کد مطلب: ۵۸۶۶۷۱

پیش‌بینی بورس امروز ۱۹ مهر ۱۴۰۰

اثرات نرخ بهره بانکی در بازار سهام / بازار در رکود

اثرات نرخ بهره بانکی در بازار سهام / بازار در رکود

روز یکشنبه برای دومین روز متوالی شاخص بورس کاهش یافت و بسیاری از نمادها بازدهی منفی داشتند. کارشاناسان بازار سرمایه عقیده دارند برخی از این جو منفی حاکم در بازار بر اثر سیگنال‌هایی است که از بانک مرکزی دریافت می‌شود. با این حال افت شاخص ادامه دارد یا خیر؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص کل بورس امروز حدود ۱۰ هزار واحد کاهش یافت و بسیاری از نمادهای شاخص‌ساز عملکرد منفی داشتند. افراد حقیقی امروز ۴۷۰میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند که بیشترین خروج پول حقیقی از بورس یا فرابورس مربوط به گروه فلزات اساسی و همچنین سهام شرکت پارس فولاد سبزوار بود.

کارشناسان بازار سرمایه عقیده دارند یک از دلایل این حجم از خروج نقدینگی و افت شاخص کاهش نرخ ارز و سیگنال‌های است که از بانک مرکزی به بازار می‌رسد. نرخ ارز بعد از انتصاب رئیس جدید بانک مرکزی کانال ۲۸ هزار تومان را از دست داده است.

نرخ بهره بانکی باید مشخص شود

محمد مهدی عُشریه، کارشناس بازار سهام در گفتگو با تجارت‌نیوز به انتظارات بازار و سهامداران از کاهش احتمالی نرخ بهره بانکی اشاره کرد و توضیح داد: یکی از مهم‌ترین فاکتورهای اثرگذار در بازار سرمایه مشخص شدن نرخ بهره بانکی است. بعدا از انتصاب آقای صالح آبادی برای ریاست یانک مرکزی شایعه‌های زیادی راجع به نرخ بهره بانکی شنیده می‌شود؛ برخی از کاهش نرخ بهره و برخی دیگر از افزیش احتمالی نرخ بهره خبر می‌دهند.

عشریه در ادامه توضیح داد: عدم اطمنیان بازار و سهامداران نسبت به نرخ بهره و مشخص نبودن درصد و شرایط کلی آن موجب عدم اطمینان و فعالیت مطمئن در بورس می‌شود و همین مساله به بازار صدمه وارد می‌کند. مشخص شدن نرخ بهره بانکی برای بازار و سهامداران اهمیت زیادی دارد.

دنیای اقتصاد نوشت:

شاهد نموداری تردید در بورس

ریزش قیمت‌ها همچنان در بورس ادامه دارد. روز گذشته شاخص بورس بیش از ۱۰ هزار واحد دیگر به زیر کشیده شد تا عقبگرد قیمت‌ها در میانگین وزنی این بازار با رسیدن نماگر یاد شده به محدوده یک‌میلیون و ۴۵۵ هزار واحد به نمایش گذاشته شود، اما آنچه بیش از افت قیمت سهام نگران‌کننده بود، کاهش ارزش معاملات خرد سهام به کمترین میزان طی ۴‌ماه اخیر بود که از یک فضای رکودی در بازار حکایت می‌کرد. در یک قاب کلی‌تر از تحلیل تحولات رخ داده در بازار سهام به‌نظر می‌آید که بازار در تداوم حرکت کاهش شاخص که به زبان چارتیست‌ها اصلاح خوانده می‌شود، همچنان در حال واکنش نشان دادن به ماحصل تورم شدید ثبت‌شده از سال‌های ۹۷ تا ۹۹ است؛ تورمی که به یاری وجود محدودیت‌های معاملاتی همچون دامنه نوسان و حجم مبنا، صعود شاخص از محدوده ۹۰ هزار واحدی به ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی را به دنبال داشت و منجر به نوسان شدید قیمت‌ها در بازار سهام شد. اینطور که به‌نظر می‌آید بازار سهام تا فرارسیدن موج بعدی و احتمالی تند‌باد تورم حرکتی نوسانی خواهد داشت و احتمالا تمامی نوسان‌های صعودی یا نزولی آن به شرط ثبات در شرایط، محدود شود که خود نشانی از تردید سهامداران نسبت به شرایط موجود دارد.

بازار در رکود؟

اما فراتر از بررسی اعداد و ارقام به ثبت رسیده در بازار سهام، ارزش معاملات خرد سهام در این بازار حکایت از آن دارد که در حال‌حاضر از اقبال سرمایه‌گذاران فعال در این بازار نسبت به سرمایه‌‌گذاری مستقیم کاسته شده است. بر این اساس پایان معاملات روز یکشنبه مصادف شد با افت ارزش معاملات خرد به محدود ۳۲۱۸ میلیارد تومان که نسبت به روز گذشته کاهشی ۴۵۰ میلیارد تومانی دارد. البته این اولین‌بار نیست که ارزش معاملات خرد رو به کاهش گذاشته و بازار سهام نشانه‌های رخوت نسبی را در این رقم به‌ویژه از خود به نمایش می‌گذارد. نگاهی دقیق‌تر به روند تحولات یاد شده حکایت از آن دارد که از روزهای ابتدایی سال‌جاری که ارزش معاملات خرد در آن حدودا تا ۱۲۳۰ میلیارد تومان (۱۵ فروردین) نیز افت کرده بود، طی یک روند ادامه‌دار تا روز ۷ شهریور شاهد یک روند صعودی در ارزش معاملات خرد بوده‌ایم. تا جایی‌که ارزش معاملات سهامداران حقیقی با جهشی قابل‌توجه به محدوده ۱۱ هزار و ۵۳۱میلیارد تومان در ۷ شهریورماه رسید و از همان روز به بعد از رفتن به سطوح بالاتر باز ماند.

همین امر سبب شد تا بعد از این روز به شکلی پیوسته و نه‌چندان فرسایشی ارزش معاملات خرد بورس مسیری کاهشی را پیش بگیرد؛ مسیری که تا همین امروز ادامه داشته و همان‌طور که اشاره شد ارزش این نوع از دادوستدها را در بورس به حدود ۳۲۱۸ میلیارد تومان در روز گذشته رسانده است که کمترین رقم از ۲۹ خردادماه سال‌جاری بود.

نکته مهم اما این است که اگر نمودار خطی ارزش معاملات خرد را به شکل یک نمودار تکنیکال مورد بررسی قرار دهیم، می‌توان آنچه که از ابتدای سال‌جاری تا هفتم شهریور‌ماه رخ داده را به شکل یک روند صعودی کارکشن تحلیل کرد که بر مبنای یک روند مثبت در حرکت بوده است. این روند همان‌طور که گفته شد حالا شکسته‌شده و افزایش ارزش معاملات در روزهای ۳۱ شهریور و دهم و یازدهم مهرماه به فراتر از ۵ هزار میلیارد تومان تنها نقش پولبک برای این روند نزولی تازه شکل گرفته را داشته است.

دقیقا به همین دلیل است که خالص خرید حقیقی نیز نتوانسته در روزهای اخیر رکوردهای مثبت و درخوری را به ثبت برساند و به‌طور پیوسته شاهد خروج پول سرمایه‌گذاران خرد از چرخه معاملات مستقیم بازار سهام بوده‎‌ایم.

بررسی ارقام به ثبت رسیده در این سنجه مهم نیز حکایت از آن دارد که بازار در روزهای گذشته بیش از آنکه ‌نشان‌دهنده پیشروی قیمت‌ها به سطوح بالاتر باشد در لاک دفاعی فرو رفته و انگار که خود را برای شرایطی متفاوت آماده می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    شایعه و این حرفا همش بهونست، بازارکاملا دستوری هست و شایعه هم خودشون چاشنیش می کنند

  • ناشناس

    چرا حرفهای تکراری دوباره پست میکنی؟؟ سر کار میزاری

  • ناشناس

    فپنتا ظرف یکماه 44 درصدی بازدهی خواهد داشت
    درآمد عملیاتی تا پایان سال 1700میلیارد تومان سود انباشته 900 میلیارد تومان میشود و این در حالی است که ارزش کل بازاری فپنتا تنها حدود 2700 میلیارد تومان است بین درآمد عملیاتی و سود سازی سهم با ارزش سهم ارتباطی منطقی برقرار است حتما امروز بخرید بنظرم قیمت کنونی سهم الان مفت است

  • ناشناس

    ارزش سهام برعکس نرخ تورم در حال کاهش است و از طرفی سود چندانی هم به این سهام تعلق نمیگیرد !؟ براستی شاید آنچه ما خریده ایم سهام واقعی نیستند بلکه نمادهایی قلابی هستند که به ما انداختند و با پول آن دارند نوسان گیری میکنند . برای نوسان گیری هم که همه بهانه های لازم فراهم است از جمله موضوعاتی تکراری مثل نرخ بهره،قیمت دلار،برجا م ، و…

  • ناشناس

    سهم رو فروختن به مردم..ـسه برابر..الانم هیچ حمایتی نمیکنن..هیچ مسولی هم صداش در نمیاد…سرمایهامون داره هر روز به فنا میره…دولت مردمی و مجلس مردمی .شرم اوره

  • مجمع تحلیلگران

    اول سلام. دوم فردا بازار مثبت میشه .پس فردا مثبت کامل شنبه نیمه اول مثبت نیمه دوم نوسانی شدید. یکشنبه اول نوسانی بعد منفی .سوم میزان ورودی پول تو روزهای مثبت هم رخ نخواهد داد . چهارم تا اواخر دی بازار همینطوره اواخر دی و بخصوص بهمن رشد قابل توجهی حدودا سی درصد تو اکثر سهاما رخ میده. پنجم اوایل دی ماه کشور دستخوش تحولات سیاسی خواهد شد که توضیحش اینجا غیر ممکنه. ششم اسفند مثبت نیصف و نیمه خواهیم داشت. هفتم موفق باشین در پناه حق .