کد مطلب: ۶۴۳۳۹۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

۱۲ استان در وضعیت بحرانی هوا / مخالفت با آموزش حضوری در مدارس

۱۲ استان در وضعیت بحرانی هوا / مخالفت با آموزش حضوری در مدارس

روز گذشته برای پایتخت و ۱۱ استان دیگر هوا در وضعیت بحرانی بود. اما تهران آلوده‌تر از همه شهرهای کشور و در صدر آلوده‌ترین شهرهای آلوده جهان بود. اما چرا توده آلودگی ناگهان کشور را فرا گرفت؟ این آلودگی‌ها سالانه جان چند نفر را می‌گیرد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، پایتخت در همین ابتدای سال، زنگ هشدار آلودگی هوا را به صدا درآورد. روز گذشته تهران در صدر آلوده‌ترین شهرهای آلوده جهان قرار گرفت. تا جایی که مقامات از جلسات فوری اضطراری آلودگی هوا خبر دادند. به جز تهران ۱۱ استان دیگر، وضعیت هوا بحرانی اعلام شد.

سازمان هواشناسی از شهروندان تهرانی، مخصوصا گروه‌های حساس خواست تا امروز را از منزل خارج نشوند اما تعطیل نشد. آنطور که داده‌های شرکت کنترل کیفیت هوا نشان می‌دهد، شاخص کیفیت هوای تهران تا ساعت هشت شب روی عدد ۳۷۲ و در شرایط خطرناک قرار داشت. بعد از آن تا پایان شب در وضعیت خیلی ناسالم قرار گرفت. اما مشکل تهران برای امروز و دیروز نیست. سال‌هاست که پایتخت‌نشینان قطره‌چکانی هوای پاک را تنفس می‌کنند.

سال گذشته نیز تهران تنها دو روز هوای پاک داشت. ۱۰۸ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۶ روز ناسالم برای همه اقشار در پایتخت سال ۱۴۰۰ ثبت شد. یعنی بیش از سه ماه در سال برای گروه‌های حساس هوا ناسالم بود.

میزان آلاینده‌های هوای پایتخت در سال ۱۴۰۰

پیش از این سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوا به ایسنا گفته بود که سال گذشته در تهران، ۲۳ روز آلاینده ازن فراتر از حد مجاز قرار داشت.

بر اساس گفته‌های او، ۱۳ روز هم آلاینده دی‌اکسید نیتروژن در شرایط نامطلوب بود. دو آلاینده ذرات معلق کوچکتر از دو و نیم میکرون و ذرات معلق کوچکتر از ۱۰ میکرون به ترتیب طی ۹۵ و ۸ روز بالاتر از حد مجاز قرار داشتند.

۱۱ استان کشور در وضعیت بحرانی آلودگی هوا

آلودگی اما به پایتخت محدود نمی‌شود. ۱۱ استان کشور در حالت بحرانی بودند. بر اساس اعلام مقامات استانی کشور، استان‌های خوزستان، کردستان، کرمانشاه، سمنان، کرمان، زنجان، مرکزی، قزوین، لرستان، ایلام، همدان نیز روز گذشته در وضعیت بحرانی بودند.

گفته می‌شود طی روزهای شنبه و یکشنبه وضعیت جوی در این استان‌ها بهتر می‌شود. اما چرا ناگهان توده آلودگی کشور را در برگرفت؟

محمد اصغری، کارشناس هواشناسی در گفت‌وگو با شبکه خبر گفت: «چشمه‌های تولید گرد و غبار در عراق و شمال عربستان و سوریه شکل گرفته است. این وضعیت سبب ورود این جریانات به کشور شد.»

مخالفت با آموزش حضوری در مدارس

در همین حال برخی از خانواده‌ها نسبت به وضعیت آلودگی هوا و ادامه فعالیت مدارس اعتراض کردند. در ادامه نظر برخی از آنها را می‌خوانید.

«لطفا مدارس را تعطیل کنید. با این وضع بیماری بدتر می‌شود.»

«لطفا مدرسه‌ها را تعطیل کنید. زیرا بیشتر عامل الودگی هوا تجمع بیش از حد خودرو هایی هست که برای رساندن بچه‌ها به مدرسه تجمع می‌کنند.»

«حاضرم فرزندم بیکار و بی‌سواد باشد اما خدایی نکرده مریض نشود.»

«انگار فقط مدارس عامل آلودگی هستند. اول شما کارخانه‌ها را تعطیل کنید تا هوا یکم بهتر شود.»

«تعطیل کنید. من خودم به شخصه ریه‌هام بعد از کرونا گرفتن، داغونه. فردا با این هوا بخوام برم مدرسه راهی بیمارستان میشم.»

آلودگی هوا سالانه جان چند نفر را می‌گیرد؟

اما این آلودگی‌ها آرام آرام جان می‌گیرد. آمار دقیقی از میزان مرگ‌های آلودگی هوا از کل کشور در دست نیست. پیش از این پوریا محمدیان، نماینده وزیر کشور گفت: «سالانه پنج هزار نفر بر اثر آلودگی در کشور جان خود را از دست می‌دهند.»

همچنین محمدصادق حسنوند، رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز گفت: «سالانه در ایران حدود ۴۰ هزار نفر به دلیل مواجهه با آلودگی هوا دچار مرگ زودرس می‌شوند.»

در سال ۹۹ تنها در سه شهر تهران، کرج و مشهد دو هزار و ۹۵۳ نفر مرگ منتسب به آلودگی هوا داشتند. هزینه اقتصادی مرگ‌های منتسب به آلودگی در این سه شهر، حدود ۷۴ هزار میلیارد تومان شد.

عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت آذرماه امسال به ایسنا گفت: «در سال ۱۳۹۹ بطور میانگین تعداد ۱۲۵۱ مرگ در شهر تهران منتسب به مواجهه با ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون بوده است. در شهر کرج و مشهد نیز به ترتیب ۵۸۶ نفر و ۱۱۱۶ نفر مرگ منتسب به آلودگی هوا بود.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.