کد مطلب: ۲۸۹۲۴۵

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان مطرح کرد:

کاهش ۳۰ درصدی دبی چشمه علی دامغان

کاهش 30 درصدی دبی چشمه علی دامغان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان با بیان اینکه حجم مخزنی سد دامغان از نصف هم کمتر شده است، گفت: حجم مخزنی سد شهید شاهچراغی دامغان به 9.83 میلیون متر مکعب رسیده است.

ایرج حیدریان افزود: ظرفیت سد شهید شاهچراغی دامغان بالغ بر 21 میلیوت متر مکعب است که در حال حاضر با خشکسالی اخیر و کمبود بارشها و نزولات جوی و اضافه برداشت‌های غیرمجاز حجم فعلی این سد نصف شده است و با کاهش بالغ بر 50 درصدی به میزان 10.01 میلیون متر مکعب رسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز،حیدریان اضافه کرد: این در حالی است که حجم مخزنی سد شهید شاهچراغی دامغان از به کمتر از یک دوم ظرفیت کلی این سد(21 میلیون متر مکعب) رسیده است و در حال حاضر حدود 9.83 میلیون متر مکعب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان ادامه داد: سد مخزنی شهید شاهچراغی دامغان به عنوان اصلی ترین منبع آب بخش کشاورزی و شرب شهرستان دامغان محسوب می شود، عملیات ساخت سد مخزنی شهید شاهچراغی دامغان در سال 1380 آغاز شد و در سال 1384 به پایان رسید، آبگیری از سد دامغان در سال 1385 آغاز شد و این سد، برای اولین بار در سال 1391 سر ریز شد.

حیدریان تصریح کرد: آب سد دامغان از دو منبع اصلی چشمه علی دامغان و نهر کبیر دامغان تأمین می شود، که در سالجاری با کاهش 30 درصدی دبی مواجه شده اند، میزان دبی چشمه علی دامغان در سال گذشته 560 لیتر بر ثانیه بوده است که در سالجاری با کاهش حدود 30 درصدی به 400 لیتر بر ثانیه رسیده است.

وی افزود: میزان آورد رودخانه نهر کبیر دامغان یا رودخانه چشمه علی دامغان نیز از 17 میلیون متر مکعب در سال گذشته، به 12 میلیون متر مکعب در سالجاری کاهش پیدا کرده و میزان آبدهی این رودخانه در سالجاری 315 لیتر بر ثانیه کاهش پیدا کرده است.

منبع:ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.