خبر مهم:

کد مطلب: ۴۲۶۸۵۵

بررسی تجارت‌نیوز از عملکرد هفتگی بازارهای جهانی

ویروس کرونا چطور بازارهای جهانی را بهم ریخت؟

ویروس کرونا چطور بازارهای جهانی را بهم ریخت؟

شیوع ویروس کرونا در هفته‌ای که گذشت بازارهای جهانی را به‌شدت تحت تاثیر قرار دارد. شاخص دلار و طلا در هفته‌ چهارم ژانویه به‌ترتیب 0.28 درصد و 0.89 درصد رشد کردند. نفت با افت 8.7 درصدی مواجه شد. بیت‌کوین اما مانند طلا نتوانست نقش دارایی امن را بازی کند.

شیوع ویروس کرونا در چین که تاکنون جان 56 نفر را گرفته، در هفته‌ای که گذشت بازارهای جهانی را به‌شدت تحت تاثیر قرار داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شیوع ویروس مرموز چینی، افزایش تقاضا برای دارایی‌های امن را به‌دنبال داشت.

در هفته چهارم ژانویه، شاخص دلار که نرخ برابری آن را در مقابل سبدی از ارزهای جهانی اندازه‌گیری می‌کند، با رشد 0.28 درصدی مواجه شد. اگرچه یوان چین طی این مدت افت قابل توجهی را در برابر دلار تجربه‌ کرد، اما افزایش تقاضا برای دارایی‌های امن از جمله ین ژاپن و فرانک سوئیس از رشد بیشترِ دلار جلوگیری کرد.

شاخص دلار در آخرین روز از معاملات هفتگی (روز جمعه) به بالاترین سطح هشت هفته گذشته در برابر یورو رسید. این در حالی است که سیاستگذاران بانک مرکزی اروپا در نشست روز پنج‌شنبه، نرخ بهره را تغییر ندادند. از مهم‌ترین دلایل صعود قابل توجه دلار در مقابل یورو می‌توان به سیاست‌های پولی انبساطی اروپا اشاره کرد.

در معاملات این روز، هر یورو با کاهش 0.23 درصدی به‌ازای 1.1027 دلار مبادله شد.

نمودار زیر بازدهی چهار بازار دلار، طلا، بیت‌کوین و نفت برنت را در هفته چهارم ژانویه نشان می‌دهد:

بازارهای جهانی

قیمت جهانی طلا هم در یک هفته گذشته 0.89 درصد رشد کرد. درحالی‌که پس از کاهش تنش‌ها در خاورمیانه و کم شدن نااطمینانی‌های ژئوپلیتیکی، فلز زرد روند نزولی به خود گرفته بود، با شیوع ویروس مرموز چینی، قیمت جهانی طلا در معاملات روز جمعه به بالاترین سطح دو هفته اخیر رسید.

اونس طلا که در اولین روز از معاملات هفتگی (روز دوشنبه) با قیمت هزار و 564 دلار معامله می‌شد، رکورد دو هفته گذشته را شکست و به هزار و 571 دلار رسید.

درحالی‌که چین دومین مصرف‌کننده و مشتری نفت در جهان است، شیوع این ویروس، بازار نفت را هم بی‌نصیب نگذاشت.

در هفته‌ای که گذشت، نفت با ثبت سومین هفته نزولی، افت 8.7 درصدی را تجربه کرد.

شروع سال نوی میلادی در چین عمدتا فصل سفر است و محدودیت‌های ایجادشده به‌دلیل این ویروس مرموز، بازار نفت را بیش از سایر بازارها تحت تاثیر قرار داد.

تحلیلگران بر این باورند که شیوع ویروس کرونا ممکن است بر روند رشد اقتصاد جهانی تاثیرگذار باشد.

علاوه بر شیوع این ویروس، افزایش ذخایر نفت در جهان از دیگر عوامل کاهش قیمت نفت بوده است. بر اساس تازه‌ترین گزارش منتشرشده از سوی اوپک، ذخایر جهانی نفت در حال حاضر، از متوسط پنج سال گذشته بالاتر است.

درحالی‌که انتظار می‌رفت با شیوع ویروس کرونا، بیت‌کوین مانند طلا نقش داراییِ امن را ایفا نکرد. عمدتا با ریزش بازار سهام در شرایط بحرانی، بیت‎کوین هم مانند دیگر دارایی‌های امن روند صعودی به خود می‌گیرد. اما در هفته‌ای که گذشت، این ارز دیجیتال حدود 4.5 درصد افت کرد.

البته نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که طی 11 سالی که از عمر بیت‌کوین می‌گذرد، سه‌ماهه ابتدایی هر سال میلادی همواره برای این ارز رمزنگاری‌شده نزولی بوده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.