کد مطلب: ۵۳۶۵۲۴

نایب‌رئیس جبهه اصلاحات:

کاندیدای جبهه اصلاحات مشخص نشده است

کاندیدای جبهه اصلاحات مشخص نشده است

نایب‌رئیس جبهه اصلاحات گفت: تصمیمی درباره معرفی کاندیدای جبهه اصلاحات گرفته نشده است و در مرحله مقدماتی و ارزیابی برنامه‌ها هستیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حسین کمالی، نایب‌رئیس جبهه اصلاحات درباره فهرست این جبهه برای انتخابات ریاست جمهوری افزود: تقریبا هنوز هیچ تصمیم‌گیری درباره اسامی افراد و شخصیت‌هایی که در صحنه حضور پیدا می‌کنند، نشده است. البته بناست درباره جبهه اصلاحات سخنگوی جبهه خانم منصوری صحبت کند و سایر دوستان گفتگویی نکنند و ایشان درباره هر تصمیمی توضیح دهند. به‌طور کلی احزاب و گروه‌ها شخصیت‌هایی را که فکر می‌کنند دارای توانایی اداره کشور هستند به عنوان نامزد به جبهه معرفی کرده‌اند.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر ۱۴ نفر مطرح شده اند که برنامه‌های توسط اعضای جبهه مورد بررسی قرار می‌گیرد. اعضایی که معرفی شده اند؛ برنامه‌های خود را ارائه می‌دهند. بعد از اینکه احزاب و گروه‌ها برنامه‌ها را شنیدند؛ در آن مقطع رای‌گیری می‌شود و کسانی که رای بیشتری داشته باشند، طبیعتا به عنوان کاندیدای مجموعه اصلاحات معرفی خواهند شد.

وی در پاسخ به این سوال که چه زمانی نامزد نهایی جبهه اصلاحات معرفی خواهد شد افزود: شرایط به گونه‌ای است که هنوز تصمیم دقیقی راجع به هیچ کدام از اشخاص گرفته نشده است. اول باید برنامه‌ها مشخص شده و بعد اشخاص انتخاب و معرفی شوند. درباره معرفی کاندیدا؛ قبل یا بعد از بررسی‌هایی که برگزارکنندگان انتخابات انجام می‌دهند بعدا تصمیم‌گیری خواهد شد.

کمالی افزود: در حال حاضر در مرحله مقدماتی ارزیابی و بررسی برنامه‌ها هستیم. هنوز هیچ فردی انتخاب نشده است، فقط احزاب و گروه‌ها افرادی را معرفی کرده و پیشنهاداتی داده اند تا مورد بررسی قرار بگیرند و نظراتشان شنیده شود. اگر مورد قبول جمع قرار گرفتند معرفی خواهند شد.

میزان رای‌آوری کاندیدایی که قرار است معرفی شود، اهمیت دارد

دبیرکل حزب اسلامی کار درباره پالایش کاندیدا در جبهه اصلاحات گفت: پالایش به آن معنا که دیگران انجام می‌دهند> نداریم. در حقیقت برنامه‌ها را بررسی می‌کنیم و بعد هم میزان رای آوری کاندیدایی که قرار است معرفی شود، اهمیت دارد که چقدر مورد پذیرش جامعه است.

وی افزود: در آن صورت شخصی را معرفی کرده تا به عنوان کاندیدای اصلاح‌طلبان در معرض آرای عمومی قرار گیرد.

کمالی درباره معرفی احتمالی چهره‌ای از جریان اعتدالی (مشخصا آقای لاریجانی) از سوی جبهه اصلاحات هم گفت: در صحنه سیاسی ما یک رفتار منطقی و درستی صورت نمی‌گیرد، اصولاً رفتار‌ها خیلی خشن و غیر منطقی است و در چارچوب‌های علمی و علوم سیاسی قابل تفسیر نیست.

وی افزود: مثلا فرض کنید وقتی بحث رفراندوم را مطرح می‌کنید؛ عده‌ای فکر می‌کنند که قرار است از کار وحشتناکی صورت بگیرد یا وقتی می‌گوییم؛ قرار است یک نظرسنجی صورت بگیرد برخی فکر می‌کنند که یه تهدید یا اهانت است یا وقتی که بحث می‌کنیم که باید با گروه دیگری ائتلاف صورت بگیرد، همه نگران می‌شوند.

کمالی گفت:، زیرا طرف مقابل به شکل منطقی ائتلاف یا همکاری را تجزیه و تحلیل نمی‌کند و سوءاستفاده یا بهره‌برداری غیرمنطقی از این رفتار‌ها را آغاز می‌کند.

وی افزود: البته این رفتار‌ها می‌تواند در چارچوب منافع ملی صورت بگیرد. یعنی شما با هر جمعیتی می‌توانید برای اداره بهتر کشور وارد گفتگو شوید. اولا؛ اساس انتخابات باید بر اساس برنامه و نه بر اساس چهره‌ها یا فشار یا گفتگو‌های غیر منطقی باشد.

دبیرکل حزب اسلامی کار ادامه داد: انتخابات باید بر اساس یک برنامه باشد و کاندیدا برنامه به مردم ارائه دهد؛ تا آن‌ها هم بر اساس مبانی توسعه انسانی حق انتخاب داشته باشند و انتخاب کنند که کدام برنامه می‌خواهد، اجرا شود.

وی افزود: اگر بر این معنا جلو برویم که برنامه‌هایی با هم قابل تلفیق بود و کسانی که برنامه‌ریز هستند توانستند با هم بنشینند و تفاهم کنند که چطور کشور اداره شود؛ هر مجموعه با مجموعه دیگری می‌تواند گفتگو کند.

نایب‌رئیس جبهه اصلاحات گفت: در دوره قبل اصلاح‌طلبان به علت شرایطی که به وجود آمد و کاندیدای اصلی آن‌ها رد صلاحیت شد؛ در شرایطی قرار گرفتند تا از یک اصولگرای معتدل و میانه رو حمایت کنند.

وی افزود: حالا این اصولگرای معتدل و میانه رو؛ از لحاظ سیاست خارجی یک دستاورد‌های داشت که با موانعی مواجه شد، ولی از نظر من مسائل داخلی و مدیریتی شاید با مشکلاتی مواجه شد، ولی طرف مقابل کاملا غیرمنصفانه تمام عملکرد‌ها را متوجه حامیان دولت اصولگرا کرد. با این رفتار شرایطی را به وجود آورد که اصلاح‌طلبان احساس کردند که در این زمینه نباید با کسان دیگری نزدیک شوند چرا که هزینه‌های عمل کرد‌های بعدی آن‌ها را هم باید بپذیرند.

کمالی همچنین گفت: در رفتار‌های سیاسی بین المللی مرسوم؛ هرگونه ائتلاف، گفتگو، وحدت و با هم کار کردن و با هم برنامه دادن یک اتفاق متداول و یا نظرسنجی یا اظهارنظر‌های که صورت می‌گیرد در رابطه با هر موضوعی متداول است. اما در ایران یک مقدار این مسائل به صورت تابو در آمده است و به صورت چالش با نظام تلقی می‌شود که در حقیقت چنین نیست.

وی افزود: باید بپذیریم که مردم حق انتخاب دارند و باید شرایطی را به وجود آوریم که تا مردم با دلگرمی در صحنه انتخابات حضور پیدا کنند.

هنوز شعاری انتخاب نکرده ایم

نایب‌رئیس جبهه اصلاحات درباره شعار انتخاباتی این جبهه هم گفت: هنوز شعاری انتخاب نکرده ایم. باید با اندیشه و فکر مردم و راهشان همراه شویم. حالا هم موضوع را بعضی وقت‌ها که دوستان مان مطرح کرده‌اند تا نگاه اجتماعی داشته باشیم؛ عده‌ای از طرف جریان محافظه کار آن را به عنوان یک توطئه فرض کردند که این‌ها می‌خواهند به سمت مردم بروند.

وی افزود: اساس کار مردم هستند؛ معلوم است که همه اصلاح طلبان و اصول گرایان باید به سمت مردم بروند. همه باید در خدمت مردم باشیم. نیامده ایم تا برای خودمان کار کنیم. باید در خدمت مردم باشیم؛ بنابراین اینکه نگاه‌مان به مردم و خواسته‌های و مشکلات آن‌ها باشد طبیعی است و امری بدیهی به شمار می‌رود و باید همه به آن توجه داشته باشند.

کمالی درباره مهمترین چالش کشور گفت: هم در سیاست خارجی دچار مشکل هستیم و هم در مسائل داخلی و مدیریتی مسائل اقتصادی مشکل داریم. این مشکلات هم مربوط به این دولت یا دولت و حتی آن یکی دولت بر نمی‌گردد. کلان این مشکلات به شرایط موجود ما در جهان و به سیاست‌هایی که در اتخاذ کرده و به شعار‌هایی که از ابتدای کار تا به امروز داده ایم؛ بر می‌گردد.

دبیرکل حزب اسلامی کار افزود: وقتی می‌خواهیم سیاست مستقل داشته باشیم و نه به آن معنا می‌خواهیم با غربی‌ها باشیم و نه با شرقی‌ها؛ بلکه می‌خواهیم روی پای خود بایستیم، طبیعتا باید هزینه‌های آن را پرداخت کنیم. وقتی در سازمان ملل زیر مجموعه ماده ۷ قرار می‌گیریم؛ یعنی هیچ کسی از ما حمایت نکرده است که ما در این شرایط قرار گرفته ایم و این تحریم‌های بسیار سخت و سنگین و مورد تایید جامعه بین‌المللی در قبال ما اجرا شده است.

پاکستان در شرایط ما قرار نگرفت به خاطر این که چین و روسیه از حق وتو استفاده کردند

وی گفت: ما در حقیقت در شرایطی قرار گرفته ایم که بدترین و سخت‌ترین تهاجم‌ها در کشور مان صورت گرفته است؛ بنابراین کسانی که به عنوان متحدمان باشد در سطح بین‌المللی نداشته‌ایم. درباره پاکستان هم این مسائل مطرح شد، ولی پاکستان را در شرایط ما قرار نگرفت به خاطر این که چین و روسیه از حق وتو خودشان استفاده کردند، ولی درباره ایران این اتفاق نیفتاد و ما در بدترین شرایط قرار گرفتیم.

کمالی افزود: به نظر می‌رسد در این بحث باید مقداری نگاه واقع گرایانه تری داشته باشیم، باید مسائل و مشکلات را با سایر کشور‌های دنیا حل و فصل کنیم. بنشینیم گفتگو کنیم. در فرهنگ شیعه از شمر و یزید بدتر نداریم، از امام حسین هم مظلوم‌تر و شجاع‌تر هم نداریم، ولی می‌بینیم که گفتگو صورت می‌گیرد هرچند که مواضع آن‌ها را نمی‌پذیرند.

وی گفت: سال‌هاست حتی از گفتگو کردن پرهیز کرده ایم. این روش‌هایی که انتخاب می‌کنیم هزینه‌هایی دارد و این هزینه‌ها مشکلاتی را به دنبال دارد. مسائل اقتصادی به مسائل سیاسی وصل است و مسائل سیاسی به قدرت نظامی وصل است. همه این‌ها با همدیگر به نوعی در ارتباط با هم هستند و فکر می‌کنم بر هم اثر دارند و همه موارد را باید به صورت همزمان پیش برد.

کمالی افزود: باید به یک توسعه متوازن هم در بخش سیاسی؛ اقتصادی؛ اقتصادی اجتماعی و فرهنگی فکر کنیم و برنامه توسعه را جلو ببریم. این برنامه توسعه در انتخابات باید مورد نظر همه قرار گیرد.

نایب‌رئیس جبهه اصلاحات درباره برنامه‌های این جبهه برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم گفت: برنامه‌های خود را در دوره‌های قبل داده‌ایم و الان هم با برنامه در انتخابات حضور پیدا می‌کنیم. گرچه دوستان ما کسانی که به عنوان رقیب شناخته می‌شوند هیچ وقت برنامه دیگری ارائه نکرده اند. البته من بحث انتخابات و شرکت در آن را یک مسابقه در خیرات می‌بینم. یعنی فرضم بر این است که همه با نیت خیر می‌آیند برای اینکه به کشورشان خدمت کنند و کمک کنند تا مشکلات حل شود با یک چنین نگاهی من آن را مسابقه در خیرات که قرآن بر آن تاکید می‌کند می‌دانم؛ اما رفتار و عملکرد ما هم باید مبین بر همین باشد.

چالش اقتصادما این است که غیر رقابتی و غیر مزیتی است

وی افزود: به نظر می‌رسد که ما اصلاح ساختار اقتصادی را به این معنا که اقتصادی بر اساس رقابت و مزیت و تخصص شکل دهیم و کار را بر این اساس جلو ببریم باید در دستور کار دولت قرار بگیرد. ابتدای کار به دولت فعلی هم این پیشنهاد را دادم و برنامه‌های اقتصادی را بیان کردم، منتهی علاقمندی نشان ندادند. دولت‌های قبلی هم در این زمینه خیلی توجه نکردند. در حقیقت چالش اقتصادما این است که غیر رقابتی و غیر مزیتی است و بر تخصص‌های ملی هم تکیه نکرده‌ایم.

کمالی درباره فهرست جبهه اصلاحات برای شرکت در انتخابات ۱۴۰۰ هم گفت: این موضوع هم در حال بررسی است. تعداد زیادی از شخصیت‌هایی که در شورای شهر قبلی بودند ثبت نام نکردند و تعدادی هم که ثبت نام کرده اند بیشترشان رد صلاحیت شده اند. وقتی می‌خواهیم همه مردم پای صندوق رای بیایند باید شرایطی را به وجود آوریم تا نمایندگانی از تفکرات مختلف بتوانند در صحنه حضور یابند و اگر نباشند؛ مردمی که به آن‌ها ها علاقه‌مند یا همفکر هستند طبیعتا در انتخابات حضور پیدا نمی‌کنند و مشارکت پایین می‌آید و این مشارکت پایین درست نقطه مخالف خواسته‌ها و نظرات مقام معظم رهبری است که چندین بار تاکید کردند؛ ما به مشارکت حداکثری و مشارکت منطقی و معقول نیازمندیم.

وی درباره اهمیت حضور حداکثری مردم در انتخابات افزود: مقام معظم رهبری بار‌ها در این زمینه اشاراتی فرمودند که حفظ و تقویت نظام و اینکه نظام از آسیب‌ها به دور بماند در این است که مردم در صحنه باقی بمانند و در انتخابات حضور داشته و مشارکت کنند و رای بدهند تا همه دنیا بفهمند که مردم با این نظام سیاسی حاکم یک رابطه منطقی؛ دوستانه و خوب دارند و مشارکت دارند و حمایت می‌کنند.

مردم نیامده‌اند که فقط نظرات ما را بپذیرند

کمالی افزود: این در صورتی است که مردم هم بتوانند نظرات خود را اعمال کنند. مردم نیامده اند که فقط نظرات ما را بپذیرند یعنی بیایند ببینند مثلا اصولگرا یا اصلاح‌طلب چه می‌گوید. ما باید خود را با نظرات و خواسته‌های مردم همراه کنیم و این چیزی است که در بسیاری از موارد به آن توجه کمتری شده است.

وی تصریح کرد: این نارضایتی که الان وجود دارد و دل نگرانی برای احتمال کاهش حضور مردم در انتخابات؛ به این دلیل است که ما آن همراهی و همدلی را که لازم هست؛ ما که عرض می‌کنم نه به معنای اصلاح طلبان بلکه به معنای عموم کسانی که در صحنه سیاسی حضور دارند؛ توجه کافی را نداشته‌ایم.

نایب‌رئیس جبهه اصلاحات درباره کسانی که قصد تحریم انتخابات را دارند افزود: کسانی که با نظام اسلامی؛ جمهوری اسلامی و انقلاب مشکل دارند طبیعتا سعی می‌کنند هرچه می‌توانند فاصله بین حکومت و مردم را بیشتر کنند و تا مردم را از حکومت ناراضی‌تر شده و به جمعیت خاموش که بعدا جمعیت معترض تبدیل شوند تا نظام آسیب ببیند و به قول آن‌ها سقوط کند.

وی گفت: مجموعه اصلاح‌طلبان با آن جمعیت کلا تفاوت دارند. از یک سال پیش اصلاح‌طلبان همه تلاش خود را کرده‌اند تا صحنه انتخابات حضور داشته باشد. وقتی می‌خواهند حضور داشته باشند یعنی می‌خواهند بیایند و آن چیز‌هایی را که به نظرشان در کل سیستم سیساسی اقتصادی فرهنگی و اجتماعی و زیست محیطی اشکال دارد، اصلاح کنند.

اصلاح طلب‌برانداز نیست

کمالی افزود: وقتی کسی می‌خواهد اصلاح کند یعنی می‌خواهد اصل را نگه دارد، اصل باقی بماند و آن را تقویت کند. کسی که اصلاح‌طلب از هیچ‌گاه برانداز نیست. این‌ها با هم تفاوت دارند. کسانی که با اصلاح‌طلبان مخالفت دارند سعی می‌کنند این‌ها را با هم گره بزنند و به هم وصل کنند و به نوعی بگویند که اصلاح‌طلبان همان برانداز‌ها هستند، چون در جایی آن آدم برانداز آمده و حرفی را زده است که اصلاح‌طلب در جایی زده است. این یک نوع مغلطه در کار است..

دبیر کل حزب اسلامی کار گفت: اگر بخواهیم با برادری مودت دوستی و وحدت کشور را اداره کنیم و در کنار مردم و در خدمت آن‌ها باشیم باید از بعضی گفتگو‌ها و رفتار‌های غیر منطقی و غیر واقعی که همه تشخیص می‌دهیم غلط است، خودداری کنیم.

وی افزود: حتی در سیاست باید تقوا، درستی و راستگویی وجود داشته باشد، بهترین سیاست راستگویی و درستکاری است و اینکه مردم اعتماد کنند. الان اعتماد اجتماعی چقدر وجود دارد؟ اگر اعتماد کم هست به علت خلاف‌های متعدد و پی در پی است که از سیاسیون چه اصولگرا چه اصلاح‌طلب و … سر زده است. اگر می‌خواهیم به سمت یک اعتماد عمومی پیش برویم باید رفتار متفاوتی پیش بگیریم و این اعتماد است که پایه‌های نظام سیاسی را محکم می‌کند.

کمالی در پاسخ به تحریم کنندگان انتخابات ۱۴۰۰ گفت: دو گروه در این جهت تلاش می‌کنند؛ یکی کسانی که سعی می‌کنند با حذف دیگران صحنه را برای خود نگه دارند؛ طبیعتا دیگران را به سمت عدم مشارکت سوق می‌دهند. تحریم‌کنندگان الزاما کسانی نیستند که به کل نظام معترض هستند، بلکه کسانی هم که خودخواهی کرده و فقط سعی می‌کنند خودشان در صحنه حضور پیدا کنند و همه امور را در دست داشته باشند و بقیه نباشند؛ این‌ها هم به نوعی که با کسانی که با کل نظام مشکل دارند و می‌خواهند نظام برپا نباشد، خواسته یا ناخواسته همراه شده‌اند.

نایب‌رئیس جبهه اصلاحات تصریح کرد: بنابراین تحریم کنندگان فقط کسانی نیستند که بیرون نشستند و ضد انقلاب‌اند و با نظام اسلامی مشکل دارند حتی کسانی که در ظاهر با نظام اسلامی همراهند و می‌خواهند از نظام اسلامی دفاع کنند، اما سیاست‌هایی که پیش می‌گیرند سیاست‌هایی است که نهایتا منجر به کاهش مشارکت یا نارضایتی شده یا منجر به این می‌شود که عده‌ای احساس کنند که در حکومت و کشور خود هیچ سهمی و نقشی ندارند این‌ها هم با همان مجموعه خواسته یا ناخواسته همراه و هماهنگ هستند.

آخرین اخبار انتخابات را در صفحه اختصاصی انتخابات پیگیری کنید.

منبع: صداوسیما

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.