کد مطلب: ۴۷۹۰۸۶

در گفتگوی تجارت‌نیوز با یک کارشناس بازار سهام مطرح شد:

چرا بورس مثبت نمی‌شود؟ / پیش‌بینی بورس مهر ماه

چرا بورس مثبت نمی‌شود؟ / پیش‌بینی بورس مهر ماه

با شروع معمالات امروز شاخص کل بازار 24 هزار و 567 واحد افت داشت. اما چرا بازار روز اول پاییز را این‌گونه شروع کرد؟

به گزارش ت جارت‌نیوز ، با شروع معمالات امروز شاخص کل بازار 22 هزار و 716 واحد تا این لحظه افت داشت. اما چرا بازار روز اول پاییز را این‌گونه شروع کرد؟

محمد خبری‌زاد، کارشناس بازار سرمایه در این مورد به تجارت‌نیوز گفت: بازار فرسایشی شده است. چند مساله در اینجا مطرح می‌شود؛ یکی فرسایشی شدن ریزش سهم‌های کوچک بازار است. البته سهم‌های بزرگ مثل فولاد و… بازارگردانی خوبی دارد. اما تقریبا 50 درصد سهم‌های بازار صف فروش است. کسی معامله نمی‌کند. این در حالی است که ناظر می‌تواند از اختیارات خود استفاده و دامنه نوسان را باز کند.

او در ادامه از تأثیر مسائل سیاسی روز گفت: یکی دیگر از دلایل افت شاخص بورس، مباحث سیاسی و انتخابات آمریکا است.

این کاشناس بازار سرمایه بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران را هم در کاهش شاخص بازار سهام مؤثر دانست و افزود: از سوی دیگر سرمایه‌گذاران بسیار بی‌اعتماد شدند. خیلی از کسانی که در صف فروش هستند در ضرر زیاد قرار دارند و می‌خواهند فقط از این بازار خارج شوند. اما برخی هم در سود هستند و می‌خواهند به هر روشی خارج شوند، چون بازارهای موازی اوضاع بهتری برای سود دارند.

خبری‌زاد از ادامه‌دار بودن این روند فرسایشی سخن گفت و یادآور شد: این روند فرسایشی ادامه‌دار شده است و اگر ناظر و مسئولان کاری نکنند وضعیت خیلی خطرناک‌تر می‌شود. هر مثبت بازار در حال حاضر یک فرصت فروش شده است.

این کارشناس بازار سرمایه به حمایت نشدن از این بازار اشاره کرد و افزود: اگرچه از جلسات حمایتی برای بورس سخن گفته شده است اما یک ریال هم از این بازار حمایت نشد. البته بهتر است بازار خود به تعادل برسد اما راهکارهایش را مسئولان پیش روی بازار بگذارند. دامنه نوسان را باز کنند تا حتی اگر ۳۰ درصد هم ریزش کند این اتفاق بیفتد.

او همچنین بازگشایی پالایشی طی دو روز احیر را بدسلیقه خواند و گفت: فقط باعث شد یکی سری کد با قیمت بالا خارج شود. در صورتی که اینها باید اصلاح می‌شدند و بعد از 20 درصد افت امروز صف خرید را شاهد می‌شدیم.

خبری‌زاد از وضعیت بازار سهام در مهر ماه هم سخن گفت و توضیح داد: اگر این وضعیت از نظر نوع فعالیت و تصمیمات همین باشد به بازار سهام در مهر ماه امیدی ندارم. در این صورت بازار مهر ماه یک بازار فرسایشی و رو به منفی در سهم‌های کوچک خواهد بود. بازار روی دور رشد قرار نمی‌گیرد. این بازار نیاز به محرک‌هایی دارد که این بازار را تکان دهد. محرک‌هایی که تقاضای واقعی ایجاد کند، در حال حاضر تقاضای غیرواقعی را شاهد هستیم.

اخبار مرتبط با بازار سهام را در صفحه اختصاصی بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    جدا از دستکاری دولت، مقصر اصلی دیگه حقوقی ها هستند که از فرصت دارند استفاده میکنند و مخصوصا سهمهای کوچک

  • علی

    این بورس با بوسه های داغ تابستان بباید ساز شد گرشما صابر نباشید تا گذارد سالیان بگذارید وبگزرید
    تا شود باقیات وصالحات . شاید بعد از یک سال درست شود وسهامداران بهتر است برای خودشان تو این مدت سرگرمی پیدا کنن تا حداقل دچار آسیب های روحی روانی نشوند

  • علی

    البته تو ایران بورس شکل سنتی دارد وتابعی از وضعیت تولیدات اقتصادی درآمد سرانه آزاد وسایر مؤ لفهای اقتصادی نیست ومانند شکل سنتی بازار بر اساس عرضه وتقا ضا استوار است وموفقیت وشکست یک قمار محسوب می‌شود و از اخبار سیاسی منطقه بیشتر تاثیر می‌گیرد وباید صبور بود وطی یک سال همه چیز درست میشود

  • ناشناس

    باسلام دست اظهارامیدواری بردارند درست میشه هیچ اراده ای براحمایت نیست فقط برای اون قولهایی که دادن متاسفیم گ بازم اعتمادبیجاامیدواریم این بی اعتمادی به دولت و…برگرده

  • ناشناس

    واقعا گرفتاریم چه بازی سر مردم بدبخت درآوردن الان ۴۳روز ۶۰درصد سهام فروخته ایم اگر بده قسم مردم گرفتار تورا به خدا فکری بکنی

  • ناشناس

    این مردم تا سرشون به سنگ نخوره آدم نمیشن دنیا گفت که بورس
    حبابه ولی کسی قبول نکرد خود کرده را تدبیر نیست

    • Kingstone

      کل بازار ها حبابه . یخچال فریزر ۶۵میلیون تومن ام وی ام اشغال ۴۰۰ میلیون سکند با بدنه دنا ۶۰۰ میلیون
      الان سهمها مجانی و با حباب منفی هستن ولی مردم صف نشین صف رو‌اشتباه نشستن

    • ناشناس

      تو خودت نمیدونی حباب چیه با دلار ۲۸ تومن ارزش زاتی بالاتری دارند

  • حسن

    ما مردم ایران اکثرا مردم ساده لوحی هستیم. هنوز هم خیلیا فکر میکنن حقیقیا در صف فروش هستن. این همه معاملات مشکوک رو نمی‌بینید.

  • علی

    سلام با توجه به اینکه در دارا سوم خودرو و …..واگذار میشود در نتیجه خیلی ها در راستای کاهش قیمت خودرو ها دستبکار شده اند که زمان واگذاری به مردم ان هم با ۲۰ درصد تخفیف در پایین ترین قیمت خود قرار بگیرد و در نتیجه الان شاهد شدید قیمت خودروی ها هستیم و در نتیجه بقیه هم تحت تاثیر اینها کاهش پیدا میکنند و خود باعث عدم اعتماد مردم میشود .اگر دولت واگذاری دوره سوم را کنسل کند بازار دوباره برمیگردد و رشد خواهد کرد .
    و یا اینه زودتر دولت دوره سوم را اجرا و تمام کند تا بازار به حالت رشد و تعادلی خود برگردد

  • ناشناس

    باید به کسانی که متضرر شده اند سهام جایزه تخصیص داده شود تا هم حمایت از بازار صورت گرفته باشد وهم بازار روند صعودی وجذب سرمایه داشته باشد وموجه باشد

  • ایرانی

    هر چند کسی به این نظرات گوش نمی دهد و یک سال می گذرد علت همیشه منفی بودن بورس را پای مردم باز می گذارند ، اما به خدا مردم می فهمند که برعکس تبلیغات در بورس هیچ نظارتی وجود ندارد و کار خود دولت است قیمت گذاری وسپهر همه چیز را بیان کرد از چند روز نگذشت تا الان هر روز منفی