کد مطلب: ۶۹۳۱۱۸

وضعیت رتبه‌بندی معلمان مهرآفرین به کجا رسید؟/ نحوه ثبت‌نام در سامانه رتبه‌بندی

وضعیت رتبه‌بندی معلمان مهرآفرین به کجا رسید؟/ نحوه ثبت‌نام در سامانه رتبه‌بندی

وزیر آموزش و پرورش در برنامه صف اول شبکه یک سیما حاضر شد و راجع به برنامه‌های این وزارتخانه در ز‌مینه‌های مختلف و همچنین رتبه‌بندی معلمان توضیح داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به گفته وزیر آموزش و پرورش اجرای رتبه‌بندی معلمان از ۳۱ شهریور آغاز می‌شود و برای حل مشکل معلمان مهرآفرین احتمالا آزمونی برگزار می‌شود تا آنها نیز تعیین تکلیف شوند.

ایسنا گزارش داد، یوسف نوری گفت: برای مناطق مرزی و عشایری برنامه‌هایی داریم و برای ۱۶ منطقه پایگاهی ایجاد کردیم تا معلم ثابت برای آنها اعزام کنیم. همچنین توزیع امکانات را مدنظر داریم. در این بخش از کمک گروه‌های جهادی و خیرین بسیار خوب استفاده کردیم.

نوری افزود: حدود ۸۰۰۰ فضای آموزشی کانکسی و مدارس سنگی خشکه‌چین داریم که در فاز اول ۱۲۰۰ مدرسه بالا ۱۰ دانش‌آموزی با مدارس ایمن جایگزین می‌شوند.

وی در توضیح جزئیات اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان عنوان کرد: اجرای رتبه‌بندی به دلیل تنگنای مالی در ابتدای دولت سیزدهم امکان‌پذیر نبود، اما چون شعار رئیس‌جمهور و تلاش ایشان بر این بود و آموزش و پرورش را در اولویت قرار داده بود رتبه‌بندی به مرحله اجرایی رسید.

بر اساس ماده یک قانون، هدف رتبه‌بندی اول ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت و دوم ارتقای صلاحیت معلمی و بعد از آن اصلاح نظام پرداخت است. معلمان و جامعه فرهنگیان دست‌به‌دست هم خواهند داد تا این سه هدف حتما محقق شود.

رتبه‌بندی شامل کدام دسته از معلمان می‌شود؟

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: شایستگی‌های عمومی، شایستگی‌های تخصصی، شایستگی‌های حرفه‌ای و تجاربی که معلمان کسب می‌کنند در این فرآیند مد نظر است و برآیند این‌ها در کیفیت آموزش و پرورش مؤثر هستند.

یوسف نوری با اشاره به اینکه هیات‌های ممیزی تعیین می‌کنند که رتبه فرد کدام یک از رتبه‌های پنجگانه باشد گفت: اگر اعتراضی باشد ثبت آن در سامانه طراحی‌شده، امکانپذیر است. جا دارد از همکارانم عذرخواهی کنم. سامانه‌های قبلی دچار اشکال بودند و انتقال اطلاعات مشکلاتی را به وجود می‌آورد. ما ناچار شدیم بخواهیم همکاران همه اطلاعات را دوباره بارگذاری کنند که زحمت مضاعف شد و همین یک‌مرتبه انجام می‌شود.

نوری در پاسخ به اینکه علت تاخیر در اجرای رتبه‌بندی را دایره شمول دانسته بود، آیا مشکل حل شده است،‌ گفت: تقریبا همه همکاران فرهنگی شاغل در مدرسه و اداری‌های بخشنامه ۲۳۰ که رسته معلمی دارند مشمول هستند. آنها که کد استخدامی نداشتند در آیین‌نامه قبلی مشمول نبودند که اصلاح شد و ۸۱۰هزار نفر را در برمی‌گیرد. رتبه‌بندی شامل بازنشسته‌ها نمی‌شود.

وی ادامه داد: تاریخ اجرای رتبه‌بندی از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ است و تا پایان مرداد بخشی از حق معلمان در رتبه‌بندی به‌صورت علی‌الحساب پرداخت می‌شود. بابت تاخیر عذرخواهی می‌کنیم.

او درباره عدم شمولیت معلمان طرح مهرآفرین نیز گفت: معلمان مهرآفرین زمانی از قرارداد شرکتی وارد آموزش و پرورش شدند و بعضا تا ۱۵ سال از خدماتشان می‌گذرد. در مصوبه سال ۹۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده هر کس وارد آموزش و پرورش می‌شود باید آزمون داده و تعیین تکلیف شده باشد. صحبت شده که اینها در آزمون داخلی شرکت کنند. تلاش می‌کنیم مجوزش را بگیریم تا آخر شهریورماه آزمونشان را برگزار کرده و تعیین تکلیف شوند.

علت سختگیری در کسب رتبه‌های ۴و ۵ چیست؟

وزیر آموزش و پرورش درباره گفت: از جمله شرایط قانون، سنوات و احراز امتیاز لازم در شایستگی‌های چهارگانه است. طبیعی هم هست و در دانشگاه‌ها نیز همین گونه است. کسب رتبه بالاتر و نهایی تلاش بیشتری نیاز دارد. بر اساس قانون، دانشجومعلمان مشغول به تحصیل در دانشگاه، کارکنان اداری رسته اداری، مهرآفرینان، بازنشستگان، ماموران به خدمت به سایر دستگاه‌ها مستثنی هستند و مابقی استثنا نیستند و مشمول‌اند.

یوسف نوری درباره نحوه محاسبه مبلغ رتبه‌بندی گفت: آیین‌نامه و شیوه‌نامه ابلاغ شده است و بر اساس آن پس از تعیین رتبه در حکم افراد درج می‌شود. دولت برای سال رتبه‌بندی ۳۸هزار میلیارد تومان بودجه دیده است.

نوری درباره مشکل الزام تحویل مدارک هنگام ثبت نام در مدارس و عدم امکان ثبت نام غیر حضوری گفت: سامانه‌ای که ما داریم نیازمند مراجعه حضوری حتمی نیست اما کمیسیون معین اعلام می‌کند باید مدارک تحویل شود. توصیه کردم ثبت نام میان پایه‌ها بدون نیاز به تحویل مدارک انجام شود اما به خصوص برای اول و دهم تحویل مدارک را داریم. این قوانین دست و پاگیرند و باید به‌روزرسانی شوند.

طرح جبران یادگیری برای دانش‌آموزان جامانده از تحصیل

وزیر آموزش و پرورش افزود: تاکنون ۱۳میلیون و ۹۰۰هزار دانش‌آموز ثبت‌نام شده‌اند و عمده آنها که باقی مانده‌اند، کلاس دهمی هستند. توصیه و درخواست ما این است ثبت‌نام هر چه زودتر انجام شود تا کلاس‌بندی و ساماندهی نیرو برای ابتدای سال تحصیلی سریع‌تر انجام شود.

یوسف نوری با اشاره به اینکه حدود چهار میلیون دانش‌آموز در دوران کرونا دچار عدم دسترسی به آموزش و شبکه شاد بودند، گفت: ۱۵۰۰میلیارد تومان برای جبران و تثبیت یادگیری اختصاص داده شد و دوره‌های تابستانی هم‌اکنون نیز در حال برگزاری است. دولت از آموزش و پرورش در این بخش نیز حمایت کرد و دو میلیون دانش‌آموز تحت پوشش طرح جبران یادگیری قرار گرفتند.

نوری افزود: برای دانش‌آموزانی که به واسطه زیست‌بوم جدید و عدم دسترسی جا مانده باشند ادامه طرح‌های جبران یادگیری را خواهیم داشت. ۱۶۴هزار بازمانده از تحصیل طی یک و نیم ماه اخیر را برگردانده‌ایم.

وی مهم‌ترین دستاورد دولت را مردمی‌سازی دانست به این معنا که زمینه حضور مردم در همه فرآیندها فراهم شده است،‌ گفت: اولیا را باید در امور مدرسه و حتی ارزیابی‌ها دخیل کنیم. عدالت و مردمی‌سازی دو مؤلفه مهم حکمرانی خوب هستند.

همچنین اقتصادنیوز گزارش داد،‌

سامانه رتبه‌بندی معلمان از روز چهارشنبه، ۲۶ مردادماه به صورت رسمی آغازبه کار کرد و فرهنگیان بر اساس جدول زمانبندی و آخرین رقم کدملی تا نهم شهریورماه نسبت به بارگذاری مدارک خواسته شده اقدام می کنند؛ امتیازات لازم برای احراز هرکدام از رتبه‌های پنج گانه نیز به تفکیک اعلام شده است.

با آغاز به کار سامانه رتبه‌بندی معلمان از هفته گذشته، فرآیند رتبه بندی معلمان سرعت بیشتری به خود گرفته و آنطور که وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده بود، این فرایند برای هر معلم نباید بیش از یک و نیم ماه به طول بینجامد.

البته یوسف نوری وعده داده است که با توجه به تاخیزهای پیش آمده، قرار است مبلغی نیز به صورت علی الحساب بابت معوقات رتبه بندی معلمان واریز شود. از آنجا که زمان اجرای قانون رتبه بندی از شهریور ماه ۱۴۰۰ تعیین شده، معوقات رتبه بندی برای معلمان یک ساله شده است.

همچنین به گفته سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، بر اساس هماهنگی وزارتخانه با سازمان برنامه و بودجه، تلاش بر این است که بخشی از مطالبات فرهنگیان درخصوص موضوع رتبه بندی شهریور ماه به صورت علی الحساب در اختیار فرهنگیان قرار داده شود تا از ماه‌های آینده و با صدور احکام بتوان نسبت به اجرای تمام و کمال نظام رتبه بندی اقدام کرد.

در شیوه نامه رتبه بندی معلمان که به منظور اجرای صحیح قانون مزبور و پس از اصلاحیه ابلاغی ۱۵ مرداد ماه جاری هیئت وزیران، منتشر شده است، امتیازاتی که معلمان کسب می کنند در چهار گروه شایستگی‌های عمومی، تخصصی، حرفه‌ای و تجربه تقسیم بندی شده که به این شرح است:

ABp4areDaTgT

fDhAgSPHPUom

vmyj6bUGmw3Q

در جدول ذیل نیز حداقل امتیازات ضروری برای احراز رتبه‌ها بر اساس هریک از شایستگی‌ها قید شده است که ۴۶۰ کمترین و۹۰۰ بیشترین امتیاز است:

نحوه ثبت نام چگونه است؟

سجاد سیاح، سرپرست دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش در تشریح چگونگی ثبت نام در سامانه گفته است: همکاران می‌توانند با نام کاربری و رمز عبوری که در سامانه پروفایل داشتند وارد سامانه شوند. اگر کلمه عبور را فراموش کرده باشند، دو قابلیت برای بازیابی رمز عبور پیش، بینی شده است. فرم‌ها و موارد دیگر در سامانه طرح ریزی شده و سعی کردیم محیط کاربری ساده‌ای داشته باشد. به زودی فیلم آموزشی راهنما نیز بارگذاری و منتشر می‌شود.

وی همچنین اعلام کرد که به منظور حفظ عدالت در ورود اطلاعات و جلوگیری از افزایش بیش از حد بار سامانه، اینگونه برنامه ریزی کرده‌ایم که هر رقم کدملی از سمت راست (اولین رقم سمت راست کد ملی) ۲.۵ روز کاری برای ثبت نام فرصت داشته باشد و امروز از صفر شروع می‌شود تا به کد ۹ برسیم. جدول زمانبندی مشخص شده‌ است. با این حال پس از اتمام این زمان نیز فرصت دوباره ای به همه همکاران که موفق به ثبت نام نشده‌اند داده می‌شود و جای استرس و نگرانی نیست.

بنابراین فرهنگیان با توجه به زمان‌بندی بر اساس رقم اول شماره ملی از سمت راست جدول ذیل در سامانه به آدرس؛ https://rtb.medu.ir/ ، ضمن خوداظهاری، در حال بارگذاری مدارک هستند:

فرهنگیان هنگام ورود به سامانه رتبه‌بندی معلمان سه دسته فعالیت عمده را باید انجام دهند:

١- تکمیل فرم‌های خود اظهاری در شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای: نتایج این بخش در دسترس ارزیابان حرفه‌ای قرارخواهد گرفت و تکمیل آن اجباری است. پیشنهاد می شود در قسمت «شرح»، شواهد ومصادیق رفتاری خود را در سوالات مطرح شده به صورت مختصر ذکر کنید.

٢- بارگذاری مدارک و مستندات: صرفا در صورت تمایل به دریافت امتیاز از این بخش باید انجام بگیرد و اختیاری است. ضمنا مدارکی بارگذاری شود که اصل آن قابل استناد در زمان ارزیابی باشد.

٣- تائید نهایی: پس از تکمیل تمامی فرم‌های اظهارنامه و بارگذاری مدارک و مستندات باید در بخش تائید نهایی خلاصه وضعیت خود را رؤیت کرده و در صورت اطمینان از صحت اطلاعات ثبت‌شده آن را تائید نهایی کنید. در صورت تائید نهایی، امکان تغییر در اطلاعات وجود ندارد، اما در تمامی مراحل قبل از تائید، قابلیت اصلاح و تغییر امکان‌پذیر است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • mahdi

    غم نامه
    عرض سلام و ادب محضر همه دوستان
    بنده دانشجوی دکترای حقوق، سال ۹۰ در آزمون قوه قضاییه شرکت نموده و به سرعت تمام مراحل گزینش رو طی و در دادسرای استان به طور رسمی مشغول به کار شدم. (یادم هست اونقدر گزینش قوه قضاییه ماهارو تحویل میگرفت که شک کردم پرسیم آقا: استخدام ما دولتیه؟ ناراحت شد گفت: دولتی چیه؟ حکومتیه.) هنوز چند روز از اشتغال به کارم نگذشته بود که با اطلاعیه ی جذب نیروهای قرآنی طرح مهرآفرین آشنا شدم؛ از آنجایی که قاری و حافظ چند جزء از قرآن کریم بودم به اصرار اطرافیان و اینکه معلمی شغل شریفی هست و دادگاه با جرم و مجرم سروکار دارد، مراحل استخدامی آموزش و پرورش را طی نموده و با علاقه، مشغول خدمت به فرزندان این مرز و بوم شدم؛ به نحوی که به لطف خدا همچون اکثریت همکارانم، جزء برترین های منطقه محل خدمتمان بوده ام. اما متاسفانه بجای اینکه بعد از ۵ سال مثل بقیه، استخدام آزمایشی و رسمی بشوم، هنوز بعد از ۱۰ سال خدمت، پیمانی هستم و از بسیاری از حقوق مثل رتبه بندی و واریزی های دیگر محروم شده ام. تأسف از اینکه آموزش و پرورش ۱۰ سال از بهترین زمان عمر امثال بنده که می توانستم در جایگاه قضاوت یا وکالت یا دفتر اسناد رسمی مشغول بکار شوم را هدر داد و کاری کرد که با شش میلیون و پانصد تومان حقوق، شرمنده زن و بچه و مورد سرزنش دوستان خود که اکثرا قاضی و وکیل هستند قرار گیرم. این درد دل را نوشتم که برسد به دست مسئولینی که ذره ای تعهد و ایمان در وجودشان هست، شاید در کنج خلوت خود با خدای خود، یکبار برای همیشه به وظیفه خود در قبال زیردستان عمل کرده و به حقوق تضییع شده آنها رسیدگی نمایند.

    • ناشناس

      سلام همکار ارجمند .الان حتما دوستان شما در قوه قضاییه و‌ودیوان عدالت هستند .بفرمایید رایزنی کنند و اگر عادل هستند اصرار کنند و نامه نگاری و..به دولت که شغل معلمی حساسترین شغل است و باید زندگی معلمان تامین شود تا جامعه و آینده مملکت تضمین شود .تا معلم آرامش نداشته باشد هیچ اتفاق مثبتی نمیفتد

  • محسن علی ابادی از بجنورد

    اینجانب معاون اجرایی مدرسه و جانباز ۷۰% هستم که علی رغم اینکه علاقه ای به اجرای حکم حالت اشتغال جانبازان نداشتم و حتی تا سه چهارسال از زمانی که در کمسیون حالت اشتغال بنیاد قبول شدم وهمچنان سرکارم بودم بدون کمترین مشکلی اما بالاخره مجبورشدم پس از ۱۴سال خدمت در یک مدرسه ثابت از قانون حالت اشتغال استفاده کنم. حالاپس از رتبه بندی میگن شامل ما جانبازان حالت اشتغال نمیشود! چرا؟ ماجزءکدوم یک از ان هشت گروه هستیم که رتبه بندی شامل ما نمیشود؟
    اگر این حالت استغال قانون مصوب دولت است پس چرا ما جانبازان را به هر بهانه ای از دریافت چنین پرداخت هایی محروم کرده اید؟ ازقرار معلوم دیگر تاریخ مصرف ما جانبازان تمام شده.