کد مطلب: ۴۸۴۶۲۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چرا قیمت مرغ گران شد؟ / ردپای ارز ۴۲۰۰ تومانی در بحران مرغ

چرا قیمت مرغ گران شد؟ / ردپای ارز 4200 تومانی در بحران مرغ

در حالی که هفته گذشته رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس از رانت در واردات نهاده‌ها خبر داده بود امروز اعلام شد قیمت مرغ به آستانه 26 هزار تومان رسیده است. آیا این دو اتفاق به هم ارتباطی ندارند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، ابتدای مهرماه قیمت مرغ گرم در خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران ۱۸ تا ۱۹ هزار تومان بود که با افزایش قیمت حدود ۴۰۰۰ تومانی در اواسط مهرماه به ۲۱ تا ۲۲ هزار تومان رسید و در حال حاضر قیمت این کالا در خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران به مرز ۲۶ هزار تومان رسیده است.

ایسنا با این مقدمه نوشته است: افزایش قیمتی که برخی از مرغداران و تولیدکنندگان علت آن را کمبود نهاده‌های دام و طیور با قیمت‌های مصوب، افزایش قیمت نهاده‌ها در بازار آزاد و به طور کل افزایش هزینه‌های تولید عنوان می‌کنند.

این خبر درحالیست که پیش از این رئیس کمیسیون اصل 90 درباره واردات نهاده‌ها سخنان قابل تاملی داشت.

نصر الله پژمان‌فر رئیس کمیسیون اصل 90 قانون اساسی و نماینده مردم مشهد در مجلس در یک برنامه تلویزیونی که بعدا متن آن را فارس منتشر کرد، گفته بود: این نهاده‌هایی که امروز وارد می‌شود یک کیلوگرم هم به قیمت ارز آزاد وارد نمی‌شود! همه این نهاده‌ها بر اساس ارز 4200 تومانی وارد شده است. ولی امروز چرا در بازار جو، کنجاله، سویا را با ارز 4200 به دست مصرف کننده نمی‌رسانیم؟! آزاد داریم، یعنی سویای 13 هزار تومانی پیدا می‌شود اما سویا با قیمت 5-4 هزار تومانی پیدا نمی‌کنید. کار در یک جایی می‌لنگد؛ کجا می‌لنگد؟

وی ادامه داد: یک؛ از قدیم گفته اند وقتی آشپز دوتا می شود آش یا شور است یا بی‌نمک! این جنایتی است که در کشور شده است. بخشی از وظایف وزارت کشاورزی را کشیدیم و به وازرت صنایع دادیم و من اسم این را جنایت می‌گذارم. وقتی وزارت صنایع ما واردکننده باشد و توزیع‌کننده کالا و نظارت در این امر، وزارت کشاورزی باشد. واردکننده از زمانی که وارد می‌کند تا زمانی که به دست وازرت بعدی برسد بخشی از این کالا گم می‌شود و ما آدرس‌ها را هم داریم.

وی در پاسخ به این سوال که گم می‌شود یعنی چه؟ توضیح داد: یعنی به دست افرادی می‌رسد که پاسخگو نیستند و یک کیلو از آن بار را تحویل بازار نداده‌اند و این می‌شود افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ، لبنیات و هزینه‌های زندگی مردم. بعد در وزارت کشاورزی سامانه‌ای به نام سامانه «بازارگاه» درست کرده‌اند. بخشی هم قبل از اینکه وارد این سامانه شود گم می‌شود. بعد در این سامانه منتقل به مصرف کننده نمی‌شود. در مجموع، این مسیری که ایجاد کردند به حدی درز دارد که مانند گلوله برف است که در این دستگاه آنقدر می‌گردد که در انتها چیزی به دست مردم نمی‌رسد.

آخرین قیمت مرغ در بازار را در خبر قیمت مرغ گرم بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    فقط میتونم بگم واگذارشون میکنیم به خدا واماما ..که خیلی لا نمیتونن یک کیلوگوشت بخرن شرمنده خانواده میشن جواب آه اینارو کی میده؟؟

    • ناشناس

      واگذارشون میکنی به امام ها؟ تا وقتی امثال شما با این تفکر توی این کشور دارن زندگی میکنن، حالا حالاها وضع همینه.

  • ناشناس

    سلام خدمت دوستان عزیز، من به عنوان یه مرغدار با همین قیمت ۲۶ هزار تومن هم دارم ضرر میکنم، شما حساب کنید الان دان آماده هرکیلو شده نزدیک ۱۲ هزار تومن سه ماه پیش دان رو ۳ هزار تومن بود، هر مرغ تو بدترین حالت اگه کم بخوره ۵.۵ کیلو دان میخوره، حالا بنظرتون مرغ چجوری ارزون باشه؟ اون بدبختی که مرغداری داره چجوری به تولیدش ادامه بده؟ از اون طرف اون بدبختی که کارگره چجوری مرغ با این قیمت بخره؟
    آقایون مسوول شما باید جواب گو باشید، چرا وقتی قیمت نهاده رو نمیتونید ثابت نگه دارید تهدید میکنید از ترکیه مرغ وارد میکنیم؟ بجای وارد کردن مرغ عرضه دارید نهاده وارد کنید که هم مرغدار ضرر نکنه هم قشر کم درآمد(۹۹.۹۹۹کل کشور) بتونن شرمنده خانوادشون نباشن، نباید یکجانبه به موضوعات نگاه کنید

  • محمد

    مرغ امروز 27/7 مرغ تو اصفهان ب کیلو 31هزار تومن رسیدهههههههه
    خداوکیلی بسه دیگه مردم سرویس شدن

    • ناشناس

      وای خدا خودش کمک کنه

  • بی نامم

    چ اشفته بازاریه.. مرغ گم میشه. خوب کجا مبره شماها ک همو میشناسین دستتون تو یه کاسه هست. کجا گم میشه.. بنظرم گم نمیشه میره تو فریزرای خودشون. چندصدکیلوشم میفرستم برای کشور دوست و برادر.

    • مهدی رحمتی

      صادرات میشه
      قیمت میوجات گوجه فرنگی دو هزاری شده شش هزار هفتصد تمام فشارها روی مردم گفتند آمریکا هیچ غلطی نمی کتد

  • ناشناس

    واقعا برای این دولت متاسفم که تو هشت سال اینقدررونق اقتصادی ایجادکرد

  • ناشناس

    مرغ ۳۸تومن

  • ناشناس

    مردم اگه مردم باشه مرغ نخورن که نمیمیرن نگیرن تا گند بگیره بلکه ارزون بشه

  • خنده اجباری

    چ بگویم که نگفتنش بهتراست

  • فاطمه

    واقعا مسولین باید جوابگو باشن ازیه طرف میگن مردم نیان بیرون کروناس از یه طرف همه چیو گرون میکنن…اون کارگری ک نداره با این اوضاع گرونی چطور نیاد بیرون بزاره بچه هاش از گشنگی بمیرن …خدا ب کمرتون بزنه ایشالله

  • فاطمه

    ازیه طرف میگن کروناس نیاین بیرون از یه طرف همه چیو گرون میکنن اون کارگری که نداره چی چطور نیاد بیرون باید بشینه نگاه کنه بچه هاش از گشنگی بمیرن