کد مطلب: ۳۳۱۶۵۷

مروری بر روزنامه‌های سه‌شنبه ۱۳ آذر ماه ۹۷

حضور احمدی‌نژادی‌ها در وزارت اقتصاد و گامبی بازارساز در بازار ارز

حضور احمدی‌نژادی‌ها در وزارت اقتصاد و گامبی بازارساز در بازار ارز

آفتاب یزد در گزارش امروز خود از انتصاب احمدی‌نژادی‌ها توسط وزیر اقتصاد خبر می‌دهد و دنیای اقتصاد از اقدامات گامبی بازارساز در بازار ارز روایت می‌کند. جوان به تاثیر همتی بر کاهش قیمت دلار اشاره می‌کند و در نهایت اعتماد به توافق روسیه و عربستان برای عدم کاهش قیمت نفت زیر 60 دلار پرداخته است.

وزارت اقتصاد که در دوره اول ریاست جمهوری حسن روحانی نمره نسبتا مثبتی را دریافت کرد، اکنون در در دولت دوازدهم در حالی دومین وزیر خود را تجربه می‌کند که برخی از رسانه‌ها از بازگشت احمدی‌نژادی‌ها به این وزارتخانه خبر می‌دهند.

به گزارش تجارت‌نیوز، فرهاد دژپسند که چند وقتی است به وزارت اقتصاد رفته، با برخی حاشیه‌ها روبه‌رو شده است. روزنامه آفتاب یزد در گزارش امروز خود از « انتصاب مدیران احمدی‌نژادی‌ در وزارت اقتصاد » خبر می‌دهد.

این روزنامه به بخشی از سخنان دژپسند قبل از تصدی بر وزارت می‌پردازد که وی ارزش دارایی‌های دولت را بیش از 7 هزار هزار میلیارد تومان اعلام کرده بود و از واگذاری قریب به 20 درصد از این دارایی‌ها، املاک و مستغلات سخن گفته بود. دژپسند همچنین وعده ایجاد اتاق‌های اندیشه‌ورزی و به کارگیری مدیران چالاک و خوش فکر داده بود.

آفتاب یزد در ادامه به عملکرد چند وقت اخیر وزیر اقتصاد اشاره می‌کند و می‌نویسد: دژپسند چند ماه پس از انتصابش مدیران سابق بانکی را ابقا کرد، به جای معرفی نخبگان، پسر وزیر همکار و چند مدیر در دولت احمدی‌نژاد را به کار گرفت و چراغ خاموش پای در جاده ادامه سیاست‌های گذشته نهاد.

روزنامه جوان نیز در گزارش امروز خود به « غافلگیری دلار در بازدید سرزده همتی » پرداخته است. اشاره این روزنامه به بازدید روز گذشته رئیس بانک مرکزی از بازار ارز میدان فردوسی است که به گفته فعالان بازار بر کاهش قیمت دلار تاثیر داشت.

جوان در مورد تاثیر حضور همتی بر بازار ارز می‌نویسد: نکته مهم در حین بازدید همتی از خیابان فردوسی این بود که اکثر صرافی‌های خیابان فردوسی و جمهوری تابلو‌های فروش خود را با قیمت صرافی بانک ملی یکی کردند و به همان قیمت فروش دارند. دلار آزاد هم به نرخ ۱۱‌ هزار ۳۵۰ تومان معامله می‌شد که از قیمت ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان صرافی‌ها ارزان‌تر بود.

این روزنامه تاثیر حضور همتی بر بازار ارز را کاهش 80 هزار تومانی قیمت سکه و 200 تومانی قیمت دلار می‌داند. جوان در مورد قیمت دقیق بازارها بعد از حضور همتی می‌نویسد: بهای سکه طرح جدید ۸۰ هزار تومان، نیم‌سکه ۴۰ هزار تومان، سکه گرمی ۱۴ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۴۱۶۰ تومان کاهش داشته است. در بازار ارز، دلار با ۲۰۰ تومان کاهش قیمت ۱۱،۶۰۰ تومان، یورو با افت ۳۵۰ تومانی ۱۳،۱۵۰ تومان و درهم با نزول ۴۰ تومانی ۳۱۸۰ تومان به فروش رسید. قیمت اونس طلا در بازار جهانی طلا با ۷ دلار و ۱۷ سنت افزایش ۱۲۲۹ دلار و ۴۱ سنت درج شد.

روزنامه اعتماد در یک گزارش نفتی روایت می‌کند که « نفت کمتر از 60 دلار نخواهد شد. » این روزنامه به توافق نانوشته عربستان و روسیه در این خصوص اشاره می‌کند که این دو کشور بر سر پایین نیامدن قیمت نفت به زیر 60 دلار توافق کرده‌اند.

اعتماد از دلایل توافق عربستان و روسیه به این موضوع اشاره می‌کند که بعد از اعمال تحریم‌ها بر علیه ایران، دو کشور عربستان و امارات برای جبران عدم عرضه نفت ایران به بازار، تولید خود به به ترتیب به میزان 127 و 142 هزار بشکه در روز افزایش دادند. این افزایش عرضه در کنار ثبات تقاضا، منجر به کاهش 30 درصدی قیمت نفت شد.

اعتماد ادامه می‌دهد از آنجا که کاهش بیش از پیش قیمت نفت بودجه کشورهایی مانند عربستان و روسیه را با مشکل مواجه کرد، در نتیجه این دو کشور طی توافقی نانوشته قصد دارند که قیمت نفت پایین‌تر از 60 دلار نباشد.

روزنامه دنیای اقتصاد نیز در یک گزارش ارزی به اقدامات سیاست‌گذاران ارزی برای کنترل بازار ارز پرداخته است. این روزنامه با تیتر « گامبی بازارساز در بازار ارز » به اقدامات نهادهای سیاست‌گذار ارزی در چند روز اخیر پرداخته است که منجر به کاهش قیمت دلار شده است.

دنیای اقتصاد در توضیح کلمه گامبی می‌نویسد: در بازی شطرنج نیز بعضا بازیکن مهره سفید یک پیاده خود را قربانی می‌کند تا در ادامه راه کنترل و موقعیت بهتری در صفحه بازی داشته باشد، روشی که در این بازی به نام «گامبی» شناخته می‌شود.

دنیای اقتصاد روایت می‌کند که بعد از سقوط قیمت دلار به کانال 10 هزار تومان، سیاست‌گذاران (بازارساز) اصرار چندانی برای حفظ قیمت دلار در این کانال نکرد. این روزنامه ادامه می‌دهد که قربانی کردن دلار 10 هزار تومانی از جانب بازارساز، همانند اقدام گامبی‌ساز در بازی شظرنج بود.

دنیای اقتصاد در توضیح بیشتر می‌نویسد: به‌نظر می‌رسد بازارساز نیز در روزهای اخیر تاکید چندانی بر حفظ کانال ۱۰ هزار تومانی نکرد تا بتواند در موقعیت بهتری و با عناصر بیشتری در برابر نوسان‌گیران ارزی مقابله کند. چنانکه روز گذشته بازار شاهد آن بود، نوسان‌گیران در ابتدای روز سعی کردند با استفاده از معاملات مرزی و معاملات پشت خطی قیمت‌های بازار را دچار نوسان کنند و حرکت دلار به سوی کانال ۱۲ هزار تومان را با جوسازی و بدون معاملات واقعی کلید بزنند؛ با این حال، بازارساز در برابر این تاکتیک ایستادگی کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.