتیجه می‌رسد یا نه.

مصطفی قلی‌خسروی، رئیس اتحادیه مسکن درخصوص وضعی بازار گفت: بازار درحال حاضر در رکود است. اگر بانک مرکزی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و برخی مسئولان اجازه دهند شاید بازار به شرایط متعادل‌تری برسد.

قلی‌خسروی ادامه داد: اسفند با وجود اینکه قیمت‌ها رو به کاهش بود و خرید و فروش انجام می‌شد، بانک مرکزی افزایش قیمتی ۶٫۲ درصدی را اعلام کرد.

فعالان بازار چه می‌گوید؟

اما نظرات در بازار متفاوت است. یکی از مشاوران املاک درخصوص خرید ملک ملک در وضعیت کنونی بازار مسکن می‌گوید: درحال حاضر خرید خیلی بهتر از چند هفته دیگر است. می‌گویند قرار است قیمت‌ها بیشتر شود و مالکان ممکن است دیگر نخواهند فروش داشته باشند.

یکی دیگر از فعالان بازار بیان می‌کند: بازار وضعیت خیلی جالبی ندارد، ولی بهترین زمان برای خرید است از آنجایی که خرید و فروش در بازار کم است ملک بهتری را می‌توان خریداری کرد.

یک مشاور املاک در گفتگو با خبرنگار تجارت‌نیوز معتقد است بازار در حد معمول خرید و فروش دارد و کسی که بودجه‌ای دارد می‌تواند برای خرید اقدام کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    باید تمام بازار ها از رکود دربیایند . بازار مسکن وملک . بزرگترین بازار است وقتی با رکود مواجه می شود . تقریباً ۴۰ درصد نیروی کاری مملکت بیکار می شوند اولین دسته بیکاران . کارگران میدان ووکارگران مسکن سازی از کارگر ساده تا بنا وجوشکار وگچ کار وآرماتور بند وسیم کش ولوله کش وتا آخر . دومین دسته کارگران کوره ها ومصالح فروشان وابزار فروشان وآهنفروشان وکابینت سازان وکامیون داران ووانت داران وغیره . سومین دسته گروه عظیم بنگاه داران ودلالان بیکار می شوند وباعث نارضایتی عمومی مردم می شود . در این اوضاع گرانی ارزاق والبسه وبهداشت ودرمان دولت نباید کسب وکار مردم را به مخاطره بیاندازد وباعث وبانی بیکاری مردم وضربه به مشاغل شود . بایستی جلوی انتشار اخبار مخالف رونق کسب وکار گرفته شود .

  • ناشناس

    برجامی در کار نخواهد بود ، درمان وضعیت فعلی اقتصاد هم به شرط اراده و خواست نظام و اتخاذ تدابیر درست ، تنها در دراز مدت ممکن است ، علی الحساب آنچه می ماند تورم است و تورم ، بادکنکی است که باد کرده ، به هر سمتش فشار وارد شود اژ سمتی دیگر بیرون میزند . کنترل نقدینگی و خلق آن یکی از راهکارهاست . که البته بعد از ۸ سال ولنگاری و هرج و مرج در این زمینه ، نیاز به زمان بسیاری دارد . البته به شرط خواست و توان انجام .

  • ناشناس

    امروز 23 مسکن متری یک میلیون گران شده به سلامتی ساقی

  • علی آذری

    امسال اگر اتفاق خاصی مثل مسکن ملی و برجام رخ ندهد بازار مسکن روال عادی را طی خواهد کرد و افزایش معقولی می کند نه قیمت‌ها پایین می آید و نه جهش قیمت روی می دهد . اما اگر از برجام و مسکن ملی خبرهای مثبتی را شاهد باشیم امکان افت قیمت دور از انتظار نیست.

  • ناشناس

    دوست عزیز ، با حلوا حلوا کسی دهنش شیرین نمیشه. خرید مصرفی در بازارمسکن حداقل با این قیمت ها تا ۵ سال آینده بصورت جدی و محسوس وجود ندارد ، آخه با این درآمد اکثریت خانواده های که فاقد مسکن هستند ، چطور آمار مسکن بالا می رود ، تنها اندکی خرید سرمایه ای و تبدیل به احسن انجام میشود

  • ناشناس

    در کشور ما قدرت دست دلالان هست و بس ، تمام قدرتهای دولتی یک طرف ، یک دلال کوچه بازاری یک طرف ، هیچ قدرتی در کشور ما توان مقابله با یک دلال را در بازار ندارد ، وضعیت همیشه این چنین بوده ، هست و تا زمانی که ایران وجود دارد این روند ها همچنان باقی می مانند.

  • ناشناس

    ناشناس
    خودتون میگید رکود،چه رکودی آخه ،ملت تو شام شبشون موندن،بازار افتاده دست ی مشت دلال که این میفروشه به اون یکی دلال،اون دلال میفروشه به این یکی

  • ناشناس

    چطور آخه مگه ممکنه؟ قیمت که پایین نیومده!! یعنی مردم پولدار شدن و من خبر ندارم یا بازم یه افراد خاصی دارن به جای ما زمین و مسکن می‌خرن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!
    به هر حال من یه آدم معمولی هستم که با این قیمت ها خونه دار شدنم رو مگر توی خواب ببینم

  • ناشناس

    امسال مسکن از رکود در میاد

  • ناشناس

    همین روزها ماههای آتی مالکین پول لازم حاضر به تعویض ملک با چندتا بربری خواهند شد
    مردم در تامین معیشت درمانده شدن ملک کیلویی چند
    کنار خیابون چادرنشینی میشه کرد ولی گرسنگی نمیشه تحمل کرد
    پس نتیجه میگیریم بربری خیلی بهتر از آپارتمان است
    آپارتمان بدون پول مانند پوز عالی جیب خالی
    همه تهران به دوتا مرغ دوتا بربری یک بطری آب نمی ارزد
    حالا هرروز املاک داران گران بکنن آنقدر گران کنید هیچکس نتونه بخره تا از بی پولی و گرسنگی تلف بشید
    بهانه املاک داران مرغ گران شد نان گران شد روغن گران شد طلا گران شد
    گرانی کالا مواد غذایی هیچ ربطی به قیمت مسکن نداره چون مردم باید پول برای خوردن داشته باشن تا زنده بمانن
    اگر تهش چیزی بمونه برای خرید خونه پس انداز کنن که با شرایط فعلی ممکن نیست
    با این سیاستهای درپیتی زندگی چادرنشینی خودروخوابی چه شود
    ۸۰۰ میلیون تومن هزینه عمل باز قلب عجب روزگاری شده
    انحصار ناکار آمدی ناسیاستی نابلدی بلای اقتصاد
    کشور شده
    آپارتمان ۶ میلیون تومن درعرض دوسال به متری ۶۰ میلیون تومن پرت کردن