کد مطلب: ۲۸۹۸۵۸

مروری بر روزنامه‌های یک‌شنبه ۲۸ مرداد ماه سال ۱۳۹۷

اتفاقات ارزی به روایت مطبوعات/۳۳ بخشنامه ارزی تنها در پنج ماه!

اتفاقات ارزی به روایت مطبوعات/33 بخشنامه ارزی تنها در پنج ماه!

دنیای اقتصاد با اشاره به تعدد بخشنامه‌های ارزی، می‌نویسد که در پنج ماه گذشته 33 بخشنامه در خصوص ارز صادر شده است. جوان خبر از پیدا شدن 320 میلیارد تومان جنس احتکار شده می‌دهد. قانون نیز به نقل از رئیس ستاد دیه کشور خبر از تورم زندانیان در چند ماه اخیر به علت التهابات اقتصادی می‌دهد.

این روزها تعدد نرخ‌ها و اسامی مختلف برای نرخ ارز بی‌داد می‌کند که باید ریشه آن را در تصمیم‌گیری‌های سیاست‌گذاران دید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اندکی نشستن پای درد‌و‌دل فعالان بخش خصوصی کافی است تا بدانیم این روزها آنها تا چه اندازه از قوانین و بخشنامه‌های پی‌در‌پی می‌نالند.

روزنامه دنیای اقتصاد صبح امروز با تیتر « هر روز یک بخشنامه ارزی » می‌نویسد: دلار ۴۲۰۰، در پنج ماه ۳۳ پس‌لرزه داشت.

این روزنامه ادامه می‌دهد: پس‌لرزه سیاست ارزی دولت صدور ۳۳ بخشنامه در ارتباط با موضوع ارز در پنج ماه گذشته است. فعالان اقتصادی در بخش خصوصی با انتقاد از عملکرد دولت از تشدید مشکلات کسب‌وکار در سیل بخشنامه‌ها خبر می‌دهند.

دنیای اقتصاد می‌افزاید: به اعتقاد آنها، تصمیم دولت برای اعلام نرخ ۴۲۰۰ تومان برای دلار در فروردین‌ماه امسال و تاکید بر اینکه ارز دولتی برای تمامی کالاها، تخصیص داده می‌شود، منجر به افزایش چشمگیر تقاضا برای ثبت‌سفارش کالا و ایجاد رانت شد. این تصمیم اشتباه همچنین مشکلاتی را تا به امروز ایجاد کرده و دولت برای جبران آن مجبور به صدور بخشنامه‌های متعدد شده است.

روزنامه خراسان اما با تیتر « از بانک مرکزی کلید خورد » خبر می‌دهد که یکی از محورهای 13 گانه تفحص از بانک مرکزی نحوه تخصیص ارز است.

خراسان به هزار توی ماجرای دلار 4200 تومانی اشاره می‌کند و می‌افزاید: به گفته وزیر صنعت، برخی کالاها تا 10 برابر نیاز کشور ثبت سفارش شده‌اند که هنوز معلوم نیست جلوی این ثبت سفارش‌ها گرفته شده است یا خیر؟ در هر حال هم اینک دولت تصویب کرده است که واردکنندگانی که با ارز دولتی به واردات اقدام کرده‌اند، (غیر از واردکنندگان 25 قلم کالای اساسی)، برای ترخیص کالاهای خود از گمرک باید با مراجعه به سازمان حمایت، مابه التفاوت نرخ ارز را پرداخت کنند.

روزنامه قانون نیز با تیتر « زندانیان گرانی » می‌نویسد: تورم قيمت سكه، در ماه های اخیرتورم محكومان مالي مهريه و افزايش جمعيت كيفري را به دنبال داشته است. اين موضوع را سيد اسدا…جولايي مديرعامل ستاد ديه كشور مي‌گويد و همچنين معتقد است لازم است براي خروج از اين مشكل با بهره‌گيري از نظرات كارشناسان و نمايندگان مجلس اقداماتي انجام گيرد تا مقدمات آزادي بسياري از افرادي كه تنها به دليل عدم توانايي پرداخت مهريه در زندان‌ هستند، مهيا شود.

قانون ادامه می‌دهد: مديرعامل ستاد ديه كشور نوسانات بازار، بيكاري و مشكلات اقتصادي را مهم‌ترين عوامل در افزايش تعداد محكومان نفقه مي‌داند و در اين زمينه به «قانون» مي‌گويد: بسياري از استان‌ها آمار بالايي از محكومان نفقه را دارند. براي مثال، در خوزستان 22 نفر، خراسان شمالي 24 ،تهران 24 نفر و در مجموع نيز 245 نفر بابت عدم پرداخت نفقه در زندان به سر مي‌برند.

« محتکران نقره داغ شدند » تیتری است که روزنامه جوان براگزارش خود انتخاب کرده است. این روزنامه خبر از پیدا کردن 9 انبار احتکار جنس با ارزش 320 میلیارد تومان می‌دهد.

این روزنامه به نقل از رئیس پلیس تهران می‌نویسد: هزاران انبار کالا در جنوب تهران بدون اقدامات نظارتی داریم. در میان کالا‌های مکشوفه هزاران لاستیک تاریخ مصرف گذشته و برنج‌هایی که در شرایط نامطلوب نگهداری شده، دیده‌ می‌شود.

جوان همچنین خبر از احتکار کالا به ارزش 145 میلیارد ریال در استان اصفهان می‌دهد. آنگونه که جوان روایت کرده انبارهایی در محدوده‌های جاده ورامین، کهریزک، مهدی‌آباد، جاده خاوران و جاده واوان کشف شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.