خبر مهم:

کد مطلب: ۶۲۷۸۸۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کدام کشورها می‌توانند گاز اروپا را تامین کنند؟

کدام کشورها می‌توانند گاز اروپا را تامین کنند؟

با اعلام خطر کاخ سفید از احتمال وقوع حمله روسیه به اوکراین، حالا نگرانی‌ها از شروع جنگ میان این دو کشور بیشتر شده است. اما در صورتی که روسیه حمله نظامی به اوکراین را آغاز کند، اتحادیه اروپا از کدام کشورها گاز مورد نیاز خود را تامین می‌کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، تنش‌های میان روسیه و اوکراین به حدی رسیده که برخی از کشورها به شهروندان‌شان که مقیم اوکراین‌اند، هشدار دادند هرچه سریع‌تر این کشور را ترک کنند. کاخ سفید هم اعلام کرده که ممکن است همین چهارشنبه، روسیه به اوکراین حمله کند.

اما اگر روسیه تصمیم به حمله نظامی به اوکراین بگیرد اروپا چگونه گاز مورد نیازش را تامین می‌کند؟

روسیه حدود ۴۰ درصد از نیاز گازی اروپا را تامین می‌کند. با وجود این که اتحادیه اروپا بارها به دنبال راهکاری برای کاهش وابستگی در تامین انرژی خود به روسیه بوده، اما تاکنون موفق نشده است.

اتحادیه اروپا دو راه برای تامین انرژی خود دارد؛ یا باید تن به وابستگی دهد و گاز مورد نیاز خود را با هزینه کمتر و از طریق خط لوله وارد کند یا از محموله‌های میعانات گازی فشرده که از طریق کشتی‌ منتقل می‌شود استفاده کند.

تامین انرژی با استفاده از محموله‌های فشرده گاز و از طریق دریا، باعث دسترسی اروپا به تولیدکنندگان بیشتری می‌شود اما هزینه‌های بیشتری هم می‌تراشد.

احداث خط لوله و جابه‌جایی انرژی از طریق لوله‌کشی راه ساده‌تر و کم‌هزینه‌تری است اما این روش، حالا اروپا را به دردسر انداخته و روسیه هر لحظه ممکن است جریان انتقال گاز به اروپا را منهدم کند.

ایران می‌تواند به اروپا گاز صادر کند؟

ایران خط لوله مستقیم به اروپا ندارد اما در صورت لغو تحریم‌ها، می‌تواند گاز فشرده شده خود را از طریق کشتی به اروپا بفرستد.

البته سایت خبری تحلیلی اویل پرایس قبلا ادعا کرده بود بنا بر قرارداد ۲۰ ساله ایران و روسیه این کشور می‌تواند بر فروش گاز ایران کنترل داشته باشد. یعنی طبق یکی از مفاد قرارداد ۲۰ ساله با روسیه، ایران پذیرفته که روسیه بر بازار گازش احاطه داشته باشد.

اما این طور که به نظر می‌رسد و طبق گزارش اویل پرایس، ایران قبول کرده سهمش از دریای خزر را کاهش دهد و در عوض روسیه تضمین داده که ایران می‌تواند به اروپا گاز صادر کند.

گزینه‌های اروپا برای تامین گاز

سیمون تاگلیاپیترا، یک محقق در مؤسسه بروگل، گزینه‌های اروپا برای تامین گاز را بررسی می‌کند. او معتقد است اروپا انتخاب‌های زیادی برای تامین گاز ندارد.

نیجریه

نیجریه یکی از کشورهایی است که قادر است وابستگی اروپا از واردات گاز روسیه را کمتر کند. محمد بوهاری، رئیس جمهور وقت نیجریه دو سال پیش اعلام کرده بود که اقدامات لازم برای افتتاح یک خط لوله انتقال گاز ۶۰۰ کیلومتری از نیجریه تا شمال قاره آفریقا به زودی شروع می‌شود.

او توضیح داده بود که صادرات گاز به اروپا هم باعث کسب درآمد برای نیجریه است و هم باعث تامین گاز اروپایی‌ها می‌شود. الجزایر هم‌اکنون حدود ۴۵ درصد گاز مصرفی اسپانیا را تولید می‌کند.

گفته می‌شود که سرعت افزایش ظرفیت تولید و تبدیل گاز به مایع از جمله مشکلاتی بود که صادرات گاز از نیجریه به اروپا را دشوار کرد.

آذربایجان

بهمن ماه همین امسال، یکی از مقامات اتحادیه اروپا اعلام کرد اتحادیه، به دنبال افزایش صادرات خود از آذربایجان است زیرا اتحادیه هم‌اکنون در حال دست‌وپنجه نرم کردن با عرضه محدود روسیه و افزایش قبوض انرژی است.

کمیسر انرژی اتحادیه اروپا که همین چند وقت پیش به آذربایجان سفر کرده بود، در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرده بود: اتحادیه اروپا امیدوار است ظرفیت خط لوله صادرات گاز از جمهوری آذربایجان به اروپا را افزایش دهد.

این اتحادیه انتظار داشت ظرفیت صادراتی این خط لوله از سالانه هشت میلیارد مکعب، به ۱۰ میلیارد متر مکعب برسد.

لیبی

یکی دیگر از طرح‌هایی که اروپا برای تامین گاز خود در نظر گرفته است، گرین استریم است.گرین استریم، یک لوله زیردریایی ۵۲۰ کیلومتری در عمق ۱۲۰۰ متری است که پایتخت لیبی را به ایتالیا متصل می‌کند. لیبی تا پیش از شروع جنگ‌های داخلی، پس از روسیه و الجزایر، یکی از تامین‌کنندگان گاز روسیه بود و حدود ۱۳ درصد از گاز ایتالیا را تامین می‌کرد.

مدیترانه شرقی

یکی از راه‌هایی که اروپا امیدوار است به وسیله آن گاز مورد نیاز خود را تامین کند، پروژه مدیترانه شرقی یا East Med است. اروپا می‌تواند با افتتاح خط لوله «ایست‌مد»، روسیه و ترکیه را دور بزند و
مستقیم به میادین گازی دریایی قبرس، اسرائیل و مصر متصل شود اما تحلیل‌گران می‌گویند این خط لوله حداقل تا سال ۲۰۲۷، تکمیل نمی‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مرتضی صالحی

    همه نعمات الهی در کشورهایی است ک اختیارشون در دست ی سری محدود اند .

  • داریوش

    والا قرارداد امضا میکنن با چین و روسیه. مفاد قرارداد رو نمیدونیم. اگر این هم تو قرارداد باشه چی میشه گفت؟ بعد میگیم این قدیمیا چطور جلوی قرارداد های ننگین سکوت کردن. خب ما چطور سکوت کردیم؟! یک کج فهمی در مسولین ما دیده میشه. دولت فقط کارگزار ملته. یعنی پول ما ملته،نفت و گاز مال ملته، طلاو مس و فولاد مال ملته، اراضی مال ملته. اونوقت چطور کارگزار (دولت) مفاد قراردادها رو به ولی نعمتش (ملت) نمیگه؟ میان طرح صیانت از فضای مجازی درست میکنن اونم خلاف نظر اکثر مردم و میگن حکمران باید تو همه فضاها حکمرانی کنه. شما کارگزار ملت هستین و حق اینکه خلاف نظر مردم رو انجام بدین رو ندارین.