کد مطلب: ۵۲۵۱۹۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش‌بینی بورس فردا ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ / نشانه‌های مثبت برای بازگشت شاخص

پیش‌بینی بورس فردا ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ / نشانه‌های مثبت برای بازگشت شاخص

شاخص کل بازار سرمایه در هفته اخیر ۰٫۹ درصد افت کرد و بورس تنها بازار منفی اولین هفته کاری سال ۱۴۰۰ شد. با توجه به اینکه شاخص کانال ۱٫۳ میلیون واحدی را از دست داده شاید فردا این روند ادامه‌دار باشد.با این حال با توجه به نزول ناچیز شاخص در این هفته، احتمال برگشت شاخص هم وجود دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص کل بازار سرمایه در هفته اخیر ۰٫۹ درصد افت کرد و بورس تنها بازار منفی اولین هفته کاری سال ۱۴۰۰ شد. با توجه به اینکه شاخص کانال ۱٫۳ میلیون واحدی را از دست داده شاید فردا این روند ادامه‌دار باشد.با این حال با توجه به نزول ناچیز شاخص در این هفته، احتمال برگشت شاخص هم وجود دارد.

اما چرا احتمال برگشت شاخص هست؟

اخبار سیاسی مثل احتمال برگشت آمریکا به برجام از طرفی و چند سیگنال اقتصادی دیگر از سوی دیگر هرکدام پیام‌های مثبتی را برای سهامداران دارند.

توافق ایران و چین، سیگنال مثبت درباره افزایش دامنه نوسان بورس، نوسان قیمت دلار، ادامه سیاست‌ عرضه اولیه و ترسیم چشم‌انداز مثبت سیاستگذاران برای بازار سهام چشم‌انداز هفته آینده را مثبت کرده‌اند.

آیا توافق اخیر ایران و چین می‌تواند روی سهام تاثیر بگذارد؟

به گفته علی صادقین، فعال بازار سرمایه دو دسته از صنایع از این قرارداد تاثیر مثبت می‌گیرند؛ یکی صنایع کامودیتی‌محور مانند فلزات و دیگری صنایع پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی.

به گفته این فعال بازار سرمایه بخش قابل توجهی از این قرارداد احتمالا مربوط به زیرساخت‌ها است که تقاضا برای فلزات و مواد معدنی و نهاده‌های انرژی را افزایش می‌دهد و بر سهام این گروه‌ها تاثیر مثبت می‌گذارد.

از طرف دیگر این قرارداد تقاضای چین برای حوزه‌های انرژی، نفت و گاز و همچنین صنایع پایین دستی از جمله پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی و شرکت‌هایی که تابع این حوزه هستند، از جمله نیروگاه‌ها را افزایش می دهد و سهام آنها رشد می‌کند.

علاوه بر این اتفاق، درباره دامنه نوسان بورس در سال جدید نیز وزیر اقتصاد گفته است: «همواره با محدود کردن دامنه نوسان مخالفم چرا؟ چون بازار سرمایه یک جنس و خصوصیت اش این است که درجه و حد نقدشوندگی بالا دارد. وقتی منفی و مثبت ۲ می‌کنید و رشد را دو بگیرید در حالیکه این بازار مالیات، حق کارگزاری، حق بورس و سایر هزینه‌ها را دارد که باید به آنها هم توجه شود. همین الان دامنه نوسان را مثبت ۶ و منفی ۲ تصویب شد و من هم در شورا بودم. اما سوال می‌کنم اگر یکی وضع مالی خوبی نداشته باشد و پول نیاز دارد و حاضر است با منفی سه درصد بفروشد، آیا حق داریم به او بگوییم این کار را نکن؟ در بازار سکه شما می‌گویید که چقدر کم یا زیاد بشود؟ دامنه وجود دارد؟خیر، در بازار ارز نیز همین طور.»

این دو اتفاق همزمان با نوسان بورس در دو هفته نخست نوروز بوده که قیمت دلار در بازار آزاد تا کانال ۲۵ هزار و ۶۰۰ تومان نیز افزایش یافت. اما در صرافی ملی این روند آنچنان صعودی نبوده است.

ادامه سیاست عرضه اولیه و ترسیم چشم‌انداز مثبت برای بورس نیز دو عامل مهم دیگر است که احتمالا بر بورس تاثیر بگذارد.

مدیر پذیرش بورس و اوراق بهادار تهران گفت: برای سال ۱۴۰۰، ۱۱ شرکت آماده عرضه اولیه و ۱۹ شرکت در مرحله درج نماد هستند.

رئیس سازمان بورس نیز گفته است: چشم‌انداز بازار سرمایه در بلندمدت قطعا مثبت است.

اما آیا بازار سهام طبق انتظار عمل خواهد کرد و هفته را مثبت شروع می‌کند؟

آخرین پیش‌بینی‌ها را در در صفحه پیش‌بینی بورس دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بورس قراره دوباره رشد کنه ولی با یک شیوه مدیریتی دیگه.
    حواستون جمع باشه که بعدآ از شدت حسرت فروش بیمار نشید

  • ناشناس

    ما دهه شصتی ها که دیگه قید زندگی را زدیم
    یه اپارتمان حداقل ۲ ملیارد
    اس و پاس هستیم و سنمون هم شده ۴۰ سال و مجرد
    اینم ثمره انقلاب که به بار نشست

    • ناشناس

      حرف دل ما دهه شصتی ها رو میزنی. وضع جوری شده که ادم با هزار به این ور و ان ور زدن باز هم در خرج خورد و خوراک خودش میماند. ای کاش صادرش کرده بودیم یه چیزی وارد میکردیم که چرخ زندگیمان بچرخه. به قول ملک الشعرا: جور و بیداد کند عمر جوانان کوتاه/ ای بزرگان وطن بهر خدا داد کنید.

  • دولت اسلامی

    تا دیروز از مرداد 99 خبر انتخابات و برجام مرجام مذاکره و برداشتن تحریم بود زرتی بورس 9و 10 ماه به فنا بردید. الانم بخاطر مذاکره و توافق و برداشتن تحریم میگید خبر خوب برای صعود و رشد بورسه

  • ناشناس

    میانگین خونه تو تهران شده سی میلیون ینی دلار سی تومن اون وقت سهام داره با دلار پانزده تومنی معامله میشه چرا؟

    • ناشناس

      چرا چرت میگی

  • ناشناس

    پس مدیریت نابسامان قبلی (صف های فروش چند صد میلیونی شاخص سازها تا شهریور)، حالا شگردی که در مدیریت جدید بورس باب شده، نوسانگیریه ! و جالب اینکه وقتی سیگنال میدن، میگن که با دو سه تا ۶ نقد شو !!

  • نادری

    پول فروش سهام عدالت رو واریز کنید ?

    • ناشناس

      نمیخواهیم ?

  • ناشناس

    یعنی یه نفر نیست به داد سهامدارها برسه

    • ناشناس

      چراااااااهست، حسن

  • غلامرضا

    دولت تامیتونه کسری بودجشوازبورس درمیاره ملت پولتونو دربیارید تا بعدانتخابات .

  • مهدی

    من فردا ۸ میلیاردم پالایش یکم میخرم دوستان بخرید.

  • میثم

    پس کی این منفی ۲ و مثبت ۶ درست میکنن یه روز مثبت ۱۰ روز منفی