کد مطلب: ۳۰۷۴۶۹

مروری بر روزنامه‌های ‌سه‌شنبه ۱۰ مهر ماه سال ۱۳۹۷

چرا دلار ریخت؟ مطبوعات پاسخ می‌دهند

چرا دلار ریخت؟ مطبوعات پاسخ می‌دهند

روزنامه‌های امروز برای سقوط نرخ دلار در روز گذشته دلایلی مانند احتمال تصویب Fatf، تغییر انتظار معامله‌گران، هجوم دلارهای خانگی به بازار، مداخله بیشتر بانک مرکزی در بازار را اعلام کرده‌اند.

روز گذشته یکی از تاریخی‌ترین روزهای بازار ارز در ایران بود. روزی که تنها در مدت چند ساعت نرخ دلار کاهش چند هزار تومانی را تجربه کرد. کاهش قیمتی که بنا به برخی اخبار حتی چندین نفر را به علت سکته قلبی راهی بیمارستان کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، روزنامه‌های امروز همگی به اتفاق به خبر سقوط دلار واکنش نشان دادند و هر کدام سعی کرده‌اند که از دید خود آن را بررسی کنند.

« سقوط ارز و طلا هجوم فروشندگان » تیتری است که روزنامه خراسان برای گزارش خود انتخاب کرده و می‌نویسد: همزمان با رونمایی از برنامه‌های جدید بانک مرکزی برای مداخله بیشتر در بازار ارز، عقب نشینی محسوسی کرد و ارزان شد. طبق اعلام دولت، در جلسه اخیر سران قوا، به رئیس کل بانک مرکزی اختیار لازم برای ورود به بازار ارز داده شد و اعلام شد که بانک مرکزی از طریق بانک‌ها و صرافی‌های مجاز در بازار ارز، مداخله خواهد کرد.

خراسان در گزارش میدانی خود دلایل سقوط قیمت دلار در روز گذشته را از زبان فعالان بازار روایت می‌کند و می‌نویسد: دیروز همچنین شایعاتی درباره ورود یک نهاد عمومی برای سامان‌دهی بازار ارز نیز شنیده شد.

یکی از مدیران صرافی‌ها در همین خصوص به روزنامه خراسان می‌گوید: شیوع همین خبر (ورود یک نهاد عمومی) در بازار ارز از روز یک شنبه موجب امیدواری برخی از فعالان بازار ارز شده است و همه امید دارند که شاید این نهاد بتواند از روند افزایشی قیمت ارز جلوگیری کند و در نتیجه شاهد روند کاهشی در بازار باشیم.

اما این مدیر صرافی ادامه می‌دهد:ب ه نتیجه رسیدن برخی از تصمیمات درخصوص قبول شروط اف‌ای‌تی‌اف در سطوح بالای تصمیم‌گیری کشور و صدور حکم اعدام برای سه نفر از متهمان اخلالگر بازار ارز را نیز در روند کاهشی قیمت دلار موثر بوده است.

خراسان در ادامه در مورد پیش‌بینی نرخ حقیق دلار، از زبان کارشناسان این نرخ را 10 هزار تومان می‌داند. این روزنامه همچنین به افت یک تا یک‌و‌نیم میلیونی قیمت خودرو در بازار و کاهش قیمت موبایل اشاره می‌کند.

روزنامه دنیای اقتصاد نیز با تیتر « عقب‌نشینی دلالا‌ن ارزی » در مورد چرایی سقوط قیمت دلار می‌نویسد: فعالان در مورد کاهش قیمت دلار دو نگاه متفاوت داشتند. دسته‌ای معتقد بودند، کاهش شدید قیمت‌ها در روز سوم هفته یک اصلاح قیمتی بوده است. از نظر آنها، نوسان‌گیران به‌تدریج خریدهای هفته گذشته را تخلیه کردند و به‌دنبال یافتن نقطه کف جدیدی برای خرید هستند.

این روزنامه در توضیح بیشتر ادامه می‌دهد: به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، روش کار نوسان‌گیران بزرگ به این صورت است که پس از برخورد قیمت به سقف، سعی می‌کنند دلار خود را کم‌کم در بازار عرضه کنند. در واقع، برخی معامله‌گران که دلار را در ابتدای ماه در کانال ۱۴ هزار تومانی خریداری کرده بودند، پس از برخورد قیمت به سقف ۱۹ هزار تومانی کم‌کم فروشنده شدند و از این خرید و فروش سود زیادی کسب کردند.

دنیای اقتصاد دلیل مهم دیگر سقوط دلار را اینگونه روایت می‌کند: ریزش دلار ناشی از تغییر انتظارات معامله‌گران و ورود ارز خانگی به بازار بوده است.

این روزنامه در خصوص دلایل دیگر کاهش قیمت دلار می‌نویسد: اختیاراتی که به بانک مرکزی برای مداخله در بازار ارز داده شد، اعلام ساز و کار جدید تامین ارز توسط بانک مرکزی، احتمال تصویب لوایح مربوط به FATF در روزهای آتی، نگاه مثبت برخی معامله‌گران نسبت به توافقات ایران و اروپا، افزایش قیمت نفت و… از جمله عوامل دیگری بودند که از نظر فعالان در تغییر روند بازار موثر بودند.

روزنامه ایران نیز با تیتر « هجوم و سقوط » اعتقاد دارد که سقوط و ریزش نرخ دلار با هجوم ارزهای خانگی به چهارراه استانبول آغاز شد.

این روزنامه در خصوص وضعیت دیروز بازار می‌نویسد: دیروز جنب و جوش زیادی در خیابان فردوسی مشاهده می‌شد. بسیاری از کسانی که به این خیابان آمده بودند فروشنده بودند درحالی که خریدار کمی برای ارز وجود داشت.

ایران نیز در گزارش خود به سیاست و بسته جدید ارزی اشاره می‌کند و می‌نویسد: در این بسته ارزی، سه نکته کلی وجود دارد، اول تأکید بر این‌که کلیه صادرکنندگان غیرنفتی موظفند ظرف سه ماه بعد از صادرات، ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه نیما عرضه و یا به ترتیبی که بانک مرکزی معین می‌کند ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصادی برگردانند. این موضوع بارها پیش از این نیز مورد تأکید قرار گرفته بود.

این روزنامه ادامه می‌دهد: موضوع دیگر این‌که اختیارات لازم به رئیس کل بانک مرکزی جهت مدیریت بازار ارز داده شد؛ به‌طوری که این بانک از طریق بانک‌ها و صرافی‌های مجاز در بازار ارز مداخله و اقدامات لازم برای کنترل نرخ ارز انجام خواهد داد و البته قرار شد تا قیمت مبادله در بازار ارز را نیز به نحو مقتضی اطلاع‌رسانی کند. از سویی دیگر طبق یکی دیگر از مصوبات این جلسه، هر شخص حقیقی و حقوقی با رعایت مقررات بانک مرکزی می‌تواند به هر میزان اسکناس ارز وارد کشور کند.

اما روزنامه کیهان با تیتر « سقوط نرخ دلار پس از شلیک موشک، حکم اعدام و تعویق FATF » در گزارش خود تا حدودی تحلیلی متفاوت از سایر روزنامه‌ها دارد.

کیهان می‌نویسد: روز یکشنبه لایحه استعماری FATF به صحن علنی مجلس نرسید و صبح دیروز خبر هدف قرارگرفتن مواضع فرماندهان داعش با موشک‌های نقطه‌زن و پهپادهای ایران و همچنین حکم اعدام سه اخلالگر اقتصاد کشور و اسامی آنها منتشر شد که می‌توان این سه را نماد «دیپلماسی عزتمندانه»، «مبارزه قاطع با مفسدان و نفوذی‌ها» و «اقتدار دفاعی کشور» نامید که توجه بیشتر به این مثلث جزیره آرامشی را پدید می‌آورد برای اقتصادی که در تلاطم‌ها راه طی می‌کند.

کیهان همچنین در گزارش خود به موضوع اعطای اختیار به بانک مرکزی نیز اشاره می‌کند و آن را یکی از عاملان کاهش قیمت دلار در روز گذشته می‌داند.

در ادامه به طور خلاصه به واکنش سایر روزنامه‌ها کشور به موضوع سقوط دلار می‌پردازیم.

روزنامه آفتاب یزد با تیتر « جنگ روانی معکوس در بازار دلار » می‌نویسد: کاهش قیمت ارز باعث شد دلال‌ها نگران و مضطرب شوند.

اما روزنامه هفت صبح نیز با تیتر « دوشنبه سیاه صرافی‌ها » روایت می‌کند که سقوط دلار کرکره صرافی‌ها را پایین کشید. این روزنامه با طرح یک سوال می‌گوید آیا صرافی‌ها می‌توانند از خریدن دلار مشتریان خودداری کنند؟

روزنامه جام‌جم با تیتر « هجوم برای فروش دلار خانگی » این سوال را مطرح می‌کند که آیا با سیاست‌های جدید اقتصادی و کاهش تقاضا برای ارز شاهد سقوط آزاد دلار خواهیم بود؟

روزنامه جوان نیز با تیتر « دلار دلقک » می‌نویسد: در کوچه‌های اطراف صرافی‌ها برخی برای فروش دلارهایشان به نرخ 11 هزار تومان به دلالان التماس می‌کردند! به راستی این دلار تحت قواعد اقتصادی و سیاسی است؟ اگر هست، دیروز چه اتفاقی افتاد که دلار سقوط کرد؟! به نظر می‌رسد دلار بیشتر شبیه یک دلقک برای سرگرمی و خنداندن بازار و گریاندن مردم عمل کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.