کد مطلب: ۳۴۶۲۳۳

پرونده سود روزشمار بسته شد

پرونده سود روزشمار بسته شد

با تصویب شورای پول و اعتبار پرداخت سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت‌ سال‌جاری از روزشمار به ماه‌شمار تغییر خواهد کرد. این قانون را حدود یک ماه و نیم پیش شورای پول و اعتبار تصویب کرد تا از این پس پرداخت سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی از روزشمار به ماه‌شمار تغییر پیدا کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، خداحافظی با سود روزشمار از دیروز کلید خورد و بانک‌ها براساس بخشنامه بانک مرکزی دیگر حق ندارند به سپرده‌های مردم سود روزشمار بدهند. این اتفاق گرچه ممکن است به مذاق بسیاری از سپرده‌گذاران خوش نیاید، اما کارشناسان بانکی می‌گویند پشت‌پرده این تصمیم اتفاقی رخ می‌دهد که به نفع همه است.

احمد حاتمی یزد می‌گوید: «ماه شمار کردن سود بانکی مقدمه‌ای برای کاهش نرخ سود سپرده‌هاست، زیرا بانک‌ها برای پرداخت سودهای اضافه و کلان ناچار هستند از ذخایرشان در بانک مرکزی برداشت کنند و این درواقع به زیان سپرده‌گذاران است، زیرا بانک‌ها از پشتوانه سپرده‌های مردمی برداشت می‌کنند تا سودهای بالاتر را بدهند.»

این موضوع درحالی رخ می‌دهد که گویا عبدالناصر همتی، رئیس جدید بانک مرکزی سختگیری بیشتری نسبت به سودهای غیرقانونی سپرده‌ها دارد و در بخشنامه جدید تاکید کرده است که به دقت بانک‌ها را رصد می‌کنند و هر بانکی که بخواهد سودهای قانونی را دور بزند، جریمه سنگینی در انتظارش خواهد بود.

برخورد سخت با متخلفان سود بانکی

از دیروز با تصویب شورای پول و اعتبار پرداخت سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت‌ سال‌جاری از روزشمار به ماه‌شمار تغییر خواهد کرد. این قانون را حدود یک ماه و نیم پیش شورای پول و اعتبار تصویب کرد تا از این پس پرداخت سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی از روزشمار به ماه‌شمار تغییر پیدا کند. البته در حسابی که قرار است به آن سود ماه‌شمار تعلق بگیرد، حداقل مانده حساب مبنای محاسبه سود ماه‌شمار خواهد بود. این‌که این تغییر بزرگ چه تاثیری روی شبکه بانکی و میزان نقدینگی موجود در آن خواهد داشت را در این گزارش بررسی می‌کنیم.

شورای پول و اعتبار برای تغییر سود سپرده‌های روزشمار به ماه‌شمار، یک ماه به بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی فرصت داد و آنها را موظف کرد اطلاع‌رسانی لازم را در این خصوص به سپرده‌گذاران خود انجام دهند. همچنین قرار شد یک ماه پس از تاریخ ابلاغ مصوبه و تمهید مقدمات و زیرساخت‌های لازم در شبکه بانکی کشور، این تغییر بزرگ در بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی به اجرا درآید.

تصویب تغییر پرداخت سود سپرده‌های کوتاه‌مدت از روزشمار به ماه‌شمار درحالی است که براساس بخش‌نامه‌های متعدد شورای پول و اعتبار در جلسات و سال‌های گذشته، درحال حاضر حداکثر نرخ سود علی‌الحساب برای سپرده‌های کوتاه‌مدت عادی ۱۰‌درصد سالانه است.

بانک مرکزی با ابلاغ این بخش‌نامه به بانک‌ها تاکید کرد این نهاد علاوه‌بر رصد عملکرد شبکه بانکی در این خصوص، نحوه عمل شرکت‌های پشتیبانی فناوری اطلاعات بانک‌ها و موسسات اعتباری را نیز تحت نظر خواهد داشت و در صورت مشاهده و کشف هرگونه مغایرت یا اقدامی که منجر به کتمان یا غیرواقعی جلوه‌دادن رویدادهای مالی شود، شرکت‌های مذکور در فهرست اشخاص فاقد شرایط و صلاحیت لازم برای همکاری با شبکه بانکی کشور قرار خواهند گرفت.

این درحالی است که چندی پیش، عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی با هشدار جدی به بانک‌ها اعلام کرده بود که با بانک‌ها و موسساتی که سود بیش از ۲۰‌درصد به سپرده‌ها بدهند، برخورد جدی خواهد کرد.

حذف سود روزشمار به نفع همه است

احمد حاتمی‌یزد، کارشناس امور بانکی از این تصمیم بانک مرکزی دفاع کرده می‌گوید: «این تصمیم در راستای کاهش نرخ سود پرداختی به سپرده‌های بانکی گرفته می‌شود، پیش‌زمینه‌ای برای اصلاح نظام بانکی و ناترازی بانک‌هاست، چراکه کاملا مشخص است بانک‌ها با پرداخت سود بالا به سپرده‌ها نمی‌توانند آن را تامین کرده و این کار سبب اضافه برداشت آنها می‌شود، بنابراین بخشنامه بانک مرکزی برای منع پرداخت سود روزشمار، اقدامی بسیار مناسب است، چراکه مردم نباید انتظار داشته باشند پولی را در بانک بگذارند و فقط برای یک روز آن سود بگیرند.»

او ادامه می‌دهد: «پیش از این سپرده‌ گذارها سود روزشمار از بانک‌ها می‌گرفتند، اما با تصمیم جدید چه ابتدای ماه پولی را از حسابشان برداشت کنند و چه انتهای ماه دیگر سودی دریافت نخواهند کرد و تنها مانده‌حساب است که سود می‌گیرد، در این حالت بار عظیمی از دوش بانک‌ها برداشته خواهد شد.»

حاتمی با بیان این‌که این تصمیم حتی به سود بازار ارز هم خواهد بود، ادامه داد: «اقدام منطقی بانک مرکزی برای حذف سودهای روزشمار حتی به ثبات ارز هم کمک خواهد کرد.

افراد زیادی هستند که برای دریافت سود روزشمار چند روز پول‌های خود را در بانک می‌گذاشتند و چند روز بعد آنها را برداشت می‌کردند و به دنبال خرید و فروش ارز می‌رفتند. حالا این افراد باید انتخاب کنند که یا از خیر سودهای روزشمار بگذرند و فقط به خرید و فروش ارز مشغول باشند یا این‌که پول خود را به صورت ماهانه در بانک بگذارند.

در مجموع درحال حاضر با توجه به حجم نقدینگی زیادی که در اقتصاد کشور وجود دارد و باعث افزایش تورم می‌شود، این اقدام بانک مرکزی می‌تواند مردم را ترغیب به سرمایه‌گذاری‌های طولانی‌مدت کند، تا از این طریق بانک‌ها بتوانند به بخش خصوصی و بخش تولید تسهیلات بدهند و سود حساب‌های مشتریان خود را هم به صورت ماهانه پرداخت کنند، تا بلکه بخشی از زیان‌دهی بانک‌ها هم کاهش پیدا کند.»

منبع: شهروند

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.