کد مطلب: ۳۳۱۹۶۸

تجارت‌نیوز از عوامل تاثیرگذار بازار ارز در روزهای آتی گزارش می‌دهد:

چشم‌انداز قیمت دلار تا پایان تابستان/ تاثیر انتخابات امریکا بر قیمت ارز

چشم‌انداز قیمت دلار تا پایان تابستان/ تاثیر انتخابات امریکا بر قیمت ارز

از وضعیت بورس و عرضه دارا دوم تا منفی شدن تراز تجاری ایران و امکان فعال شدن مکانیزم ماشه، از انتخابات آمریکا تا سیگنال های سیاسی و سخنان مهم مسئولان هر یک به نوعی می‌تواند در کوتاه مدت یا بلند مدت بر بازار ارز تاثیر بگذارند. اما چگونه؟

وضعیت بورس، عرضه دارا دوم، منفی شدن تراز تجاری ایران، امکان افزایش تقاضا از طریق باز شدن پروازها، امکان فعال شدن مکانیزم ماشه، انتخابات آمریکا و سایر سیگنال های سیاسی و سخنان مهم مسئولان مجموعه عواملی‌اند که در حال حاضر توانایی تاثیر گذاری در بازار ارز را دارند.

تجارت‌نیوز در گزارش‌های هفته گذشته تاثیر هر یک از این عوامل موثر را در گفتگو با کارشناسان بررسی کرده است.

تراز تجاری منفی و تاثیر آن در شهریور ماه

سهراب اشرفی، کارشناس بازار ارز درباره قیمت ارز تا پایان شهریورماه می‌گوید: در سه هفته پیش رو فاکتورهای بسیاری می‌تواند بر بازار اثر داشته باشد، از بورس و عرضه دارا دوم گرفته تا اخبار تاثیرگذار خارجی و حواشی انتخابات آمریکا. روند بورس تا پایان شهریورماه تاثیر بسزایی بر بازار ارز ما خواهد داشت.

بر اساس آخرین گزارش‌ها، شاخص تراز تجاری ایران منفی سه میلیارد دلار بوده است، با توجه به تدوام شیوع کرونا و تاثیری که می‌تواند بر کاهش صادرات داشته باشد، این نگرانی وجود دارد که تراز تجاری باز هم کاهش یابد و آن زمان باید دید چه اتفاقی در انتظار بازار ارز خواهد بود؟

مشروح گزارش را در لینک زیر بخوانید.

بررسی یک احتمال موثر

کامبیز افسری، کارشناس بازار ارز توضیح می‌دهد: پارامتری که باید برای هفته پیش رو در نظر داشت مساله باز شدن پروازهاست. چرا که صحبت این است که از این هفته پروازهای خارجی باز شود. وقتی هم که این پروازها باز شود تقاضای زیادی ایجاد شده و عامل گرانی ارز خواهد شد.

وی می‌افزاید: به نظر من در هفته پیش رو ارز روند صعودی خواهد داشت. مدت مدیدی است که مسافر از کشور ما خارج نشده است. اکنون ایرانیانی هستند که خارج از کشور کار تجاری و مسافرتی دارند و قطعا تقاضایی در بازار ایجاد می‌کنند. یکی از علل افزایش قیمت در روزهای اخیر هم همین است که عده ای میدانند هفته پیش رو با افزایش تقاضا همراه است، بنابراین شروع به خرید می‌کنند تا هفته بعد با سود بالاتری بفروشند.

مشروح گزارش را در لینک زیر بخوانید.

از مکانیزم ماشه تا در هم تنیدگی بورس و دلار

سهراب اشرفی درباره تاثیر عرضه دارا دوم بر بازار ارز عنوان می‌کند: عرضه دارا دوم ممکن است به مقدار جزئی اثرگذار باشد اما این که هفته گذشته بورس بیشتر روزها قرمز بود تاثیر بیشتری داشته است. وقتی دلار روند کاهشی داشته باشد بورس هم قرمز خواهد شد. برعکس وقتی دلار افزایشی باشد بورس هم سبز خواهد شد. دارا دوم می‌تواند شاخص بورس را بالا ببرد و بورس هم دلار را افزایشی کند.

وی همچنین درباره تاثیر اخبار مربوط به مکانیزم ماشه بر بازار ارز توضیح می‌دهد: مکانیسم ماشه قرار است به درخواست آمریکا فعال شود اما از طرف دیگر اخباری که در چند روز اخیر رسیده نشان می‌دهد که طرف‌های اروپایی، روسی و همچنین چین اعلام کرده‌اند که آمریکا نمی‌تواند چنین کاری انجام دهد و آنان به برجام پایبند خواهند ماند. روسیه هم سعی دارد تا جایی که می‌تواند تفاهمی بین طرفین ایجاد کند، فارغ از این که موفق خواهد شد یا نه، این اخبار در حوزه سیاسی بر بازار ارز اثرگذار هستند.

نگاهی به سیگنال‌های سیاسی

ورود مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اظهارات نویدبخش روحانی و واعظی مهم‌ترین اخبار سیاسی بودند. اما بازار ارز به هیچ یک از این سیگنال‌های به نظر موثر، توجهی نشان نداد و نرخ ارز نه تنها کاهش نیافت که اندکی هم افزایش یافت. اما دلیل چیست و چه عاملی می‌تواند بر نرخ ارز اثر کاهشی بگذارد؟

کامران ندری، کارشناس امور بانکی، در پاسخ می‎گوید: تا مردم اقدامی عملی را مشاهده نکنند بعید است که هیچ حرفی تاثیری داشته باشد. هر خبری ممکن است نهایتا بتواند اثری کوچک و کوتاه‌مدت باشد. این نهایتش است.

همچنین با وجود اینکه همتی بارها به واقعی نبودن نرخ ارز، بالا بودن ریسک خرید برای مردم و فزایندگی روند عرضه در سامانه نیما اشاره کرده وحتی و وعده داده که «از این به بعد مردم ثبات بیشتری را در بازار شاهد خواهند بود»، قیمت دلار تغییر چندانی نکرده و ظاهرا بازار واکنشی به سیاستگذار نشان نمی‌دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ایرانی

    دروغگو ها

    • ناشناس

      واقعا جای تاسف داره بااین وضعیتی ک داریم .دیگه استرس گرانی چقد؟؟؟؟

  • کامی

    آقای سهراب اشرفی بیاد بگه اون موقع که دلار 4 برابر شد پس چرا بورس رشد نداشت؟ الان که بورس میره بالا ولی دلار باهاش میره بالا؟
    بورس و دلار رابطه ساده و مستقیم ندارند بلکه بعضی از شرکت ها چون درآمد دلاری دارند بیشتر مورد توجه هستند ولی نه در حد دلار!

  • ناشناس

    اگه ترامپ مجدد انتخاب بشه دلار صد هزار تومنی هم میبینیم البته اون موقع میان صورت مساله پاک میکنن و چهار تا صفر از پول حذف میکنن ولی اگه بایدن انتخاب بشه با چشم انداز بازگشت به برجام که قولش داده دلار زیر بیست هزار تومن هم ممکنه بیاد اوضاع طوری شده که چشم مردم بیشتر به انتخابات امریکاست تا ایران

  • عمادی

    خودتونم میفهمید چی میگین اخه..
    ای خدا دیگه خسته شدیم ک بریدیم.

  • ناشناس

    فعلا مشکل ما خزانه خالی از دلار است و هزینه های فراوان دولت در پیش رو
    بماند اون جو روانی که در راه است مثل مکانیسم ماشه و انتخاب ترامپ که مشکل را چند برابر میکند