کد مطلب: ۸۱۸۷۸۵

تجارت نیوز در گفت‌وگو با تحلیلگر بازار ارز بررسی کرد:

پیش بینی قیمت دلار ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ / سیگنال ریاض دلار را پایین کشید

پیش بینی قیمت دلار 18 خرداد 1402 / سیگنال ریاض دلار را پایین کشید

قیمت دلار با سیگنال آشتی ایران و عربستان بعد از هفت سال در حوزه مسائل سیاسی، به کریدور ۴۰ هزار تومانی ورود کرد. با وجود این روند کاهشی اما معامله‌گران بازار و کارشناسان اقتصادی معتقدند این کاهش قیمت موقتی است. کما اینکه در حال حاضر قیمت دلار به کانال 50 هزار تومان بازگشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز قیمت دلار روز جاری را در روند کاهشی آغاز کرد. صبح امروز این اسکناس با کریدور ۴۰ هزار تومان، ۴۰۰ تومان فاصله داشت. اما در میانه‌های روز سرعت روند نزولی تسریع شد و دلار با نزدیک به ۹۰۰ تومان کاهش قیمت با رقم ۴۹ هزار و ۹۰۰ تومان مبادله شد. اگرچه در حال حاضر قیمت دلار به کانال 50 هزار تومانی بازگشته است.

معامله‌گران بازار ارز که شب گذشته در پی توییت علی واعظ از اعضای اندیشکده بحران از آزادسازی ۲۴ میلیارد دلار منابع ارزی ایران ناامید شدند بیشتر فروشنده هستند تا خریدار. واعظ در این توییت نوشت که «ادعای آزاد شدن 24 میلیارد دلار از اموال مسدودشده ایران کذب محض است.»

زیان افزایشی‌‌های بازار از دوستی ایران و عربستان

یک خبر توانست تاثیر کذب بودن شایعات در بازار ارز را خنثی کند. بازگشایی سفارت ایران در عربستان! در ادامه گسترش روابط دیپلماتیک تهران-ریاض، سفارت جمهوری اسلامی ایران در عربستان روز سه‌شنبه ۱۶ خرداد ماه بازگشایی شد.

این سیگنال توانست روند نزولی دلار را سرعت ببخشد. در پی انتشار این خبر، دلار به کریدور ۴۰ هزار تومانی ورود کرد. سفارت جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی بعد از ظهر دیروز، پس از هفت سال، رسما بازگشایی شده است.

بررسی خبرنگار تجارت‌نیوز از بازار ارز نشان از کم‌رونقی معاملات دارد. تعطیلی دو روز ابتدایی هفته جاری و انتظار برای خروجی نشست شورای حکام در روز جمعه بازار دلار را از تک و تا انداخته است.

معامله‌گرانی هم که در بازار فعالند بیشتر فروشندگان خردی هستند که یا در ماه‌های گذشته با امید کسب سود اقدام به خرید دلار سهمیه‌ای خود کرده‌اند یا از ترس آب‌رفتن دارایی‌ محدودشان ترجیح می‌دهند تا قبل از آخرین هفته خردادماه دلارشان را به قیمت کف بازار بفروشند.

کاهش دلار موقتی است

در همین راستا برزو حق‌شناس کارشناس اقتصادی با اشاره به سیاست تنش‌زدایی مسئولان کشور به تجارت‌نیوز گفت: «امید به خبرهای مساعد در حوزه برجام افزایش پیدا کرده است. اما صرفا سیاست تنش‌زدایی در منطقه بدون توافق حداقلی در حوزه برجام نتایج چندانی برای کشور نخواهد داشت.»

وی ارزش ذاتی دلار را ۵۲ تا ۵۳ هزار تومان اعلام کرد و افزود: «به نظر می‌آید سیاست‌گذار نیز تمایل ندارد که دلار از ارزش ذاتی خود فاصله چندانی بگیرد. این اسکناس حباب منفی زیادی دارد و باید در نظر داشته باشیم که سیاست‌گذار نیز با مسائلی مانند کسری بودجه مواجه است. این در حالی است که سال گذشته کسری ۸۶۰ میلیارد دلاری داشتیم و مشخص است که دولت تمایل چندانی نداشته باشد که قیمت دلار را از بازه ۵۰ هزار تومان پایین بیاورد.»

این کارشناس اقتصادی در ادامه خاطرنشان کرد: «با توجه به اخباری که روانه بازار می‌شود اگر در حوزه برجام اتفاق خاصی بیفتد ممکن است قیمت دلار به طور موقتی به زیر کانال ۵۰ هزار تومانی نیز برود اما با توجه به شرایط کلان اقتصادی ماندگاری چندانی در این محدوده نخواهد داشت.»

حق‌شناس تاکید کرد: «باید در نظر داشته باشیم که فاصله زیاد دلار با ارزش ذاتی آن و حباب منفی زیاد، خروج سرمایه را از کشور تشدید کرده و سیاست‌گذار باید این موضوعات را نیز لحاظ کند. بازار چشم‌انتظار خبرهای بعدی در حوزه برجام است.»

ذهنیت معامله‌گران کاهش دلار است

امروز فعالان حرفه‌ای بازار ارز به غیر از نشست شورای حکام باقی اخبار ورودی به بازار، نظیر آزادسازی منابع ارزی ایران از سایر کشورها را فیک می‌دانستند. به اعتقاد یکی از فعالان بازار نزدیک ۹ سال است که وقتی بازارساز قصد کنترل قیمت‌ دلار را دارد چنین اخباری را به بازار تزریق می‌کند. آنها می‌گویند دست بازارساز برای بازار رو شده و چنین سیگنال‌هایی جو روانی کوتاه مدتی برای بازار ایجاد می‌کند.

از سوی دیگر بازگشایی سفارت ایران در ریاض توانست ذهنیت معامله‌گران را نسبت به کاهش قیمت دلار مثبت کند. این خبر توانست فشار فروش را بالا ببرد و دلار در کریدور ۴۰ هزار تومانی مبادله شد. این در حالی است که فعالان بازار ارز نیز با کارشناسان اقتصادی نسبت به کاهش موقتی قیمت دلار هم‌عقیده هستند. آنها می‌گویند با وجود افزایش قیمت سایر اقلام به ویژه اقلام خوراکی در بازار کاهش قیمت دلار و ماندن آن در محدوده ۴۰ هزار تومانی کوتاه‌مدت و تحت تاثیر سیگنال‌های سیاسی است.

در لحظه تنظیم این گزارش، قیمت دلار به کانال 50 هزار تومانی بازگشته و در قیمت 50 هزار و 300 تومان مبادله می‌شود.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار ارز و طلا بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    کلمه مسخره ورهنگستانی بازه

  • ناشناس

    با اینکه میدونم نظرم رو تایید نمیکنی ولی بازم میگم
    والله شما از فروردین دارید میگید کاهش قیمت دلار همش موقتی و تحت تاثیر جوسازی هاست. ولی دیدیم که از وعده دلار ۱۲۰ هزار تومنی رسیدیم به زیر ۵۰ تومن. قیمت دلار الان ۴۹۰۸۰

  • ناشناس

    انگار از افزایش قیمت دلار خوشتون میاد

  • ناشناس

    860 میلیارد دلار !?!!!