کد مطلب: ۳۵۸۹۲۸

عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز:

کاهش قیمت مسکن در سال ۹۸ محتمل است / لزوم تخصیص تسهیلات ساخت مسکن به انبوه‌سازان

کاهش قیمت مسکن در سال 98 محتمل است / لزوم تخصیص تسهیلات ساخت مسکن به انبوه‌سازان

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: معتقدم تخصیص عمده تسهیلات ساخت مسکن به انبوه‌سازان و تعاونی‌ها مسکن بسیار بهینه‌تر است، اما به شرطی که نظارت دستگاه‌های مربوطه در زمان ساخت و ساز به منظور ساخت واحدهای مسکونی مقاوم به صورت جدی و مدون وجود داشته باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طبق آخرین آمار بانک مرکزی سرعت رشد حجم نقدینگی به ۲۱٫۱ درصد رسیده است که به ‌گفته کارشناسان اقتصادی، اگر سرعت رشد حجم نقدینگی با نرخ‌های بالا به همین منوال ادامه پیدا کند، فشار بر روی قیمت‌ها چون قیمت مسکن ادامه‌دار خواهد بود و نمی‌توان سقفی برای گرانی قیمت خانه در سال جدید تعیین کرد.

اما برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که رشد ۹۰ تا ۱۰۰ درصدی قیمت مسکن طی سال جاری با نرخ دلار ۷ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۸ هزار تومان بوده است، به همین جهت اگر قیمت دلار در بازار آزاد نیز کاهش پیدا کند، قیمت مسکن در سال ۹۸ ثابت باقی خواهد ماند و چنانچه قیمت دلار در بازار آزاد مجدد رشد پیدا کند، با توجه به کاهش چشمگیر قدرت خرید مردم، بخش مسکن بیشتر از این مقدار کشش برای رشد قیمتی نخواهد داشت.

سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا قیمت مسکن در سال ۹۸ افزایش پیدا می‌کند؟

حسین هاشمی تختی‌نژاد، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: کمیسیون عمران مجلس با همکاری وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خواهان احیای پروژه مسکن مهر و حل مشکلات موجود در این پروژه است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اعتقاد وزیر جدید راه و شهرسازی به پروژه مسکن مهر، افزود: متاسفانه اواخر دولت دهم و اوایل دولت یازدهم پروژه مسکن مهر رها شد و برای تعاونی‌های مسکن مهر نیز مشکلاتی به وجود آمد که خوشبختانه وزیر راه و شهرسازی اهتمام جدی و مستمر به منظور حل مشکلات و معضلات ایجاد شده در پروژه مسکن مهر دارد.

نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر در مجلس تصریح کرد: علاوه بر لزوم تکمیل پروژه مسکن مهر ضرورت دارد که تسهیلات بیشتری در خصوص تامین مسکن اقشار آسیب‌پذیر و ضعیف جامعه در سال آینده تخصیص شود.

هاشمی افزود: اگر وزارت راه و شهرسازی به صورت جدی و مدون در بخش مسکن فعالیت داشته باشد و مجلس شورای اسلامی هم به دولت کمک کند به نظر می‌رسد که با افزایش قیمت مسکن در سال آینده مواجه نخواهیم شد و حتی اگر اهتمام وزارت راه و شهرسازی جدی و مدون باشد احتمال کاهش قیمت مسکن در سال 98 نیز وجود دارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم تاکید کرد: امیدوارم با تلاش دولت و مجلس فضایی در سال آینده ایجاد شود که اقشار کم‌درآمد جامعه سرپناهی برای خود فراهم کنند.

نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر در مجلس در پاسخ به این سوال که آیا تخصیص تسهیلات ساخت مسکن به افراد بیشتر باعث تولید مسکن می‌شود یا تخصیص تسهیلات ساخت مسکن به شرکت‌های معتبر و متخصص ساختمانی؟ تصریح کرد: بهتر است که تسهیلات ساخت مسکن به انبوه‌سازان تخصیص شود، اما به شرط آنکه نظارت و کنترل جدی و مدونی بر عملکرد انبوه‌سازان صورت گیرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با انتقاد از اینکه بحث مقاوم‌سازی در صنعت ساختمان کشور رعایت نمی‌شود، تاکید کرد: یکی از ایراداتی که تخصیص تسهیلات ساخت مسکن به افراد دارد این است که مقاوم‌سازی در زمان ساخت‌وساز رعایت نمی‌شود، به‌طوری که افراد با کمترین هزینه خواهان ساخت مسکن برای خود هستند.

وی ادامه داد: انبوه‌سازان با هزینه کمتری اما با مقاومت بیشتری ساختمان را احداث می‌کنند، زیرا ابزار و مصالح مورد نیاز ساختمانی را به صورت عمده خریداری کرده که این موضوع باعث می‌شود قیمت تمام‌شده مصالح و ابزارها برای آنها کمتر شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین تخصص و فعالیت شرکت‌های ساختمانی ساخت‌وساز است، در حالی که افراد تخصص عمرانی و ساخت‌وساز ندارند، بنابراین معتقدم چنانچه عمده تسهیلات ساخت مسکن به انبوه‌سازان و تعاونی‌ها مسکن تخصیص شود، بسیار بهینه‌تر است، اما به شرطی که نظارت دستگاه‌های مربوطه در زمان ساخت‌وساز به منظور ساخت واحدهای مسکونی مقاوم به‌صورت جدی و مدون وجود داشته باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رضا

    یک واقعیت وجود داره و آن هم این است که قیمتها خیلی بالاست و توان خرید پایین . پس بايد تعادلی در بازار مسکن وجود داشته باشه تا ادابی در این بازار رخ دهد . قیمتهای بالا نمی تواند درمان این بازار باشد . امیدوارم مسؤولین به این مهم توجه داشته باشند و راهکارها را بر مبنای اصل کاهش هزینه تمام شده مسکن داشته باشند .

  • شهروند

    تا زمانی که سایت‌های اینترنتی در سوداگری بازار مسکن نقش دارند و مبنا قیمت برای مردم قیمت های فضایی این سایت ها است امکان ثبات در بازار مسکن وجود ندارد و ضررش را مصرف کننده واقعی مسکن می پردازد

  • ناشناس

    باسلام دولت یا وزرارت مسکن می بایست نظارت جدی بر املاک وبنگاه ها را هرروز داشته باشن یااگر نمیشود نظارت کرد کلا بنگاهها را پلمپ کنن ویا اینکه در هر منطقه قیمت منطقه ای اعلام شود که بر مبنای ان خرید وفروش شود مگر میشود در مدت چند ماه ملک 4برابر شود واینکه فشار بر روی قشری هست که مستاجر هستند وصاحبخانه ها هیچ انصافی ندارند ومورد بعد اینکه سطح درامد مردم خیلی پایینه چرا مسئولین کاری انجام نمیدن ایا خودشان در جایگاه مردم قرار میدهن .

  • ناشناس

    پس چرا دولت هیچ نظارتی بر روی قیمت ها ندارد مگر میشود هرروز قیمت افزایش داشته باشد قیمت مسکن وگوشت ومرغ وبرنج وموارد دیگر هرروز در حال افزایش قیمت است وهیچ ثباتی در بازار نیست متاسفانه مسئولین هیج اقدامی انجام نمیدهن مگر سطح درامد مردم به نسبت تورم افزایش پیدا میکند …………….. ایران از همه جهات فراوانی هست ولی متاسفانه از این اوضاع سود جویان سو استفاده میکنن توروخدا به فکر این مردم باشید

  • ناشناس

    حدود قیمت مسکن منطقه ای که جدیدا در سایت […]زده شده خیلی دقیق و واقعی نیست و بیشتر باعث بالا رفتن قیمت ها میشود. به نظر میرسه کسانی سودجو قیمت ها رو روزانه بالا میبرن چون نظارت نیست. کی به کیه!