کد مطلب: ۴۲۰۲۹۶

رئیس اتاق بازرگانی تهران مطرح کرد:

پیش‌بینی وضعیت اقتصاد در سال ۹۹

پیش‌بینی وضعیت اقتصاد در سال 99

رئیس اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد: اگر تحریم‌ها رفع نشود شاهد بروز مشکلات زیادی در سال آینده خواهیم بود. این در حالی است که بودجه سال آینده نیز نشان می‌دهد که به سبب تحریم‌ها بسیار مشکل داریم و سال آینده نیز اقتصاد کشور با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز در مراسم تجلیل از صادرکننده‌های نمونه تهران رئیس سازمان توسعه تجارت از وضعیت کنونی تجارت و رئیس اتاق بازرگانی تهران از آینده اقتصاد ایران در سال بعد سخن گفت.

حمید زادبوم با اعلام تراز تجاری 9 ماهه امسال عنوان کرد: در ۹ ماه ابتدایی سال جاری ۳۱.۹ میلیارد دلار صادرات و ۳۱.۸ میلیارد دلار واردات داشتیم.

در همین مراسم علاوه بر رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، مسعود خواساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران هم در سخنانی گفت: بازی کردن با تعرفه‌ها، ممنوعیت و محدودیت آن هم به صورت غیرکارشناسی ریسک بالایی دارد و هزاران مساله پشت آن وجود دارد. صادرکنندگان یک سال تلاش می‌کنند که بازاری را به دست آورند اما تصمیم یک نفر ممکن است که آنها را از عرش به فرش بیاورد.

آن طور که ایلنا گزارش داده، رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به بررسی بودجه سال آینده در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر تحریم‌ها رفع نشود شاهد بروز مشکلات زیادی در سال آینده خواهیم بود. این در حالی است که بودجه سال آینده نیز نشان می‌دهد که به سبب تحریم‌ها بسیار مشکل داریم و سال آینده نیز اقتصاد کشور با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهد شد.

وی با اشاره به راه‌های مقابله با تحریم‌ها گفت: صادرات غیرنفتی یکی از اصلی‌ترین راه‌های دور زدن تحریم‌ها است که با توجه به پتانسیلی که در کشور وجود دارد می‌توانیم بیش از مقداری که امروز صادرات داریم جهش داشته باشیم. ما 15 کشور همسایه داریم که سالانه 1000 میلیارد دلار واردات دارند. ما باید از این پتانسیل استفاده کنیم و موانع پیش‌روی صادرات را برداریم. از سوی دیگر افزایش ناگهانی قیمت ارز ضربه مهلکی به اقتصاد کشور زد؛ به طوری که معیشت مردم دچار مشکل است اما این فایده را هم داشت که به جای تکیه بر یارانه کالاهای خارجی، تولید و صادرات تقویت شود و برروی کالاهای ایرانی سرمایه‌گذاری صورت بگیرد.

وی افزود: بسیاری از کالاهای وارداتی که سال گذشته با ارز ارزان وارد کشور می‌شد دیگر روند آن متوقف شده و فضا در بسیاری از کشورهای هدف برای کالاهای ایرانی رقابتی شده است. اکنون با این وضعیت باید موانع صادرات را برداشت و به تولیدات صادرات محور بهای بیشتری داد. خوشبختانه بسیاری از تصمیم‌گیران صادراتی به توسعه آن اعتقاد دارند.

وی با اشاره به افزایش تعرفه برخی از کالاها گفت: این تصمیم به بهانه اینکه این کالاها مواد خام هستند صورت گرفت تا آنها را به سمت تولید داخلی هدایت کنند و کالاهایی مانند سنگ آهن و سنگ‌های تزئینی با افزایش تعرفه 25 درصدی مواجه شدند. همین امر سبب شد که اعتراضات گسترده‌ای از سوی فعالان این حوزه صورت بگیرد. بررسی‌ها نشان داد که صادرات برخی از این کالاها 90 درصد کاهش یافت و اکنون تصمیم گرفتند که این عدد را به 10 درصد کاهش دهند. سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که اگر تصمیم آقایان و وضع تعرفه 25 درصدی کارشناسی بوده، چرا صادرات 90 درصد کاهش داشت آن هم در شرایطی که کشور به هر دلار صادراتی نیاز دارد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: بازی کردن با تعرفه‌ها، ممنوعیت و محدودیت آن هم به صورت غیرکارشناسی ریسک بالایی دارد و هزاران مسئله پشت آن وجود دارد. صادرکنندگان یک سال تلاش می‌کنند که بازاری را به دست آورند اما تصمیم یک نفر ممکن است که آنها را از عرش به فرش بیاورد. باید مجموعه تصمیم‌گیران در این حوزه از جزیره‌ای عمل کردن خودداری کنند و قبل از اتخاذ هر تصمیمی با بخش خصوصی و تشکل‌های تخصصی مشورت کنند. آمریکا برای تحریم کالاها یک بازه زمانی تعیین کرد اما ما بدون مقدمه در عرض یک شب تصمیمات تجاری می‌گیریم، بدون آنکه هیچ نظرخواهی از فعالان این حوزه کنیم! دوبرابر کردن صادرات امر پیچیده‌ای نیست و با یک نظرخواهی از صادرکنندگان که برای این امر به چه تمهیداتی نیاز دارند، می‌توان به این هدف دست پیدا کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    صادرات به کجا ؟ وقتی عراق پول گازرا نمیدهد خوش خیال چی می توان صادر کرد ؟

  • ناشناس

    با سلام بابای بازار واقتصاد کشور درامده با این تحریما خواهشن اگه کسی برا حرفتون ارزش قایله کاری بکنید پدر مردم سوخت

  • ناشناس

    به فکر نون ما مردم باشید
    یه روز گشنگی دو روز گشنگی تا کی باید امید داشته باشیم شماها برای ما کاری میکنید