کد مطلب: ۶۸۲۸۸۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کاهش ۸ سانتی‌متری فرونشست در اصفهان از نظر علمی ممکن است؟

کاهش ۸ سانتی‌متری فرونشست در اصفهان از نظر علمی ممکن است؟

رئیس مرکز تحقیقات رئیس بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی کشور گفت: «حتی اگر تمام ظرفیت‌های مدیریتی جمع شود تا اقدامی صورت گیرد، ظرف مدت کوتاه دو سال این میزان تغییر را ایجاد نخواهد کرد. چون فرونشست یک پدیده تدریجی است.»

به گزارش تجارت‌نیوز ، فرونشست زمین در کشور به مرحله بحرانی رسیده است. در برخی از شهرها از جمله اصفهان اما وضعیت به مراتب بدتر است.

نه تنها در بافت‌های تاریخی اصفهان که حتی محل سکونت افراد نیز در معرض این پدیده هستند. اخیرا رئیس اداره ترازیابی دقیق، اداره کل زمین سنجی و نقشه برداری سازمان نقشه‌برداری کشور گفت که فرونشست زمین در اصفهان کاهش یافته است.

معصومه آمیغ‌پی در مصاحبه با ایسنا گفت در بازه زمانی سال ۹۵ تا ۹۷ نرخ فرونشست ۱۵ سانتی‌متر بود. اما در بررسی‌های بروزرسانی شده به ۱۱ سانتی‌متر رسیده است.

او گفت که در برخی از مناطق مانند فلاورجان اصفهان تا حدود هشت سانتی متر در سال نرخ فرونشست کاهش داشته است.

این ادعا در حالی است که در سال‌های اخیر فرونشست نمود بیشتری در زندگی ساکنان اصفهان پیدا کرد و کارشناسان نیز از افزایش این پدیده می‌گفتند. به طور کلی فرونشست زمین با افت سطح آب زیرزمینی اتفاق می‌افتد.

رئیس مرکز تحقیقات رئیس بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی کشور در یک برنامه لایو اینستاگرامی به این ادعا پاسخ داد.

رد ادعای کاهش فرونشست در اصفهان

علی بیت‌اللهی گفت: «اقدام خاصی در اصفهان صورت نگرفته است. علاوه بر آن رودخانه زاینده رود که سهم حداقل ۵۰ درصدی در تغذیه آبخوان اصفهان دارد، کاملا خشک است. برداشت به دلیل کاهش بارندگی از چاه‌های آب نیز ادامه دارد.»

او ادامه داد: «اقدام ویژه و ممتازی در جهت تغذیه آبخوان صورت نگرفته است که بتوانیم امیدوار باشیم در دو سال نرخ فرونشست زمین کمتر شود. آن هم با یک عدد بسیار عجیب هفت سانتی متری که معادل ۵۰ درصد فرونشست میانگین سالانه است. این ادعا در این حد غیرقابل باور است که بگوییم دریاچه ارومیه که به طور متوسط در سال‌های اخیر ۴۰ تا ۶۰ سانتی‌متر از ارتفاعش کم می‌شود، هفت متر بالا آمده است.»

بیت‌اللهی گفت: «چنین صحبت‌هایی مردم را قانع نمی‌کند چون اثرات فرونشست زمین را می‌بینند. بهتر است که اقدامات محسوس را بگوییم. یکی از مهم‌ترین اقدامات تغذیه آبخوان از طریق زاینده‌رود و تغذیه مصنوعی است. راه دیگر کاهش برداشت از چاه و اصلاح شیوه کشاورزی است.»

کاهش فرونشست بدون اقدام خاصی ممکن نیست

اما آیا از نظر علمی امکان‌پذیر است که در دو سال، هفت یا هشت سانتی‌متر از نرخ فرونشست زمین کم شود؟

بیت‌اللهی در این مورد گفت: «چنین چیزی اصلا امکان‌پذیر نیست. آن هم بدون اینکه اقدام خاصی صورت بگیرد. حتی اگر تمام ظرفیت‌های مدیریتی جمع شود تا اقدامی صورت گیرد، ظرف مدت کوتاه دو سال این میزان تغییر را ایجاد نخواهد کرد. چون فرونشست یک پدیده تدریجی است.»

او گفت که این پدیده قابل کنترل است. همانطور که در کشورهای دیگر از جمله ژاپن آن را کنترل کردند. فقط باید اقدامات لازم را انجام دهیم.

جبران یک سانتی‌متر فرونشست چقدر آب می‌خواهد؟

رئیس مرکز تحقیقات رئیس بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی کشور گفت: «به طور میانگین در اغلب مناطق معادل یک متر افت آب، حدود یک سانتی‌متر فرونشست را باید انتظار داشته باشیم. برعکس ماجرا هم این است. یعنی برای اینکه یک سانتی‌متر از این پدیده را کاهش دهیم باید یک متر سطح آب زیرزمینی را بالا بیاوریم.»

او ادامه داد: «اگر بخواهیم در دشت اصفهان دو سانتی‌متر فرونشست زمین را جبران دهیم (یا دو متر سطح آب زیرزمینی را بالا بیاوریم) باید حدود دو میلیارد و نیم متر مکعب آب به آبخوان تزریق شود.»

بیت‌اللهی گفت: «مصرف سالانه آب در اصفهان حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون متر مکعب است. یعنی پنج برابر این مصرف باید آب به آبخوان تزریق شود تا بتوانیم دو سانتی‌متر فرونشست زمین را کاهش داد.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    شایعه برای مخفی کردن مشکل و واقعیت موجود کار همیشگی

  • حمید

    عدم احترام به حقابه تالابها و رودخانه ها.محصور کردن رودها در مرزهای من در آوردی شهر و استان و کشور.در لوله کردن رودخانه ها همگی باعث خشکسالی و تغییر اقلیم و خالی شدن سفره های زیر زمینی میشود.بخصوص تالاب گاوخونی که در ۵ استان تغذیه کننده چاهها و قناتها بود و خشکی ان یعنی ریزگردهای سرطانزا تا شعاع ۵۰۰ کیلومتر.. خشم طبیعت قوم و استان نمیشناسد و نگاهی ملی و دلسوزانه میطلبد