کد مطلب: ۲۹۲۹۹۰

مجید ملکی، کارشناس بازار سرمایه پاسخ داد:

رشد ۱۷۲۶ واحدی شاخص بورس ناشی از چیست؟

رشد 1726 واحدی شاخص بورس ناشی از چیست؟

مجید ملکی گفت: عرضه‌های سنگین در نمادهای خودرویی‌ به ویژه سایپا باعث شد که بازار سرمایه در نیمه اول جریان معاملات امروز منفی شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز 5 شهریورماه 1397، ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 7019 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 1726 واحد در رقم 140309 جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به 5940 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 16 واحد در رقم 1578 جای گرفت. در معاملات امروز بازارسرمایه نمادهای « شپنا، شبندر، پارسان، وغدیر، شتران» بیشترین نقش را در مثبت کردن شاخص کل و نمادهای « رمپنا، اخابر، های وب، خودرو ، وامید» بیشترین نقش را در منفی کردن شاخص کل داشته‌اند.

روند معاملات امروز بورس اوراق بهادار به این صورت بود که هنوز یک ساعت از شروع فعالیت بازار سرمایه نگذشته بود که شاخص کل بورس رشد بیش از 1900 واحدی را رقم زد و نماد فولاد جز نمادهای پربازده بود، اما بعد از گذشت چند ساعت شاخص با اندکی ریزش مواجه شد و به کانال 1600 واحد رسید، اما در ساعات پایانی معاملات بورس اوراق بهادار، شاخص کل بورس جان دوباره گرفت و به روند روبه رشد خود ادامه داد و با افزایش 1726 واحدی در رقم 140309 جای گرفت.

ثاثیر حضور رئیس جمهور در مجلس بر روند بازار سرمایه

به گفته حامد حداد کارشناس و تحلیلگر بازارسرمایه، با توجه به قیمت جدید محصولات شرکت‌های پالایشی و آزاد شدن تدریجی قیمت فروش محصولات فلزی مانند مس در بورس کالا، تقاضا برای خرید سهام این شرکت‌ها در معاملات امروز بازار سرمایه افزایش پیدا کرد، اما بورس اوراق بهادار به‌دلیل حضور فردای رئیس جمهور در مجلس در ابهام به‌ سر می‌برد، اما مجید ملکی، کارشناس و تحلیلگر بازارسرمایه معتقد است که حضور رییس جمهور در جلسه فردای مجلس خروجی قابل توجهی که تاثیر بسزایی در اقتصاد و روند بازار سرمایه داشته باشد، نخواهد داشت و تنها مربوط به حمایت از دولت در هفته دولت می‌شود.

مجید ملکی، کارشناس و تحلیلگر بازارسرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درباره نوسانات امروز بازار سرمایه و دلایل رشد ۱۷۲۶ واحدی شاخص کل بورس در سومین روز هفته جاری، گفت: عرضه‌های سنگین در نمادهای خودرویی‌ به ویژه سایپا باعث شد که بازار سرمایه در نیمه اول جریان معاملات امروز منفی شود، اما از نیمه دوم مجدد تقاضا برای خرید سهام شرکت‌های فولادی و پالایشی‌ افزایش پیدا کرد که این موضوع منجر به مثبت شدن بازار سرمایه شد.

عرضه سنگین در خودرویی‌ها

این کارشناس و تحلیلگر بازارسرمایه تصریح کرد: با توجه به اینکه هنوز در گروه خودرویی ابهامات بسیار زیادی وجود دارد به همین جهت میل برای فروش سهام خودرویی‌ها از سوی سهامداران افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: معتقدم این نوع رفتار درخصوص گروه خودرویی‌ها موقتی است، زیرا تحلیل‌ها درخصوص صنعت خودروسازی و اعداد و ارقام سودها بسیار متغیر است به همین دلیل معاملات بیشتر با دید نوسان‌گیری انجام می‌شود تا تحلیلی.

این کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: مصوبه دیروز درخصوص عرضه محصولات ویژه پالایشگاه‌ها با ارز بازار ثانویه در بورس کالا باعث دقیق‌تر شدن تحلیل پالایشی‌ها در راستای شفافیت سودآوری شرکت‌ها شد، به طوری که امروز روند صعودی رشد سهام شرکت‌های پالایشی با جدیت بیشتری ادامه پیدا کرد.

ملکی افزود: سهام شرکت‌های فولادی از ابتدای امسال تا امروز رشد بالایی داشته است به همین جهت سهام گروه فولادی رشد خود را کرده و بازدهی خود را داشته است، بنابراین تنها دو پرسش درخصوص شرکت‌های فولادی وجود دارد اول اینکه تحریم‌ها چقدر بر روند سوددهی شرکت‌های فولادی اثر می‌گذارد؟ دوم اینکه آیا قیمت محصولات فلزی در بورس کالا آزادسازی می‌شود یا خیر؟

این کارشناس و تحلیلگر بازارسرمایه تصریح کرد: براساس ابلاغیه کارگروه تنظیم بازار از امروز محصولات مسی و آلومینیومی با سقف نوسان قیمت باز در بورس کالا معامله شدند، به همین منظور سهام این شرکت‌ها به ویژه فمیلی مثبت بود، اما درخصوص سهام شرکت‌های فولادی باید همچنان منتظر تصمیمات وزارت صنعت باشیم.

وی ادامه داد: معتقدم تصمیمات دولت و وزارت صنعت می‌تواند در چند روز آینده به بازار جهت دهد.

این کارشناس و تحلیلگر بازارسرمایه تصریح کرد: برای رشد پرشتاب بعدی در بازار سرمایه یا باید منتظر افزایش قیمت بیشتر دلار در بازار ثانویه باشیم که در بازه زمانی کوتاه‌مدت رشد هیجانی ارز بعید به نظر می‌رسد. یا اینکه باید منتظر گزارش شهریورماه و گزارش شش ماهه شرکت‌ها باشیم.

ملکی افزود: به دلیل اینکه در گزارش شهریورماه و گزارش 6 ماهه سودآوری شرکت‌ها شفاف‌تر و اثرات تحریم‌ها مشخص‌تر است، بازار سرمایه می‌تواند جهت اصلی خود را پیدا کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.