خبر مهم:

کد مطلب: ۱۱۴۸۱

چه چیز مانع کاهش قیمت ارز شد؟ / آیا دلار ارزانتر خواهد شد؟

چه چیز مانع کاهش قیمت ارز شد؟ / آیا دلار ارزانتر خواهد شد؟

گمانه زنی ها در خصوص مانع اصلی کاهش قیمت دلار بانک مرکزی را برآن داشت تا با ارائه توضیحاتی عوامل کاهش یا افزایش نرخ ارز را پس از اعلام خبر توافق هسته ای تشریح کند. پس از پایان مذاکرات و انتشار خبر توافق هسته ای ایران و کشورهای 1+5 ، روز گذشته قیمت ارز دچار

گمانه زنی ها در خصوص مانع اصلی کاهش قیمت دلار بانک مرکزی را برآن داشت تا با ارائه توضیحاتی عوامل کاهش یا افزایش نرخ ارز را پس از اعلام خبر توافق هسته ای تشریح کند.

پس از پایان مذاکرات و انتشار خبر توافق هسته ای ایران و کشورهای 1+5 ، روز گذشته قیمت ارز دچار نوسانات لحظه ای شد که این نوسانات تحلیل های مختلفی را از سوی مردم به دنبال داشت.

برخی از مخاطبان کاهش قیمت را ادامه دار دانسته و امید به کاهش قیمت آن تا سطح قبل از افزایش تاریخی قیمت ارز داشتند. اما برخی دیگر معتقد بودند بانک مرکزی اجازه کاهش نرخ ارز به زیر 3100 تومان را نخواهد داد.

این گمانه زنی ها باعث شد بانک مرکزی برای روشن شدن افکار عمومی در خصوص عملکرد و دخالت این بانک در کاهش یا افزایش نرخ ارز، توضیحات صمد کریمی، مدیر صادرات بانک مرکزی را منتشر کند که در ادامه می خوانید:

نوسانات دو روز اخیر بازار ارز سبب شده شایعاتی درباره تغییر رفتار بانک مرکزی در این بازار شکل بگیرد.این شایعات تا چه حد صحیح است؟
در عین حال که توافق در مذاکرات هسته‌ای دستاورد بزرگی محسوب می‌شود، مع الوصف برای آن که آثار واقعی این توافق بر متغیرهای اقتصادی و بازارهای عمده قابل مشاهده باشد، نیاز به زمان است. در حقیقت، این توافق بر متغیرهای بنیادین، الگوهای تولیدی و روابط تجاری که متغیرهای بلندمدت تعیین کننده نرخ ارز در اقتصاد هستند، آثاری دارد که به لحاظ ساختاری بودن این متغیرها،‌ طی ماه‌های آتی و به تدریج قابل ارزیابی و مشاهده خواهد بود.

در نتیجه تغییرات نرخ ارز و نوسانات آن طی دو روز اخیر عمدتاً ناشی از رفتارهای هیجانی برخی از فعالان اقتصادی است که در راستای اخبار انتشار یافته، انتظارات شکل گرفته از ماه‌ها قبل و به امید کسب منفعت‌های سفته‌بازانه، مبادلات کوتاه‌مدتی را در بازار ارز شکل می‌دهند و موجب نوسانات نرخ ارز می‌شوند.

بر این اساس آیا شما انتظار دارید طی روزهای آتی از میزان نوسانات بازار ارز کاسته شود؟
قطعاً همین‌گونه خواهد بود. عمده تحولات دو روز اخیر در بازار ارز و حتی طلا، ناشی از تصورات و انتظارات خاص برخی از عاملین اقتصادی است که به دلیل عدم حمایت از سوی متغیرهای بنیادین اقتصاد، در میان مدت پایدار نخواهد بود. این موج هیجانات خیلی سریع پایان می‌یابد و انتظار داریم ثبات و آرامش به سرعت به بازار ارز بازگردد.

رویکرد بانک مرکزی در این خصوص چیست؟
بانک مرکزی همچون همیشه، حامی مکانیزم طبیعی بازار ارز و اقتضائات اقتصاد کلان است و این نوسانات را نیز جزئی از رفتار طبیعی بازار برای تخلیه هیجانات ناشی از اخبار هسته‌ای می‌داند. همان گونه که گفته شد، زمینه برای تداوم فعالیت‌های سفته‌بازانه در این بازار فراهم نیست و با فروکش کردن این هیجانات، بازار ارز خیلی زود به مسیر پایدار و تعادلی خود بازخواهد گشت.

خبرآنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.