کد مطلب: ۳۸۴۸۴۸

اویل‌پرایس بررسی کرد:

گمانه‌زنی‌ها از فروش نفت ایران پس از پایان معافیت‌ها

گمانه‌زنی‌ها از فروش نفت ایران پس از پایان معافیت‌ها

پیش از اجرایی‌ شدن تحریم‌ها در سال 2018، ایران به‌طور متوسط بیش از دو میلیون بشکه نفت در روز صادر می‌کرده است. رویترز اما به تازگی مدعی شده، پس از پایان معافیت‌ها و در ماه می، ایران تنها روزانه 400 هزار بشکه نفت در روز فروخته است.

بر اساس آخرین گزارش‌ها از رسانه‎های مختلف، صادرات نفت ایران که پیش از اجرایی شدن تحریم‌ها و در ماه آپریل 2018 (فروردین-اردیبهشت 97) به روزانه 2.5 میلیون بشکه رسیده بود، به‌طور چشمگیری کاهش یافته است.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از اویل‌پرایس ، یک روز پس از اجرایی شدن تحریم‌ها در سیزدهم آبان، آمریکا به هشت مشتری کلیدی نفت ایران معافیت اعطا کرد. این معافیت‌ها در ماه می (اردیبهشت-خرداد سال 98) منقضی شدند.

رویترز به تازگی اعلام کرده، ایران در ماه می 2018 (اردیبهشت-خرداد 98)، تنها 400 هزار بشکه نفت در روز به فروش رسانده است.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران اما در واکنش به این اخبار گفته است: مدتی است شایعاتی درباره فروش نفت ایران در پی تحریم‌های آمریکا مطرح شده؛ اما این اخبار مطلقا دروغ است.

در عین حال او به هیچ عد دیگری در مورد میزان فروش نفت ایران اشاره نکرده و می‌گوید اعلام رقم در رابطه با صادرات نفت به زیان ماست.

طی مدت تحریم‌ها، ایران موفق شده با استفاده از روش‌هایی چون خاموش کردن رادار تانکرهای نفتی به صادرات نفت خود ادامه دهد. مقامات ایرانی همچنین اعلام کرده‌اند، به تازگی تاکتیک‌های جدید و همچنین مقاصد دیگری برای صادرات نفت خود یافته‌اند؛ اما جزئیات بیشتری در این زمینه ارائه نمی‌دهند.

در عین حال روسیه به تازگی از آمادگی این کشور برای کمک به ایران در صادرات نفت و بخش بانکی در صورت اجرایی نشدن اینستکس خبر داده است.

سازوکار حمایت از مبادلات تجاری ایران موسوم به اینستکس که از سوی کشورهای اروپایی برای نجات توافق هسته‌ای پس از خروج آمریکا از برجام بازگشایی شده بود، هنوز اجرایی نشده است.

اوپک در تلاش است تا پیش از اجلاس ماه جولای، روشی برای محاسبه اطلاعات دقیق در زمینه تولید و صادرات نفت ایران بیابد.

به نظر می‌رسد، در صورت موفقیت اروپا برای استفاده از سازوکار مالی اینستکس یا تلاش‌های روسیه در جهت کمک به بخش بانکی و صادرات نفت ایران، به صفر رساندن صادرات نفت این کشور برای ایالات متحده دشوار باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.