کد مطلب: ۶۸۴۴۳۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش‌بینی قیمت دلار/ ادامه روند کنترل نرخ ارز تا کی؟

پیش‌بینی قیمت دلار/ ادامه روند کنترل نرخ ارز تا کی؟

قیمت دلار امروز هم نوسان اندکی داشت. به نظر می‌رسد بازارساز به روند کنترل قیمت در بازار ارز ادامه می‌دهد. اما این سیاست تا چه زمانی می‌تواند ادامه یابد؟ یک کارشناس بازارهای مالی معتقد است؛ حداکثر دو تا سه ماه دیگر.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت دلار در بازارهای مختلف امروز نوسانات اندکی داشت. به نظر می‌رسد از روز گذشته اقدامات بازارساز و برخورد ارز آمریکایی با سقف قیمتی خود، نرخ آن را کنترل کرده است.

بانک مرکزی تلاش می‌کند با انتشار اخباری مبنی بر تزریق سنگین ارز در بازار توافقی و پیشی‌ گرفتن میزان عرضه از تقاضا، سیگنال کاهشی برای نرخ دلار ارسال کند. اما علی طباطبائی، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌گوید که دولت نمی‌تواند در درازمدت به این روند ادامه دهد. به اعتقاد او، در نهایت قیمت دلار به سمت کانال‌های بالاتر حرکت می‌کند.

اما آنگونه که دنیای اقتصاد گزارش داده، بازارساز تا کنون در این زمینه موفق بوده است؛ به گونه‌ای که «از نیمه دوم تیر تا کنون بازار ارز شاهد تلاش‌های بی‌نتیجه دلار در جهت عبور از سقف جدید خود بوده». با وجود این، تا امروز موفق به گذر از این سد نشده است.

نوسانات قیمتی در بازارهای مختلف

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز قیمت دلار در صرافی ملی نسبت به روز گذشته کاهشی بود و به ۲۷۷۶۵ تومان اعلام شد.

دلار در بازار آزاد نیز بر اساس گزارش بعضی کانال‌های تلگرامی، به روند کاهشی خود ادامه داد. به گونه‌ای که امروز حدود ۰،۱۵ درصد نسبت به روز گذشته ارزان شد. البته برخی منابع نیز معتقدند این کانال‌ها قیمت‌ها را بیشتر از رقم واقعی اعلام می‌کنند.

اما به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز، قیمت دلار نیمایی امروز با ۰٫۲۵ درصد افزایش نسبت به روز گذشته، به قیمت ۲۶۲۱۴ تومان رسید.

همچنین قیمت ارز آمریکایی در سامانه متشکل ارز نیز نزولی بود. این سامانه نرخ دلار را با ۰٫۱ کاهش نسبت به دیروز ۲۷۶۲۷ تومان اعلام کرد.

سامانه سنا نیز قیمت این ارز را برای فروش ۲۷۷۶۵ تومان اعلام کرد.

چرا تقاضا برای دلار کاهش یافته است؟

طباطبائی، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز در مورد اقدام بانک مرکزی برای ارسال سیگنال‌های کاهشی به بازار ارز می‌گوید: کاهش تقاضای دلار، ناشی از اشباع خرید واردکنندگان نیست. قوانین دست و پاگیر اخیر بانک مرکزی تعداد متقاضیان دلار را کاهش داده است.

به گفته او، واردکنندگان برای خرید و واردات کالا به دلار نیاز دارند اما باید هفت خوان پیچیده‌ای را برای تهیه آن طی کنند. این سخت‌گیری‌ها تقاضا برای دلار را کاهش داده است.

این کارشناس بازارهای مالی می‌گوید: اکنون عمده نیاز به دلار و تقاضا برای آن به وارکنندگان اختصاص دارد. اگر این اقدامات سختگیرانه وجود نداشت، تقاضا برای حجم عرضه بانک مرکزی کم نیست.

پیش‌بینی روند قیمت دلار

طباطبائی معتقد است که سیگنال‌های کنترلی تا حدی می‌توانند بر بازار موثر باشند و قیمت‌ها را کاهشی کنند؛ اما ادامه آنها در درازمدت ممکن نیست.

او می‌گوید: اکنون یکی از عوامل کنترل قیمت ارز در بازار آزاد یا توافقی، ارزپاشی بانک مرکزی است و ارتباطی با روند طبیعی بازار ندارد. بازارساز با روش کنترل عرضه و تقاضا، تنها به صورت موقت می‌تواند قیمت‌ها را کنترل کند.

این روند تا کی‌تواند ادامه یابد: طباطبائی تاکید می‌کند: سیاستگذار تا زمانی می‌تواند به سرکوب قیمتی ادامه دهد که منابع کافی را برای ارزپاشی در اختیار داشته باشد. نهایتا دو تا سه ماه دیگر چنین امکانی وجود دارد.

این کارشناس بازارهای مالی توضیح می‌دهد: دولت قیمت دلار را در ماه‌های پیش رو با سرکوب قیمتی کنترل می‌کند. مشروط بر اینکه اتفاق خارق‌العاده‌ مثبت یا منفی در بحث مذاکرات وین رخ ندهد و همین شرایط مبهم ادامه یابد. اگر شرایط تغییر اساسی داشته باشد، سناریوها نیز عوض می‌شود.

به گفته طباطبائی، اما در صورتی که همین روال ادامه یابد و مذاکرات هسته ای در هاله‌ای از ابهام باقی بماند، حتی اگر اندکی هم به سمت و سوی عدم توافق پیش رود، دولت قیمت دلار را با سیاست ارزپاشی پایین نگه می‌دارد.

او تاکید می‌کند: زمانی که بانک مرکزی دیگر منابع مالی کافی را در اختیار نداشته باشد، دلار به طرف سطوح بالاتر حرکت می‌کند.

سیگنال سیاسی برای بازار ارز

در این میان اقتصادنیوز نوشت: امروز موضوع دوربین‌های فراپادمانی بار دیگر داغ شد. محمد اسلامی ظهر امروز گفت دوربین‌های فراپادمانی فعلا روشن نمی‌شوند.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفته دوربین‌های فراپادمانی یا به اصطلاح برجامی به توافقنامه برجام ربط دارد و اگر غربی‌ها به این توافقنامه برگشتند و وقتی اطمینان حاصل کردیم شیطنتی انجام نمی‌دهند برای این دوربین‌ها تصمیم‌گیری می‌کنیم.

اظهارات محمد اسلامی در حالی است که چند روز قبل رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته بود اقدام ایران در قطع دوربین‌های آژانس چالشی جدی برای تلاش‌های ما ایجاد می‌کند و موجب می‌شود ما نتوانیم پیوستگی دانش خودمان درباره این برنامه هسته‌ای را حفظ کنیم. این ضربه‌ای مهلک به مذاکرات خواهد بود.

معامله‌گران معتقدند با وجود تنش‌های بین ایران و آژانس، افزایش حجم عرضه توسط نهاد بازارساز باعث شده دلار به اخبار برجام اندکی بی‌اعتنا شود.

عده‌ای دیگر از بازیگران ارزی می‌گفتند که با وجود کاهش امید‌ها و انتظارات مثبت نسبت به آینده مذاکرات برجام، بهبود روابط منطقه می‌تواند در آینده تاثیرات قابل توجهی بر روند بازار ارز داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز در نشست خبری خود گفت نتایج مذاکرات با سعودی‌ها دلگرم کننده بود.

پیش بینی قیمت دلار را هر روز ساعت ۱۸ در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • x

    تا پایان تابستون هرچی میخواید بخرید بخرید که بازار متعادل هست، بعد از اون اگر توافق نشه که احتمالش خیلی هم زیاده، تقریبا 90 درصد هست، دلار آروم آروم تا پایان سال به 35 الی 40 میرسه. اگر توافق بشه هم همین حدودای الان میمونه شاید یکم کمتر بشه ولی در حد 2 3 هزارتومن.

  • ناشناس

    سلام
    متاسفانه این صحبت ها شعاری بیش نیست.برید کف خیابون ببینم کدوم صرافی دلار بهتون میده.
    روحانی طی هشت سال یک حرف درست زد اونم این بود که قیمت دلار دست دولت هست