کد مطلب: ۶۷۰۹۹۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش‌بینی قیمت دلار پس از مذاکرات جدید/ دلار به ۲۵ هزار تومان می‌رسد؟

پیش‌بینی قیمت دلار پس از مذاکرات جدید/ دلار به ۲۵ هزار تومان می‌رسد؟

دور قبلی مذاکرات هسته‌ای، قیمت دلار را به ۲۵ هزار تومان رساند. حالا دور جدید مذاکرات در حالی استارت خورده که قیمت دلار بالای ۳۰ هزار تومان است. آیا شروع مذاکرات جدید، باعث ریزش دوباره قیمت دلار می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، مقامات اروپایی امروز در مسیر قطرند و قرار است دور جدید مذاکرات هسته‌ای این بار در قطر برگزار شود. همزمان با شروع مذاکرات، روند بازارها در تهران نزولی شده است.

قیمت سکه کانال ۱۵ میلیون تومان را از دست داد و وارد کانال ۱۴ میلیون تومانی شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار هم یک پله عقب نشست و وارد محدوده یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی شد.

قیمت دلار اما آرام و محتاطانه در حال تغییر است و دلار گام‌های بسیار کوچکی برای کاهش بر می‌دارد. این نشان می‌دهد که بازار ارز بسیار محتاط شده و مانند دفعات قبل به هر خبری در خصوص مذاکرات هسته‌ای واکنش نشان نمی‌دهد.

chart 6 1

روند قیمت دلار در زمان انجام مذاکرات هسته‌ای و بعد از آن

بررسی واکنش دلار در دور قبلی مذاکرات

احتمالا دلیل این مساله تجربیات قبلی بازار در خصوص مذاکرات هسته‌ای است. در دولت روحانی هر خبری در خصوص مذاکرات هسته‌ای به خصوص در دو سال پایانی دولت قیمت دلار را تحت تاثیر قرار می‌داد و دلار نزولی می‌شد. حتی چندین بار صف‌های شبانه فروش دلار تشکیل شد و تقاضا برای فروش دلار باعث ریزش قیمت دلار بود.

اما کم کم بازار نسبت به اخبار مذاکرات محتاط‌تر شد. به گونه‌ای که در موارد متعدد انتشار اخبار از سرگیری مذاکرات هسته‌ای نتوانست قیمت دلار را چندان تحت تاثیر قرار دهد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که دلار نسبت به اخبار برجام بی‌تفاوت شده و تنها یک خبر می‌تواند مسیر بازار را تغییر دهد؛ خبری مانند امضای نهایی برجام و بازگشت طرفین به آن.

مذاکرات هسته‌ای دو بار تاکنون قیمت دلار را از کانال ۳۰ هزار تومانی به زیر کشیده است. سال ۹۹ در دولت روحانی قیمت دلار به ۳۰ هزار تومان هم رسید. رکوردی بی‌سابقه در قیمت ارز.

اما آغاز مذاکرات هسته‌ای، دلار را نزولی کرد. بهار ۱۴۰۰ امید به توافق هسته‌ای چنان بالا رفت که قیمت دلار به ۲۴ هزار تومان هم رسید.

بار دوم، در دولت ابراهیم رئیسی بود که مذاکرات هسته‌ای توانست دلار ۲۹ هزار تومانی را در بازار آزاد به ۲۵ هزار تومان برساند. با وجود مقاومت شدید دلار، بهمن ماه سال گذشته اخبار وین درباره مذاکرات چنان امیدبخش بود که رسانه‌ها هر لحظه منتظر امضا و عکس یادگاری مذاکره‌کنندگان بودند. قیمت دلار در این مقطع کاهش داشت و در دور قبلی مذاکرات قیمت دلار بازار آزاد از ۲۹ هزار تومان پله پله کاهش پیدا کرد و نهایتا تا ۲۵ هزار تومان هم رسید.

پیش‌بینی قیمت دلار پس از مذاکرات قطر

اما روند صعودی قیمت‌ها از امسال دوباره آغاز شد و یک ماه قبل به اوج رسید و رکورد سال ۹۹ را هم شکست. اکنون دوباره زمزمه شروع مذاکرات در قطر شنیده می‌شود و مقامات اروپایی در راه دوحه هستند.

برخی به آینده این مذاکرات بسیار امیدوارند و برخی دیگر می‌گویند اختلافات میان ایران و آمریکا چنان زیاد است که نمی‌توان به احیای برجام امیدوار بود.

کارشناسان در این میان به نقش مهم روسیه هم اشاره می‌کنند و می‌گویند رفع تحریم‌های ایران آن هم در شرایط کنونی، ضربه بزرگی به بازار انرژی روسیه می‌زند و احتمالا روسیه به راحتی حاضر نباشد بازار انرژی اروپا را تقدیم ایران کند.

دلار هم همچنان مردد مانده و کاملا گوش به زنگ اخباری است که در روزهای آینده از قطر شنیده می‌شود. اگر آن خبر نهایی منتشر شود یا مذاکرات به آن مرحله نزدیک شود احتمال ریزش قیمت دلار وجود دارد. اما اگر نشود، احتمالا باید منتظر حرکت معکوس بازارها باشیم.

چندی پیش اکونومیست گزارشی منتشر کرد که در آن پیش‌بینی کرده بود که مذاکرات هسته‌ای در سال ۲۰۲۲ به نتیجه می‌رسد و این توافق قیمت دلار را به ۱۸ هزار تومان هم می‌رساند. اما کارشناسان داخلی معتقدند در صورت کاهش قیمت دلار، قیمت به زیر ۲۵ و ۲۶ هزار تومان نخواهد رسید. چون اقتصاد ایران کشش دلار ارزانتر را ندارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اگر دلار بشه 25 قیمت ها به سال بعد بر می گردد؟ نه نه مسکن ارزان میشه نه اقلام خوراکی نه ماشین نه ویلا چون منافع بعضی ها در تورم است منافع کسانی که روز به روز غنی تر می شوند.دلار بشه 18 هزار تومان موقت هست
    البته آقایانی که می گویند کشش دلار 18 هزار تومانی ندارند توهم زدند دارد نمی خواهند اتفاق بیفتد بی ارزش شدن پول ملی به منافع اشخاص خاصی بستگی دارد .
    وگرنه میشود 2 سال اقتصاد آفت زده ایران را ترمیم کرد و پول ملی را با ارزش کرد .
    ما این را هم نخواستیم دلار 30 تومان باشد یا 25 تومان لطفا آرامش را بر گردانید و ثبات ایجاد گردد نه با یک شب سخنرانی در تلویزیون یک شبه اجناس 50 برابر شود.
    لطفا به فکر مردم باشید لطفا برنامه درست داشته باشید مردم دارند نا بود می شودند به خدا.

  • ناشناس

    ایشالا توافق میکنن دلار میشه ۱۰۰۰ تومن

  • ناشناس

    اینکه بازار ایران کشش ارزانی رو ندارد این یک حقیقت است.اینقدر گراتی افسار گسیخته با سرعت بالا شکل گرفت ومعاملات انجام شد که اگر بخواهد کاهش شدید داشته باشه حتما برای مدتی کلا اقتصاد قفل میشه.سال ۱۴۰۱ اصلا قابل مقایسه با ۹۴ اوایل برجام نیست.اینکه در توافق طوری باشه که زیاد چرخه دلار انجام نگیره ودلار به سطح همین ۱۸هزار برسه بسیار ی حرکت ترازوی میزان برای اقتصاد ایران پیاده خواهد شد

  • ناشناس

    اگر مذاکرات احیای برجام نتیجه بده
    صادرات نفت و گاز پتروشیمیها چند برابر میشه دلار دست دولت باد میکنه مجبوری اجازه واردات همه کالاها خودرو فولاد شمش آلومینیوم وهزاران مصالح ساختمانی صادر میشه رقابت قیمت وکیفیت اتفاق میفته در عرض یکسال قیمت همه کالاها وخودرو به یک چهارم حتی کمتر کاهش پیدا میکنه
    وقتی پول ملی درمقابل دلار ویورو قویتر بشه توان خرید بالا میره با آرامی قیمت املاک به یک سوم سقوط میکنن
    مثال میزنم
    سرمایه گذار و سرمایه دار اگر دلار پایین بیاد چون قیمت املاک درخارج با یورو ودلار تبدیل به ارز کشورها میشه مثلا کسی که با ۵۰ هزار دلار درترکیه واحد می خره هیچوقت درایران همان واحد را به ۱۰۰ هزار دلار نمیخره
    مردم عادی توان خرید ندارن مجبوری قیمت ساختمان افت شدید میکنه
    اگر برجام احیا بشه حتما بدانید همه چیز ارزان خواهد شد
    سرمایه داران رانتخواران منحصرین مخالفین سرسخت برجام هستن تا همه کالاها را به قیمت دلخواهشان به مردم تحمیل کنن وهزاران مشکل دراینصورت برای مردم ایجاد میشه
    تحریم یعنی فرصت سوزی و عقب افتادن از امکانات وفناوریها وعلم روزجهان است

  • علی رضا

    اگه برجام احیابشه زمان همه چیرودرست میکنه دلارهم بعدیکی دوسال کمتراز18تومن که اینامیگن میشه

  • ناشناس

    به همین خیال باش

  • ناشناس

    دلار ۳۲ هزار تومن درکشوری به نام ایران جایی ندارد
    ناکارآمدی بی سیاستی یعنی میدان دادن به حلقه های رانتخواری وانحصارطلب دودش به چشم ملت میره سودش به جیب یک عده از ،،،،،،،،
    دلار ۷۰ ریالی
    ۳۲۰۰۰۰ هزار ریال واقعا جای تاسف ودرداست
    نفت گاز به لطف خدا از خودمان پولی پرداخت نمی کنیم اقتصاد صنعتمان اینه
    چین بابت چرخه صنعت گاز نفت وارد میکنه پول میده امروز صنعتش درچه جایگاهی قارداره وهرروز درحال گسترش است
    آنها چه دارن که ما نداریم
    دلار باید زیر ۲۰ هزارتومن کاهش یابد

  • آرمان

    رویا پردازی میکنی. قصه می باقی واسه خودت. قیمت همه کالاها به یک چهارم میرسه؟ حالت خوبه اصلا . کلا مشخصه جیزی از اقتصاد نمی فهمی . اولا اینکه به یک چهارم قیمت‌ها برسه اصلا جیز خوبی نیست و باز هم نشان دهنده بی ثباتی اقتصادی هست . اصلا چنین جیزی محاله و لازمه اش،چهارصد درصد تورم منفی هست که در دنیا چنین چیزی سابقه نداره. نهایتش اینه که تورم بشه صفر و قیمت‌ها هم ثبات پیدا کنه .برای بازگشت ارزش پول ملی هم معمولا بعد از ایجاد ثبات چند تا صفر حذف می کنند

  • ناشناس

    عزیزان نه تنها در ایران بلکه در هیچ جای دنیا چیزی ارزون نمیشه . تورم یک خصوصیت بارز اقتصاد دنیا هست . حالا یک کشور دو درصد تورم داره و یک کشوری صد درصد. هیچ چیزی ارزان نمیشه . نه الان و نا هیچ وقت دیگه . بهترین و آرمانی ترین حالت رسیدن تورم به تک نرخی هست و در آرمانی ترین و رویایی ترین حالت ممکن هم رسیدن نرخ تورم به صفر یا یک درصد هست . لازمه ارزان شدن ایجاد تورم منفی هست و چنین چیزی از محالات هست . در بهترین حالت ممکن ایجاد ثبات اقتصادی و ثابت موندن قیمت‌هاست و بعدش هم یرای بازگشت ارزش پول ملی صفر حذف می کنند و برای ترمیم قدرت خرید مردم هم وقتی ثبات برقرار بشه آروم آروم با افزایش تدریجی دستمزدها خودش این کاهش قدر ت خرید ترمیم میشه . رویا بافی نکنید که بعدا بخوره تو ذوقتون. نسخه درمان یک شبه ای وجود نداره. هر کسی دو واحد اقتصاد خونده باشه و از اقتصاد جهانی سر دربیاره اینها رو میفهمه . یعنی چی که قیمت ها به نصف یا یک سوم میرسه؟ این ادعا بی نهایت طنزه.

  • بابک

    از نظر علم اقتصاد و با توجه به شاخص های تورم در کشور قیمت دلار حتی کمتر از حد تورم در برخی کالاها و خصوصا خوردو هست . قیمت امروز خودرو در کشور در برخی موارد حتی با دلار 50 هزار تومان هم تراز است . اما !!! در صورت انجام توافق و ورود نفت ایران به بازار اروپا : 1. با توجه به اینکه دلار مانند سابق مصرفی در داخل ندارد { واردات کالا نسبت به سالهای قبل بشدت کاهش داشته و وزنه تولید هر چند کم کیفیت در داخل سنگین تر شده } 2. بخش قابل توجهی از نقدینگی در بخش مسکن قفل شده 3. بخش قابل توجهی از گردش نقدینگی توسط خودرو سازان {درشکه سازان } در حال جذب و انجماد هست { پولتو الان نقد بده بعدا 3 ماه -ده ماه دیگه بهت ماشین میدم تازه اونم قرعه کشی واستا تو صف !! } 4. بخشی دیگر از نقدینگی توسط بازار مبدل به کالاهای قاچاق وارد شده با دلار 28 تا 32 هزار تومان شده و منتظر فروش { در بازار راکد } میباشد.. به عبارتی ساده تر دولت محترم از هر مجرا تا توانسته مال { مسکن – خودرو – کالا – ارز – بورس هم که دیگه نگم برات } با قیمت مد نظر خودش { تا جایی که کشش داشته } به ملت همیشه در صحنه واردکرده از نظر فنی در صورت افت دلار در قیمتهای پایین نقدینگی قابل توجهی در چرخه برای خرید توسط بازار وجود ندارد وچرخه براحتی در هر قیمتی در کنترل دولت خواهد بود . در صورت تماس یا حتی قفل دلار در محدوده 20 هزار تومان هم نباید تعجب کرد چون این عملیات ویژه دولت برمردم بیش از 3 سال به طول انجامیده ……