کد مطلب: ۳۴۶۶۵۸

چرا پس از ۱۰۰ روز سکه گران شد؟

چرا پس از 100 روز سکه گران شد؟

روز گذشته در بازار طلا و سکه، هر قطعه سکه تمام طرح جدید 4 میلیون و 34 هزار تومان و سکه تمام طرح قدیم 3 میلیون و 907 هزار تومان قیمت خورد.

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت سکه پس از 100 روز دوباره به کانال قیمتی 4 میلیون تومان صعود کرد. پس از فرونشست التهابات ارزی و آرام گرفتن دلار در کانال 10 هزار تومان، سکه نیز که در روزهای اوج خود از نیمه کانال 5 میلیون تومان هم گذشته بود برای مدت بیش از سه ماه در کانال 3 میلیونی باقی ماند.

آخرین بار در روز 22 آبان ماه بود که سکه طعم 4 میلیونی را چشید و تا روز نخست بهمن ماه به این کانال صعود نکرد. اما در اولین روز بهمن سکه تمام بهارآزادی طرح جدید برای ساعاتی به بالای 4 میلیون تومان رسید. هر چند قیمت پایانی این روز زیر 3 میلیون تومان بسته شد، ولی دیروز سکه به‌طور رسمی وارد کانال 4 میلیون تومان شد و در آن باقی ماند.

حال باید دید که چرا پس از حدود سه ماه و 10 روز دوباره سکه یک کانال بالا رفته است.

چرا سکه گران شد؟

دراین زمینه محمد کشتی آرای عضو اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌و‌گو با «ایران» مهمترین دلایل رشد قیمت طلا و سکه را برشمرد. به گفته وی در حالی که از ابتدای هفته اونس جهانی طلا نوسان بسیار کمی در حد یک دلار داشته و در برخی روزها افت داشته است ولی رشد نرخ ارز باعث شد تا قیمت‌ها در بازار طلا و سکه افزایش یابد. وی ادامه داد: تأثیر رشد نرخ ارز بر قیمت سکه و طلا باعث ایجاد یک جو هیجانی در بازار شد و برخی با این هدف که قیمت‌ها در آینده دوباره افزایشی خواهد شد اقدام به خرید سکه کردند که همین تقاضای جدید بازهم به رشد بیشتر قیمت سکه کمک کرد.

کشتی آرای همچنین اظهارکرد: عامل دیگری که باعث رشد قیمت‌ها در بازار طلا و سکه شد تغییر محاسبه نرخ‌های سود بانکی بود. از اول بهمن ماه براساس بخشنامه بانک مرکری نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت از روز شمار به ماه شمار تغییر کرد و این موضوع باعث شد تا بخشی از نقدینگی از بانک‌ها به سمت بازار طلا و سکه سرازیر شود.

به گفته وی برهمین اساس در یک هفته گذشته قیمت سکه تمام 250 هزار تومان رشد کرده است. صبح دیروز نیز قیمت این کالا به 4 میلیون و 150 هزار تومان هم رسید که در ادامه 70 هزار تومان افت کرد.

وی با اشاره به این که رشد تقاضا در بازار سکه و طلا باعث رشد حباب شد گفت: اول هفته جاری حباب قیمتی سکه تمام بهار آزادی 380 هزار تومان بود که این حباب روز گذشته به 470 هزار تومان رسید که رشد 90 هزار تومانی را نشان می‌دهد.

این عضو اتحادیه طلا ادامه داد: در بازار طلا نیز هر گرم طلای 18 عیار از 340 هزار تومان ابتدای هفته جاری به 373 هزار تومان رسید که در پایان فعالیت بازار به 363 هزار تومان رسید.

وی توضیح داد: در هفته‌های گذشته میان عرضه و تقاضا در بازار طلا و سکه تعادل برقرار بود ولی ورود نقدینگی و تقاضای جدید باعث برهم خوردن این تعادل شده است.

کشتی آرای در پایان در پاسخ به این سؤال که وضعیت بازار طلا و سکه را در آستانه عید نوروز چگونه پیش‌بینی می‌کنید افزود: با توجه به تحولاتی که در سرعت انتقال اطلاعات و اخبار ایجاد شده است دیگر زمان پیش بینی بازار طلا گذشته است چرا که انتشار هر خبر اقتصادی یا سیاسی به سرعت می‌تواند روی قیمت‌ها تأثیر بگذارد.

قیمت‌ها در بازار دیروز

روزگذشته در بازار طلا و سکه، هر قطعه سکه تمام طرح جدید 4 میلیون و 34 هزار تومان و سکه تمام طرح قدیم 3 میلیون و 907 هزار تومان قیمت خورد. نیم سکه و ربع سکه هم به ترتیب 2 میلیون و 84 هزار تومان و یک میلیون و 256 هزار تومان قیمت‌گذاری شد. در بازار طلا هم هر گرم طلای 18 به 371 هزار و 690 تومان رسید.

در بازار ارز نیز قیمت دلار 11 هزار و 625 تومان و قیمت یورو 13 هزار و 280 تومان شد. همچنین پوند 15 هزار تومان و درهم به 3 هزار و 166 تومان رسید.

منبع: روزنامه ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.