کد مطلب: ۲۸۲۲۰۶

گفتگوی تجارت‌نیوز با یک کارشناس بازار سرمایه:

پیش‌بینی واکنش بورس به سخنان ترامپ/سهامداران برای فروش عجله نکنند

پیش‌بینی واکنش بورس به سخنان ترامپ/سهامداران برای فروش عجله نکنند

ولید هلالات، کارشناس بازار سرمایه توصیه می‌کند: سرمایه‌گذاران نباید برای فروش و خروج از بازار تعجیل کنند. در همین راستا سیاست نگهداری سرمایه و سهام منطقی خواهد بود.

«حمله و نرمش استراتژی ثابت دونالد ترامپ از زمان روی کار‌آمدن است.» ولید هلالات، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با عملکرد کاخ سفید به رهبری دونالد ترامپ در برابر ایران به تجارت‌‌نیوز گفت: «استراتژی‌های دونالد ترامپ از مدت‌زمانی که از دوران ریاست جمهوری او می‌گذرد همواره به صورت ثابت دنبال شده است. این استراتژی معمولا به این صورت است که ابتدا با حملات تند آغاز می‌شود. مشابه این عملکرد را پس از سخنان حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان از سوی ترامپ ابراز شد. او در پیام توییتری نوشت که هرگز آمریکا را تهدید نکن. در این رابطه انتظار می‌رود که مانند برخورد با دیگر کشورها، بار دیگر پس از حملات تند، موضع‌گیری نرمی را از سوی ترامپ شاهد باشیم.»

هلالات با اشاره به استراتژی ثابت و تکراری ترماپ افزود: «معمولا با آغاز تنش‌ها و درگیری‌ها یا پس از‌ آنکه به موعد آغاز مذاکرات نزدیک می‌شویم، ترامپ تلاش می‌کند با عقب‌نشینی، شرایط را برای آغاز مذاکرات مهیا کند. اینکه آیا این استراتژی در نهایت به نتیجه مطلوب رئیس جمهوری آمریکا تبدیل خواهد شد یا نه، موضوعی سیاسی است اما تاثیرات اقتصادی این تصمیمات قابل بررسی است.»

این کارشناس بازار سرمایه با یادآوری موعد آغاز دور جدید تحریم‌ها علیه ایران گفت: «آغاز تحریم‌های آمریکا از ۱۳ تا ۱۵ مرداد یعنی اوایل هفته آینده آغاز خواهد شد. اما بازار سهام بر اساس موعد آغاز تحریم‌ها خود را منطبق کرده است و بنابراین انتظاری برای واکنش منفی در تاریخ مقرر از سوی بازار در ایران وجود ندارد. اما مواضع نرم ترامپ و سفر وزیر امور خارجه عمان به واشنگتن و دیدار با همتای آمریکایی و سفر روز جمعه او به تهران آن هم پیش از زمان آغاز تحریم‌ها، همچنان امیدها را زنده نگه‌خواهد داشت که به رغم اظهارات تند، مذاکراتی در پشت پرده در جریان است. این خبر برای بازار خبری خوش است.»

این کارشناس در ادامه به رویکرد بازار در قبال وقایع سیاسی اشاره کرد و گفت: «بازار همچنان به بهبود شرایط از مسیر مسالمت‌آمیز سیاسی امیدوار است و از طرف دیگر بازار به این اطمینان رسیده است که دلار همچنان در بازار ثانویه خواهد بود. یعنی برای صادرات ارز در بازار ثانویه با قیمت ۷ تا ۸ هزار تومان معامله می‌شود و از طرف دیگر احتمال کاهش ریسک‌های سیاسی که انتظار آن نمی‌رفت ایجاد شده است.»

هلالات در پایان نیز افزود: «از این رو بر این باورم که فضای کلی بازار در هفته آینده نیز به مانند هفته جاری مثبت و صعودی خواهد بود. از این رو سرمایه‌گذاران نباید برای فروش و خروج از بازار تعجیل کنند. در همین راستا سیاست نگهداری سرمایه و سهام منطقی خواهد بود.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.