خبر مهم:

کد مطلب: ۷۹۰۳۱۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

پایان بورس امروز / بازار سهام دست پر به تعطیلات رفت

پایان بورس امروز / بازار سهام دست پر به تعطیلات رفت

امروز و در آخرین روز کاری سال 1401، بازار سهام سرمایه‌گذاران وفادار خود را دست پر به تعطیلات نوروز فرستاد؛ به نحوی که شاخص کل بورس توانست با رشد بیش از 50 هزار واحدی از نیمه کانال 1.9 میلیون واحدی عبور کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز شاخص کل بورس با رشد دسته‌جمعی صنایع، شارژ شد و با جهش 54 هزار و 715 واحدی خود را به ارتفاع یک میلیون و 960 هزار و 461 واحد رساند.

شاخص کل با معیار هم‌وزن هم امروز 9 هزار و 779 واحد دیگر رشد کرد و به سطح 585 هزار و 251 واحد رسید که سطح مطلوبی از رشد یکسان شرکت‌های کوچک و متوسط را نشان می‌دهد.

امروز شاخص‌های آزاد شناور، بازار اول و بازار دوم هم به ترتیب 2.82 درصد، 3.62 درصد و 1.94 درصد رشد کردند.

امروز شاخص کل فرابورس هم اگرچه با شتابی کمتر اما رشد کرد و 503 واحد بالا رفت؛ به این ترتیب شاخص کل فرابورس در آخرین روز معاملاتی سال توانست کانال 24 هزار واحدی را فتح کند.

نقش گشایش ارزی در ثبات و آرامش بازار سرمایه

بورس تهران مانند روز گذشته، امروز از ابتدا با تقاضای خوبی همراه بود؛ اگر چه این تقاضا به قدرت روز گذشته نبود اما به قدری بود که اغلب سهم‌های بازار سرمایه در دامنه مثبت معامله شوند و در نهایت شاخص کل بورس اوراق بهادار با رشد ۲.۸۷ درصدی آخرین روز معاملاتی سال را به اتمام برساند.

بانک مرکزی طی بیانیه‌ای که رسانه‌ها آن را فوری و مهم خواندند، اعلام کرد توافق با کشور‌های عربستان و امارات گشایش‌های ارزی خوبی ایجاد کرده است. این بدین معنا خواهد بود که همه تقاضای درهم تامین خواهد شد.

تامین تقاضای درهم نقش مهمی در ثبات بازار ارز و همچنین فشار برای کاهش نرخ‌ها خواهد داشت. از این رو باید منتظر واکنش بازار سرمایه به تعدیل نرخ‌های ارزی در بازار فردوسی باشیم.

چندی پیش در گزارشی بررسی کردیم که کاهش نرخ دلار در سطوح فعلی نمی‌تواند آسیبی به بازار بزند چرا که ارزش‌گذاری شرکت‌ها و در وهله دوم نرخ تسعیر ارز آن‌ها بسیار پایین‌تر از نرخ‌های فعلی و حتی انتظاری برای اسکناس آمریکایی است.

تقاضای موجود در بازار نیز، به خصوص در نیمه دوم معاملات حاکی از این است که بورس بر خلاف روال سابق که پس از رشد‌های قوی مانند آنچه روز شنبه اتفاق افتاد و شاخص کل حدود 85 هزار واحد افزایش ارتفاع را تجربه کرد، منفی می‌شد، دیگر قصد عقب نشینی را ندارد.

انتظار کارشناسان در حال حاضر این است بهار 1402 با رسیدن فصل مجامع، بورس تهران روز‌های خوبی را پشت سر خواهد گذاشت و سرانجام پس از دو سال و هفت ماه از سقف تاریخی خود عبور خواهد کرد.

عملکرد نمادها

امروز نماد فولاد، موثرترین نماد در جهش شاخص کل بود که به تنهایی توانست نماگر بازار را 13 هزار و 15 واحد بالا ببرد! پس از آن، فملی با هفت هزار و 282 واحد و فارس با سه هزار و 160 دیگر نمادهایی بودند که به رشد شاخص کل بورس کمک زیادی کردند. در همین حال وپاسار، تاپیکو، پارس و ومعادن تاثیر مثبت زیادی در رشد شاخص کل داشتند.

امروز همچنین نمادهای فولاد، شستا، وکغدیر، خساپا، فملی، خودرو و شپنا پرتراکنش‌ترین نمادهای بورسی بودند.

در فرابورس هم نمادهای بپاس، آریا، کگهر، هرمز، صبا، انتخاب و ارفع بیشترین تاثیر مثبت را در رشد شاخص کل داشتند. در همین حال فرابورس، کرمان، گدنا، انتخاب، حآفرین، شکام و فزر نیز پرتراکنش‌ترین نمادهای فرابورسی بودند.

ارزش معاملات

امروز ارزش معاملات بورس به 13 هزار و 905 میلیارد تومان رسید. در همین حال ارزش معاملات فرابورس هم چهار هزار و 138 میلیارد تومان ثبت شد که از این میزان دو هزار و 549 میلیارد تومان سهم معاملات سهام بود.

در آخرین روز سال 1401، ارزش معاملات خرد بازار سهام در مجموع بورس و فرابورس به 10 هزار و 800 میلیارد تومان رسید که می‌تواند در صورت تداوم، نقطه خروج بازار سهام از رکود و ترس باشد.

امروز همچنین برای سومین روز پیاپی، بازار سهام شاهد ورود پول حقیقی بود و به این ترتیب 510 میلیارد تومان تغییر مالکیت از حقوقی به حقیقی رقم خورد.

بیشترین و کمترین بازدهی صنایع

در پایان جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه، گروه‌‎های سایر معادن، نساجی و استخراج نفت و گاز به ترتیب با 6.9 درصد، 5.6 درصد و 4.2 درصد، بیشترین بازدهی را نصیب سهامداران خود کردند.

بازدهی صنایع 28 اسفند

ورود و خروج پول به تفکیک صنایع

در میان بازار متعادل امروز پس از صندوق‌های درآمد ثابت با 624 میلیارد تومان ورود پول، گروه فلزات اساسی بیشترین ورود پول را به میزان 356 میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

جریان نقدینگی در صنایع 28 اسفند

جریان نقدینگی در صنایع 28 اسفند

گزارش‌های بیشتر تحلیل بازار را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.