کد مطلب: ۳۹۷۹۶۰

۲۰۰ هزار تن برنج در گمرکات معطل تخصیص ارز/ واردات برنج ۶ درصد افزایش یافت

۲۰۰ هزار تن برنج در گمرکات معطل تخصیص ارز/ واردات برنج ۶ درصد افزایش یافت

کشاورز گفت: هم اکنون ۲۰۰ هزارتن برنج در گمرکات کشور منتظر تخصیص ارز است که به سبب ممنوعیت فصلی امکان ترخیص نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت بازار برنج اظهار کرد: قبل از فصل برداشت، مسئولان وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی تصمیماتی مبنی بر رفع ممنوعیت واردات اتخاذ کردند که وقفه مجدد واردات منجر به نوسان قیمت در بازار برنج شد.

وی با اشاره به اینکه ۲۰۰ هزار تن برنج در گمرکات کشور منتظر تخصیص ارز است، افزود: با وجود آنکه این میزان برنج برای محرم و صفر و بازگشت حجاج در نظر گرفته شده است، اما به سبب برقراری ممنوعیت فصلی امکان ترخیص برنج مانده در گمرک وجود ندارد.

کشاورز ادامه داد: با توجه به آنکه وقفه در واردات و ترخیص برنج‌های مانده در گمرک منجر به نوسان قیمت برنج در بازار شده است، از این رو دولت باید هر چه سریع‌تر این موضوع را تعیین تکلیف کند تا کالا‌هایی که قبل از دوره ممنوعیت آمدند، از گمرکات ترخیص شود.

این مقام مسئول قیمت کنونی هر کیلو برنج هندی را ۸ هزار و پاکستانی را ۸ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که به سبب کمبود عرضه ناشی از وقفه دد ترخیص ممکن است نوساناتی در سطح بازار ایجاد شود.

وی در واکنش به موضوعات مطرح شده پیرامون افزایش واردات برنج خارجی نسبت به سال قبل بیان کرد: بنابرآمار ۵ ماهه، ۸۶۰ هزارتن برنج وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶ درصد رشد را نشان می‌دهد.

کشاورز در پایان تصریح کرد: با وجود آنکه امکان خرید برنج ایرانی برای ۶ دهک مردم وجود ندارد، از این رو وقفه در واردات تنها منجر به نوسان غیر منطقی برنج ایرانی در بازار می‌شود، در غیر این صورت برنج ایرانی کالای لوکس در سبد خانوار محسوب می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.