کد مطلب: ۳۱۰۷۲۱

گفتگوی تجارت‌نیوز با بابک کبیری، مدیر عامل ریحون:

بهترین روش‌ تامین مالی استارت‌آپ‌ها چیست؟/ تا جایی که می‌توانید خودتان را بدهکار نکنید

بهترین روش‌ تامین مالی استارت‌آپ‌ها چیست؟/ تا جایی که می‌توانید خودتان را بدهکار نکنید

بابک کبیری درباره تامین مالی استارت‌آپ‌ها توصیه می‌کند: تا جایی که می‌توانید خودتان را بدهکار نکنید تا زودتر رشد کنید. زمانی که شما دنبال وام باشید به عنوان ضمانت باید از زندگی شخصی خودتان مایه بگذارید.

بابک کبیری، نزدیک به سه سال ونیم است که مدیریت استارت‌آپ ریحون را عهده‌دار است و در این مدت بیش از پنج تجربه جذب سرمایه موفق را در کارنامه دارد.رشد و پاگیری استارت‌آپ‌ها ارتباط مستقیمی با تامین و حمایت مالی دارد. اما سوال اصلی اینجاست؛ برای استارت‌آپی که در حال شکل‌گیری است کدام روش تامین مالی مناسب‌تر است؟

کبیری در گفتگو با تجارت‌نیوز از بهترین راه‌هایی که در تامین مالی استارت‌آپ‌ها نقش کلیدی دارند سخن می‌گوید و توضیح می‌دهد: تامین مالی عملا، مهم‌ترین موضوع در شکل‌گیری و رشد مالی استارت‌آپ‌ها است. روش تامین مالی با توجه به مقطع و موقعیتی که استارت‌آپ در آن قرار دارد متفاوت است. در حالت کلی استارت‌آپ‌ها به چهار دسته کلی از منظر رشد تقسیم می‌شوند که شامل موارد زیر هستند :
1- seed stage مرحله بذری
early stage-2 مرحله آغازین
mid stage-3 مرحله میانی
growth stage-4 مرحله رشد
در لول seed stage یا مرحله بذری استفاده از فامیلی مانی‌ (سرمایه خانوادگی) یا بهره‌گیری از فرشتگان سرمایه‌گذاری (انجل اینوستور‌ها) بیشتر توصیه می‌شود. گاهی شتاب‌دهنده‌هایی وجود دارند که نقش انجل اینوستور را بازی می‌کنند. این شتاب‌دهنده‌ها مقدار سرمایه بذری را در اختیار استارت‌آپ‌ها قرار می‌دهند که تقریبا مبلغی معادل 25 تا 250 میلیون تومان است که برای شروع کار مناسب به نظر می‌رسد. در این مرحله استارت‌آپ در مرحله تولید محصول اولیه و مهم‌تر از آن یافتن بازار اولیه است.

حذف منطقی وام‌ها

کبیری با اشاره به اینکه پس از این مرحله استارت‌آپ وارد مرحله early stage می‌شود ادامه می‌دهد: در این مرحله، استارت‌آپ بازار اولیه را شناخته، مدل‌های درآمدی تثبیت شده و تیم هسته مرکزی کامل شده است و همچنین فرایندها و محصول اصلی برای رشد و پیشرفت آماده و مهیاست. بهترین نوع حرکت در این مسیر این است که خودِ استارت‌آپ بتواند تامین کننده مالی خودش باشد. یعنی تا جایی که امکان دارد از درآمدهای خود فعالیت هزینه‌های رشد آن را بپردازیم تا فرصت بهتری برای جذب سرمایه بیشتر با شرایط مناسب‌تر در آینده داشته باشیم . توصیه من همیشه به استارت‌آپ‌ها در این مرحله این است که تا جایی که می‌توانید خودتان را بدهکار نکنید تا زودتر رشد کنید. زمانی که شما دنبال وام باشید به عنوان ضمانت باید از زندگی شخصی خودتان مایه بگذارید. از طرفی ایراد وارده به این مورد، زمان بازپرداخت وام‌هاست. در طی زمان متوجه می‌شوید هزینه‌ای که می‌توانست باعث رشد و پیشرفت شرکت شما شود صرف بازپرداخت وام می‌شود. پس از گزینه‌های روی میز گزینه وام منطقا حذف می‌شود.

جذب سرمایه‌گذارهای مختلف

کبیری ادامه می‌دهد: در این مرحله دومین گزینه روی میز که می‌تواند زمینه رشد استارت‌آپ شما را رقم بزند، جذب سرمایه‌گذارهای مختلف است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر یکی از گزینه‌های جذاب است. صندوق‌های سرمایه‌گذار جسورانه در سطوح مخلتف سرمایه‌گذاری می‌کنند. در این مرحله باید تعاملات لازم را انجام داده و صندوق مورد نیاز خود را پیدا کنید، به فعالیت ادامه دهید تا دامنه فعالیت شما بزرگ‌تر شود و وارد مرحله میانی شوید.

وی اضافه می‌کند: در مرحله میانی سرمایه‌گذارهای هم سطح شما خودتان را بشناسید و سعی به شناساندان خودتان به آنها نمایید. این ارتباط و شناخت می‌تواند نتیجه خوبی برایتان رقم بزند. انتهای مرحله میانی به مرحله رشد منتهی می‌شود. در این مرحله استارتاپ خطرات مراحل قبل را پشت سر گذاشته است و نوع و جنس فعالیتش تثبیت شده و برای جذب سرمایه می‌تواند با سرمایه‌گذاران خطرپذیر(VC) و هلدینگ‌ها وارد همکاری شوید و این چشم‌انداز را می‌تواند داشته باشد که با «آی پی او» شدن به سطح عرضه عمومی سهام برسد.

ریحون در مرحله رشد میانی

کبیری با اشاره به اینکه ریحون در مرحله مید استیج قرار دارد ادامه می‌هد: ریحون این روزها در مراحلی خوبی به سر می‌برد و هر روز در حال پیشرفت روزافزون هستیم. اما اینکه بخواهیم از الان در مورد بورس صحبت کنیم قطعا منطقی نیست. مسئله مهمی در این مرحله وجود دارد که استارت‌آپ‌ها را برای ورود به بورس مردد می‌کند. وقتی مسیر رشد مهیاست و شما می‌توانید سرمایه‌گذار وهلدینگ‌های زیادی را وارد کار کنید. همین امکان کار با شرکت‌های سرمایه‌گذاری ناخوداگاه تمایل برای ورود به بورس را با توجه به پیچیدگی‌های آن پایین می‌آورد.

کبیری در گفتگو با تجارت‌نیوز در توضیح بیشتر می‌گوید: از طرفی بازار سهام ایران با قوانین قدیمی عملا حمایتی از استارت‌آپ‌ها نمی‌کند و در مدل‌های تعریف شده‌اش ارزش‌گذاری درستی برای استارت‌آپ‌ها وجود ندارد. همین عوامل فضای جذب سرمایه از طریق بورس را بر روی استارت‌آپ‌ها محدود می‌کند.بابک کبیری به عنوان توصیه نهایی در زمینه تامین مالی استارت‌آپ‌ها به نکته مهمی اشاره می‌کند و آن اینکه جذب سرمایه در دنیای استارت‌آپ‌ها بسیار مهم است اما تنها راه نیست. وی تصریح می‌کند: هنر این است که بتوانیم درست خرج کنیم و کارها را با کم‌ترین هزینه‎‌ها مدیریت کنیم و علی‌الخصوص در مراحل اولیه بوت‌استرپ کنیم و بتوانیم با پایین آوردن هزینه با همان درآمد اندک از پس هزینه‌ها بربیاییم. این مورد بیشتر در مورد استارت‌آپ‌هایی که تکنولوژی‌محور هستند و علم ورود به بازار آنها را هرکسی ندارد بهتر عمل می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.