کد مطلب: ۲۸۱۲۴۲

نایب رئیس اتحادیه املاک تهران در گفتگو با تجارت‌نیوز:

حباب قیمت مسکن می‌ترکد

حباب قیمت مسکن می‌ترکد

حسام عقبایی رشد غیرمتعارف قیمت‌ها، نبود توازن در عرضه و تقاضا، نبود برنامه جامع، جاماندن قدرت خرید مردم از رشد قیمت‌ها و کاهش سطح درآمدها را پنج دلیل اصلی کاهش میزان معاملات مسکن در ماه‌های اخیر عنوان کرد.

نایب رئیس اتحادیه املاک تهران درباره دلایل کاهش میزان حجم معاملات در سه ماه ابتدای سال به تجارت‌نیوز گفت: یکی از عمده‌ترین دلایل کاهش حجم معاملات مسکن چه در بخش خرید و فروش و چه در بخش اجاره به افزایش غیرمتعارف سونامی‌گونه قیمت‌ها باز می‌گردد؛ چرا که میزان معاملات در بخش اجاره هم در مقایسه با سال گذشته روند کاهشی را به خود گرفته است. از سوی دیگر طی روزها اخیر بانک مرکزی نیز میزان رشد قیمت مسکن را 54 درصد اعلام کرده که به عقیده ما نرخ رشد در برخی مناطق بیش از آمار رسمی است.

حسام عقبایی در ادامه توضیح داد: همچنین یکی از دیگر دلایل کاهش حجم معاملات را می‌توان به عدم برقراری توازن بین عرضه و تقاضا اشاره کرد. طی سال‌های اخیر نیز برنامه یا چشم‌انداز جامع و روشنی از سوی دولتمردان برای بخش مسکن در نظر گرفته نشده است. آمارها نشان می‌دهد که از سال 92 تا 97 یعنی طی پنج سال گذشته کاهش 40 درصدی تولید ساختمان را شاهد بودیم که این کاهش تولید نیز می‌تواند از دیگر عوامل اثر بخش در افزایش قیمت مسکن باشد.

او تصریح‌کرد: بنابراین بدون چشم‌انداز و برنامه‌ریزی کافی در حوزه مسکن روز به روز به تعداد مستجرین در کشور افزوده می‌شود که در نهایت عدم برنامه جامع منجر به کاهش قدرت خرید مردم می‌شود.

به گفته عقبایی، از سال 71 تا 94 رشد 104 برابری قیمت مسکن رخ داده که این موضوع باعث شده میزان نقدینگی حاصل از نوسانات در بازارهای موازی همچون طلا و ارز که در دست مردم وجود دارد در بخش مسکن سرمایه‌گذازی و در نهایت منجر به رشد غیرمتعارف قیمت‌ها در این حوزه شود.

رئیس سابق اتحادیه املاک در پاسخ به این پرسش که آیا در آینده با کاهش قیمت‌ها رو به رو خواهیم بود یا خیر، افزود: تجربه نشان داده زمانی که قیمت مسکن گران می‌شود دیگر در آینده کاهش نمی‌یابد. باید اشاره کرد که از اسفند ماه سال گذشته تاکنون شاهد جهش قیمت مسکن بوده‌ایم. به واقع قیمت مسکن یک بار در اسفند ماه سال 96 به میزان 35 درصد افزایش یافت و در مرتبه دوم نیز اردیبهشت ماه سال جاری قیمت‌ها مجدد به میزان 35 درصد دیگر گران شد. به اعتقاد ما درصد رشد در نخستین دوره یعنی در اسفند ماه در بازار نهادینه شده اما رشد دوم قیمت ها که از اردیبهشت ماه حاصل شد بخش عمده آن حبابی است.

عقبایی در ادامه تصریح کرد: بانک مرکزی نیز با اعلام رشد 54 درصدی قیمت مسکن تاکید کرده که رشد 70 درصدی در این بازار وجود ندارد، بنابراین رشد دوم قیمت‌ها حبابی بیش نیست و قیمت‌های غیرمتعارف شکسته می‌شوند. بنابراین تا پایان شهریور ماه میزان معاملات به همین منوال ادامه داد.

این فعال بازار مسکن درباره چشم‌انداز نیمه دوم سال بازار مسکن گفت: در این بازه زمانی نمی‌توان تحلیل روشنی را برای بازار مسکن در نیمه دوم سال جاری متصور بود. چنانچه دولت طرحی درباره تولید مسکن اجتماعی و استیجاری داشته باشد این حباب قیمت‌ها بیشتر شکسته خواهد شد.

نقش مشاوران املاک در افزایش قیمت‌ها!

عقبایی در بخش دیگر سخنانش درباره اینکه نقش مشاوران املاک در گرانی‌های اخیر مسکن چیست، اظهار کرد: این روزها انگشت اتهام درباره گرانی‌ها به سمت مشاوران املاک است. مشاوران املاک نقش ارشادی دارند و بنابراین نمی‌توانند رویکرد تکلیفی داشته باشند. از سوی دیگر قانون‌گذار هم اجازه چنین کاری را به مشاوران نمی‌دهد.

وی اضافه کرد: در این بازه زمانی مردم هم تکلیفی درباره پیاده‌سازی تمام نظرات مشاوران را ندارند. البته معتقدیم نظر مشورتی هم بی‌تاثیر نیست. اما اینکه پرسیده می‌شود مشاوران املاک مسیری جهت رشد قیمت‌ها دارند یا خیر باید اعلام کرد که این اقدام تنها زمانی برایشان مفید است که سودی عایدشان شود که این اقدام را انجام دهند. اگر سود بیشتری عایدشان شود شاید این تئوری موضوعی معقول باشد. اما چنانچه سودی عایدشان نشود این قاعده منتفی است.

نایب رئیس اتحادیه املاک تهران در پایان توضیح داد: چنانچه خانه‌ای در تهران 500 میلیون تومان ارزش‌گذاری شود حق‌الزحمه مشاوران املاک از معامله آن حدود دو میلیون و 500 هزار تومان است. اگر مشاوران املاکی بخواهند سوداگری کنند و بخواهند خانه را از قیمت واقعی آن بیشتر بفروشند حق‌الزحمه آنها به سه میلیون تومان می‌رسد نه 100 میلیون تومان. این درحالی است که در این شرایط برخی معامله‌ها به دلیل یک میلیون تومان اختلاف منتفی می‌شود. معتقدیم چنانچه قیمت مسکن کاهش یابد روند فعالیت مشاوران املاک نیز روان و پایدارتر از قبل خواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • خوش خیال

    جناب عقبایی چاره ای ندارند جز بیان آنچه باید باشد، زیرا اگر نقایص را بفرمایند عملاً خودشان را زیر سوال می برد، در تمام کشور های توسعه یافته وضعیت مسکن کانالیزه و دارای برنامه مدون و یکسان برای تمام کشور است و بانک ها تابع دستورات حکومتی خرید مسکن را تسهیل می کنند و به رونق آن کمک می کنند به نحوی که مالک حتی باید موارد نقص ملک را آشکار کند وگرنه ناظرین با بررسی اگر موردی را بیابند مانع معامله می شوند چرا که دستورالعمل های حکومت جامع همه موارد است مردم اقساط سنگینی که گاه تا پنجاه درصد درآمدشان است را به بانک ها بابت مسکن می پردازند و از این اقساط بالغ بر شصت در صد بهره بانکی است و حدود سی تا چهل در صد به نوعی ذخیره‌سازی برای افراد می شود چرا که بانک ها هشتاد درصد و یا بیشتر از قیمت ملک را وام می دهند و چنانچه گیرنده وام باز پرداخت نکند ملک را می فروشند و وام را پس می گیرند بدون چشم پوشی و ترحم اسلامی، خوب چرا مملکت ما چنین وضعی دارد و هرج و مرج در بازار های مختلف ملت را عذاب می دهد، تنها جواب ناکارآمدی دولت ها و اقتصاد رانت خوار ی است که بدنه ی حکومت ایران را گرفته و در حال نابود کردن آن است، و اگر دولت تغییر سیستم ندهد و این رانت ها را از بین نبرد باید منتظر نابودی اقتصادی کشور باشد. چرا که عده ای در طول سال های گذشته عادت به درآمدهای کلان بادآورده کرده اند. چرا خودروی ایرانی باید در کشور های همجوار یک پنجم قیمت داخلی به فروش برسد چرا رانت تولید خودرو را از بین نمی بریم و بالاترین میزان کشته تصادفات را داریم یعنی رانت حتی به قیمت جان افراد هم پول می خواهد. در حالی که دین ما معتقدمان می کند که اگر نفسی را کشتی مثل این است که عالمی انسان را کشته ای. بهترین راه تعطیلی تولید خودرو و واردات بدون گمرکی است چرا نمی توانیم حقایق جامعه مان را ببینیم یعنی چرا دولت ها چشم خود را بر واقعیات و به اعتباری بدیهیات که هر عامی می بیند می بندند، بدیهی مثل اینکه همه می دانند روز روشن و شب تاریک است ولی عملاً حکومت های ما واقعیات اقتصادی در همین حد را نمی بینند.
    خداوند شر و بدی را از کشور عزیزمان دور بگرداند . آمین

  • ناشناس

    علت افزایش قیمت بی کفایتی شما است که هیچ نطارتی بر املاک ندارید و هر مالک وسازنده ای به خودش اجازه میدهد هر نرخی میحواهد اعلام کند. ظرف دو هفته گذشته در خیابان شهدا وشکوفه نرخ اپارتمان را از 7 میلیون به 8 تا 10 میلیون رسانده اند. تازه پای معامله هم نمی آیند.
    […]
    اتحادیه نمی تواند نرخ هر منطقه را مشخص کند و به املاک اعلام کند معاملات بیش از قیمت منطقه ممنوع است و در صورت تخلف مجازات خواهند شد…چرا هیچ کاری نمی کنید فقط بلدید حرف بزنید […] کنید و حرفهای تکراری بگویید

  • ناشناس

    چرا نترکید پس
    روز به روز هم حبابش بزرگتر میشود…
    تا امثال شما در راس کار هستید همه چیز گران میشود

  • ناشناس

    قیمت مسکن دو سه برابر شده توی این چند ماه بعدش می‌گه حبابه.
    کلا همه چی حبابه.
    می‌گی چرا گرون شده؟ میگه حبابه
    کی ارزون می‌شه؟ وقتی حباب بترکه
    خب الان چطوریه؟ حبابش داره بزرگتر می‌شه
    خب چیکار کنیم؟ دعا کنید حبابش بترکه

  • وحید

    باید یه سری جوان نخبه مثل طراحان اسنپ ما رو از دست این املاکی ها خلاص کنند…این ها واقعا خون مردم رو تو شیشه کردن…
    من خودم همین الان گیر یه عده شون افتادم
    واقعا اذیتم کردن…
    گرون ترین نیاز مردم یعنی مسکن افتاده دست یه مشت از خدا بی خبر
    پشت سر هم دروغ میگن
    اصلا زندگی مردم براشون مهم نیست…

  • علی

    به زودی تمام این مشاغل سنتی که مردم رو اذیت کردن کلا از دور خارج میشن و جاشون رو میدن به استارت آپ هایی مثل اسنپ…
    آژانس و مکانیک و صافکار و املاک و سوپر مارکت و …

  • مصطفی

    “قانون‌گذار هم اجازه چنین کاری را به مشاوران نمی‌دهد”یکی ندونه فکر میکنه مشاورین املاک منتظرن ببینن قانون چی میگه. من خودم خونه مو خواستم بفروشم یکی از همین املاکی ها ازم خرید و 80 میلیون گرونتر گذاشت برای فروش. املاکی ها نقش ندارن؟ پس کی نقش داره؟ نقش چی دیگه میتونه باشه؟

  • ناشناس

    خیلی جالبه رئیس اتحادیه آیا نمیدونه بنگاه از هر طرف معامله 2500 میگیره ؟ یعنی 5 میلیون حداقل واقعا متاسفم

  • ناشناس

    سلام
    سابقا کلیه اتحا‌دیه ها بخش نظارت و بازرسی داشتند و بطور نامحسوس و در لباس مشتری به واحد تجاری مربوطه مراجعه میکردند‌ و با طرح موضوعات مورد نظر رفتار صنفی و اقتصادی واحد مربوطه را مورد بررسی‌و سپس تشویق یا تنبیه قرار میدادند، اگر هنوز هم این بخش های بازرسی و نظارت وجود واقعی دارند و به اصطلاح کلاهشان پشمی دارد لطفا سری به آژانس های املاک بزنند حتما و بدرستی در خواهند یافت‌که‌کمیسیون بنگاهها در واقع درامد فرعی و جنبی آنان محسوب میشود و درآمد واقعی بسیاری از انها از همین ایجاد التهاب در بازار و معاملات صوری بدست می آید.بروید ببینید چقدر مبایعه نامه بدون کد رهگیری و خالی گذاشتن جای نام خریدار با سرمایه‌شخصی‌همین آقایان مشاور شکل میگیرد.

  • حسن

    خواهشا” این گفته ها را به آقای عقبائی و دیگر مسئولین منعکس کنید ! تا اگر واقعا” نمیدانند!! باخبر شوند.