کد مطلب: ۴۶۵۴۰۶

علت تفاوت آماری درآمد نفتی در سال ۹۸

۲۱ میلیارد دلار پول نفت گم شد؟

21 میلیارد دلار پول نفت گم شد؟

دولت و بانک‌ مرکزی درباره رقم فروش نفت آمارهای متفاوتی را اعلام کرده‌اند. تفاوتی که بالغ بر 21 میلیارد دلار است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دولت و بانک‌ مرکزی درباره رقم فروش نفت آمارهای متفاوتی را اعلام کرده‌اند. تفاوتی که بالغ بر 21 میلیارد دلار است.

بر اساس گزارش فرهیختگان بانک مرکزی به تازگی گزارش «نماگرهای اقتصادی» سال 98 را منتشر کرده است. در این گزارش آمده است که پارسال صادرات نفت خام و فرآورده‌های نفتی 29 میلیارد دلار بوده است.

این عدد بانک مرکزی برای فروش نفت، تفاوت قابل توجهی با رقم اعلام شده از سوی محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه و اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری دارد.

نوبخت روز 13 خرداد امسال در مجلس گفته بود که «صادرات نفت و گاز و درآمد آن از ۱۱۹ میلیارد دلار در آغاز دهه ۹۰ به 8.9 میلیارد دلار (در سال 98) رسیده و اینکه در سال‌جاری به چه عددی می‌رسد در جلسه غیرعلنی و غیررسمی عرض می‌کنم اما همت ما این است که نفت را از اقتصاد کنار بگذاریم و برنامه‌های کشور را بدون نفت اداره کنیم.»

اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری هم 24 خرداد در مراسم تودیع و معارفه روسای سابق و جدید بنیاد شهید اعلام کرد که «درآمد نفتی کشور در سال 98 در حدود 8 میلیارد دلار بوده است.»

اما علت این تفاوت ارقام چیست؟

محمد خبری‌زاد، تحلیلگر اقتصادی درباره علت این تفاوت فاحش اعداد فروش نفت در توییتی در پاسخ به ابهام تجارت‌نیوز نوشته است: بانک مرکزی درآمد ریالی را تبدیل به دلار 4200 تومانی می‌کند و به همین دلیل عدد به‌دست آمده متفاوت می‌شود.

او توضیح می‌دهد که ایران سال گذشته 9 میلیارد دلار صادرات نفت با دلار نیمایی داشته است و بانک مرکزی این عدد را به ریال تبدیل و دوباره با دلار 4200 تومانی محاسبه می‌کند و به همین علت عدد فروش نفت رقم بزرگتری می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • جوکر

    🙂

  • ناشناس

    آرام آرام طی سالهای آینده خودبخود نفت جایگزینهای خود را پیدا خواهد کرد و تلاش کشورها برای فروش سریعتر و بیشتر هم همین هست .اما ظاهرا به دلیل تحریمها این دولت قافیه را باخته و به جای مقاومت و یافتن راههای فروش خود درحال پا پس کشیدن و دادن دوستی بازارهای سنتی مان به سایران هست .به خیال ذخیره و فروش در آینده زیاد خوش بین نباشید و به جای اون تلاش برای فروش و ایجاد صنایع و منابع درآمدی جدید با پول حاصل از فروش باشید .