خبر مهم:

کد مطلب: ۵۰۹۷۰۷

پیش‌‌‌بینی بازار سهام تا پایان سال

پیش‌‌‌بینی بازار سهام تا پایان سال

یک کارشناس اقتصادی ضمن بیان اینکه آینده بازار سرمایه تا پایان سال جاری در همین وضعیت فعلی باقی می‌ماند، گفت: وضعیت بورس در سال آینده نیز به این بستگی دارد که بودجه تورمی، بسیار تورمی یا رکودی بسته شود یا خیر؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، علی سعدوندی، کارشناس اقتصادی در صفحه شخصی اینستاگرام خود به صورت زنده به سوالات مخاطبان درباره وضعیت بازار سرمایه پاسخ داد و گفت: اگر اوراق سلف نفتی به صورت گسترده در بودجه سال آینده به تصویب برسد، شرایط خوبی در بازار سرمایه نخواهیم داشت و در کوتاه مدت هم جلوی تورم گرفته می‌شود زیرا، نرخ ضمنی این اوراق بسیار بالا است اما در بلند مدت تورم برمی‌گردد و اتفاقات ناگواری خواهد داشت. اگر اوراق سلف نفتی نباشد و به منابع نفتی دسترسی داشته باشیم و این منابع وارد بازار داخل شود، قیمت ارز کاهش پیدا می‌کند که در پی این امر سودآوری شرکت‌ها کم می‌شود و دولت می‌خواهد قیمت ارز را به ۱۵ هزار تومان برساند و اگر تحریم‌ها برداشته شود، دولت می‌تواند نرخ ارز را به زیر ۱۵ هزار تومان برساند.

وی افزود: در صورتی که تحریم‌ها کج دار مریز برداشته شود و نفت فروخته شود اما منابع نفتی دسترسی نباشد، منابع ارزی در داخل توزیع نمی‌شود و شرایط به سمتی می‌رود که به بهانه درآمدهای نفتی از پایه پولی استقراض می‌شود و در این شرایط در نیمه دوم سال آینده شرایط تورمی گسترده خواهیم داشت و بدین ترتیب بازار سرمایه در این زمان به دوران مثبت برمی‌گردد.

این تحلیلگر اقتصادی ادامه داد: قیمت دلار اگر دسترسی به منابع ارزی ایجاد شود و تا زمان انتخابات می‌توانند قیمت دلار را کاهش دهند اما تاکنون کشور به منابع ارزی خود دسترسی نداشته است. آینده بازار سرمایه تا پایان سال جاری در همین وضعیت فعلی باقی می‌ماند و در سال آینده به این بستگی دارد که بودجه تورمی، بسیار تورمی یا رکودی بسته شود یا خیر ؟

سعدوندی در ادامه درباره حداقل و حداکثر قیمت دلار در سال آینده گفت: حداقل قیمت این ارز ۱۲ هزار تومان و حداکثر آن معادل ۳۵ هزار تومان است.

وی با بیان اینکه در کوتاه مدت بورس وضعیت مناسبی نخواهد داشت، افزود: قیمت اوراق سلف نفتی به نرخ دلار بستگی دارد که ممکن است صعودی و سود بالایی داشته باشد اما برای کشور و بورس بسیار مضر خواهد بود.

این تحلیلگر اقتصادی گفت: در شرایط تورمی سهام بانکی بسیار خوب و سودده است. سیاست انبساطی بایدن تا شش ماهه دیگر دوام نخواهد یافت و مشخص نیست بعد از این چه می‌شود.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خدا پدر ترامپو بیامرزه

    • ناشناس

      رحمت به شیر مادرش

  • علی

    اگه تحریم ها برند صادرات زیاد میشه و سهام های خودرو و بانکی و پالایشی رشد زیادی میکنند و بقیه سهام ها رو هم مثبت میکنند با رفتن تحریم ها شاخص رشد زیادی میکنه

  • ناشناس

    کل درآمد دولت در ۹ماهه سال ۹۸ از بورس ۴ هزار و ۷۳۱ میلیارد تومان بوده است. با این حساب، مقایسه رقم ۴۶ هزار و ۴۱۳ میلیارد تومانی درآمد دولت از بورس طی ۹ماهه امسال با درآمد ۴ هزار و ۷۳۱ میلیارد تومانی مدت مشابه سال ۹۸ نشان از رشد ۸۸۱ درصدی درآمدهای دولت از بورس دارد که در نوع خود بی‌سابقه است. با توجه به حمایت و تشویق عجیب دولت برای ورود مردم به بورس و به دنبال آن ورود حجم قابل‌توجهی از نقدینگی که رشدهای آنچنانی را در بازار سرمایه رقم زد، به نظر می‌رسد سقوط چند ماه اخیر بورس دلیلی بر این نکته است که نگاه دولت به بورس عملا تامین مالی خود بوده که اتفاقا موفق به این مهم نیز شده و با این ‌حساب، یک نگاه بلندمدت مبتنی بر منافع کشور و همه سهامداران مدنظر سیاستگذار نبوده است.در واقع دولت با نوسان گیری و رانت اطلاعاتی بیش از 50 هزار میلیارد تومان در چند ماهه اخیر از بورس به نفع بنگاه های حقوقی خویش خارج کرده است و این به وضوح مشخص است اگر می خواهید اعتماد برگردد اولا جلوی دخالت دولت به نفع حقوقی های خاص و رانت اطلاعاتی دولت را بگیرید و ثانیا سرمایه خارج شده را رصد کرده و برگردانید

  • ناشناس

    رقم ۴۶ هزار و ۴۱۳ میلیارد تومانی درآمد دولت از بورس طی ۹ماهه امسال با درآمد ۴ هزار و ۷۳۱ میلیارد تومانی مدت مشابه سال ۹۸ نشان از رشد ۸۸۱ درصدی درآمدهای دولت از بورس دارد که در نوع خود بی‌سابقه است. با توجه به حمایت و تشویق عجیب دولت برای ورود مردم به بورس و به دنبال آن ورود حجم قابل‌توجهی از نقدینگی که رشدهای آنچنانی را در بازار سرمایه رقم زد، به نظر می‌رسد سقوط چند ماه اخیر بورس دلیلی بر این نکته است که نگاه دولت به بورس عملا تامین مالی خود بوده که اتفاقا موفق به این مهم نیز شده و با این ‌حساب، یک نگاه بلندمدت مبتنی بر منافع کشور و همه سهامداران مدنظر سیاستگذار نبوده است.در واقع دولت با نوسان گیری و رانت اطلاعاتی بیش از 50 هزار میلیارد تومان در چند ماهه اخیر از بورس به نفع بنگاه های حقوقی خویش خارج کرده است و این به وضوح مشخص است اگر می خواهید اعتماد برگردد اولا جلوی دخالت دولت به نفع حقوقی های خاص و رانت اطلاعاتی دولت را بگیرید و ثانیا سرمایه خارج شده را رصد کرده و برگردانید.

  • ایمان

    عجب تحلیلگری افرین. قیمت دلار بین ۱۲ هزار و ۳۵ هزار میباشد. اگر پدر پدر پدر بزرگ من هم از حاک در بیارید. میداند که قیمت دلار در این بین میباشد. مانند این است که بگیم سال اینده یک کارمند از یک میلیون تا ۱۰۰ میلیون حقوق میگیرند.سخت ست نه؟

    • ناشناس

      100 تومن که توهمه نمیدن یک تا پنج تومن

  • ایمان

    سعدوندی ایرانیه؟

  • ناشناس

    ببخشید شما چه کارشناس در پیتی هستی که دلار را از ۱۲ هزار تا ۳۵ هزار پیش بینی میکنی

  • ناشناس

    حرف حق برای شما افتراء هست

  • علی

    امروز تجارت نیوز همش سیگنال منفی میده فک کنم پول گرفته که این قد پیش‌بینی‌های مزخرف می‌کنه با این مثال کارشناس ها

  • احمد

    سلام ازتجارت نیوز خواهش میکنم پیگیراین باشید پول ماروبریزن مال سهام عدالت تا اخرسال بزارخودشون هرچقدر می خوان بفروشن باتشکر