کد مطلب: ۷۶۱۹۳۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مشخصات فنی جک S۵ جدید/ کم‌حجم اما قدرتمند

مشخصات فنی جک S5 جدید/ کم‌حجم اما قدرتمند

خودروی جک S5 از همان ابتدای ورود به بازار ایران، به دلیل اینکه یک کراوس‌اوور خوش‌رخ بوده و از پیشرانه توربو استفاده می‌کرد مورد استقبال خوبی قرار گرفت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، خودروی جک S5 همان سال‌های ابتدای ورودش به کشور با استقبال فراوانی از سمت مردم روبه‌رو شد. چراکه همه خواسته‌های یک خانواده ایرانی را برآورده می‌کرد. یک شاسی‌بلند با ظاهری جدید و زیبا که به واسطه پیشرانه دو لیتری توربو، شتاب‌گیری خوبی داشت.

اما با گذشت زمان، شرکت کرمان موتور به فکر افزایش امکانات رفاهی و بهبود راندمان پیشرانه این خودرو افتاد و مدل جدید را با نام جک S5 1500 به بازار عرضه کرد.

در این گزارش تصمیم داریم ضمن معرفی این خودرو، به تفاوت‌های آن با مدل قبلی نیز بپردازیم.

معرفی فنی

می‌توان گفت نکته عطف جک S5 1500 نسبت به جک قبلی، همین پیشرانه است. پیشرانه 2 لیتری پرمصرف اما باقدرت، جای خودرا به یک پیشرانه 1.5 لیتری توربو با تکنولوژی GDI (تزریق مستقیم، مصرف سوخت پایین و توان خروجی پیشرانه بالا) داده است.

ezgif.com gif maker 2 1

علی‌رغم کاهش شدید حجم موتور، مشاهده می‌کنیم که قدرت و گشتاور آن تغییری نسبت به مدل قبلی نداشته و علاوه‌بر آن مصرف خودرو تا حد قابل قبولی پایین می‌آید.

این پیشرانه به کمک یک گیربکس اتوماتیک شش سرعته دوکلاچه (DCT)، قدرت تولیدی خود را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

البته متاسفانه شرکت کرمان موتور، شتاب صفر تا 100 و مصرف ترکیبی خودروی جک S5 را به صورت رسمی اعلام نکرده و به همین دلیل ما نیز از گفتن این اعداد صرف نظر می‌کنیم.

مشخصات ظاهری

زمانی که بخش ظاهری جک S5 جدید را مشاهده کنیم، می‌بینیم با اینکه فیس‌لیفت مدل قبلی است، اما تغییر آن‌چنانی نسبت به آن نداشته.

این تغییرات تنها به اضافه شدن دی‌لایت در قسمت جلو و تغییرات بسیار جزئی در جلوپنجره و سپر جلو را شامل می‌شود.

در بخش عقب خودرو نیز تنها تفاوتی که به چشم می‌خورد، تغییر رنگ نوشته S به رنگ آبی و اضافه شدن نوشته 1.5 TGDI سمت چپ قسمت پشتی است. این نوشته اشاره به پیشرانه خودرو دارد.

لازم به ذکر است، رینگ‌های مورد استفاده در جک S5 اندازه 18 اینچی دارد که اندازه قابل قبولی برای یک خودرو با این ابعاد است.

اما اگر بخواهیم نمای ظاهری را به صورت کلی بررسی و نقد کنیم، به دلیل اینکه مدل فیس‌لیفت با طراحی پیشین تفاوت آن‌چنانی نداشته و این طراحی مربوط به چندین سال پیش است، می‌توان گفت طراحی جک S5 1500 قدیمی بوده و ظاهر چندان جذابی ندارد.

Jac S5 New Back

طراحی داخلی

زمانی که مدل فیس‌لیفت خودرویی به بازار می‌آید و می‌بینیم که تفاوت‌های ظاهری زیادی بین این دو به چشم نمی‌خورد، حداقل انتظار داریم که در بخش داخلی تفاوت‌هایی ببینیم تا ارزش آن مقدار پول اضافه‌ای که بابت مدل جدیدتر می‌پردازیم را داشته باشد.

اما متاسفانه وقتی وارد کابین جک S5 جدید می‌شویم، می‌بینیم که این مدل هیچ تفاوتی با مدل قبلی نداشته و تنها تغییر در رنگ تریم داخلی و اضافه شدن دکمه کروزکنترل مشاهده می‌شود. تازه این طراحی در زمان خود، یک کپی ناشیانه از محصولات قدیمی هیوندای بوده و در این زمینه نیز نمره قابل قبولی نمی‌گیرد.

اما همه چیز آن‌قدر هم بد نیست. مثلا فضای جاداری که جک S5 در اختیارتان قرار می‌دهد، بسیار مناسب برای خانواده‌های پنج نفره و سفرهای خانوادگی است.

صندوق عقب با ظرفیت حدود 500 لیتری که دارد، خیالتان را از بابت فضا برای حمل وسیله‌ها به کلی راحت می‌کند.

Jack S5 New interior

آپشن‌ها و امکانات

جک S5 در مقایسه با سایر چینی‌های بازار، از لحاظ آپشن و امکانات رفاهی در طبقه متوسط قرار می‌گیرد، یعنی نه آنقدر لو آپشن است و نه با آپشن‌های عجیب و غریب.

از جمله ویژگی‌های معمولی S5 کروزکنترل، کنترل پایداری، سنسور دنده عقب، ترمز ABS و EBD، دی‌لایت، سانروف و شیشه عقب دودی است.

اما وجود برخی دیگر از آپشن‌ها می‌تواند به عنوان برگ برنده برای این خودرو باشد.

از جمله کنترل حرکت در سربالایی و کنترل حرکت در سرازیری، سنسور جلو، سنسور باران، سنسور فشار باد تایر، ترمز کمکی، ترمز پارک برقی، اتولایت، فرمان برقی حساس به سرعت، دوربین دنده عقب، ایربگ‌های راننده و سرنشین و ایربگ جانبی برای این دو، ورود و استارت بدون کلید.

وجود این آپشن‌ها جزو نقاط مثبت خودرو به حساب می‌آید.

قیمت جک S5 جدید

این خودرو اواخر اسفند ماه 1401 به قیمت یک میلیارد و 630 میلیون تومان در حال معامله است. همچنین قیمت کارخانه این شاسی‌بلند پیر، یک میلیارد و 95 میلیون تومان ذکر شده است.

جمع بندی

سخن آخر اینکه، اگر به دنبال یک خودرو با ظاهری جدید و جذاب می‌گردید، جک S5 جدید نمی‌تواند نیاز شمارا برآورده سازد. چراکه طراحی اولیه این خودرو به چندین سال قبل باز می‌گردد.

اما این نکته را باید در نظر داشت که جک S5 چندین سال است در بازار حضور دارد و خودروی نسبتا محبوبی به حساب می‌آید. به همین دلیل بازار دست دوم نسبتا خوبی داراست.

پس اکنون که پیشرانه پرمصرف قبلی جای خود را به یک پیشرانه کم‌حجم‌تر و با مصرف معقول داده، بدون اینکه شاهد افت توان و گشتاور باشیم، می‌تواند جزو بهترین انتخاب‌ها به‌شمار آید.

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    من همین ماشین رو بهمن ۱۴۰۱ تحویل گرفتم باهاش یه شمال رفتم مشکل خاصی باهاش نداشتم فقط دیلایت بیشتر وقتا تو روز خاموش میشه به جاش چراغ‌های جلو روشن میشه
    در کل خوبه شتاب خوبی هم داره